thomas-marine 0 Postad 5 Mars , 2011 Upptäckte i höstas att vattnet i kölsvinet aldrig försvann, efter ett tag när man torkat trängde nytt vatten fram. Har borrat hål i kölbotten och det rann ut massor av vatten, troligvis läcker det inte in utifrån utan det är regnvatten och andra läckage som hittar vägen ner. (Vi behöver inte pumpa henne ofta) Till frågan; Jag har tänkt plasta igen hålen jag borrat (Håldia ca 25mm) men behöver man lägga nåt innanför så att man inte plastar i blyet, för jag tror att blyet rör sig lite och att plastningen kan spricka då? MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Mars , 2011 Är du oroli för det så lägg en klutt sika mot kölen så slipper du fundera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Mars , 2011 Har lite svårt att förstå vad du menar. Fortsätter det att rinna? I så fall finns det en ansamling som ligger högre. Är det sjö eller regnvatten? Har du smakat på vattnet. Seglar du i saltvatten, så smakar ju vattnet salt om det är sjövatten Vad har du för båt? Om du har bly i kölen och den rörs sig så mycket att en plastning över två 25 mm hål kan spricka - då har du nog allvarliga problem. Just det problemet behöver du nog inte oroa dig för. I din sjöbod står det att du har en Vega. Enligt sailguide har Vegan en barlastköl av järn. www.sailguide.com/albin_vega.htm Med långkölade båtar med i kölen invändig barlast, brurkar man gjuta fast baralsten med en sandgjutning. Man släpper ner barlastkölen i en blandning av plast och sand. Via sailguides kom jag till Vegaklunnens hemsida - där kan finnas mycket intresant läsning - åtminstone för medlemmar. www.vegaklubben.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 6 Mars , 2011 Hej o tack för svar. Det ligger en blytacka i botten på hundra kilo uppepå den ligger järnballasten sedan är det uppfyllt med sand o plast. Men jag tror ändå att det är bäst att skilja på blyet och plasten typ. ciaruds förslag. MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Mars , 2011 Det viktigaste är att ta reda på var vattnet kommer ifrån, Får man in vatten i kölen och man inte får det att torka ut så kan det på sikt leda till sk böldpest. Detta är ju i regel egentligen inte den stora katastrof som det ofta görs gällande. Dessutom rostar järnkölen. Inte heller det egentligen nån större katastrof. Egentligen ingen katastrof alls om man ser till vad ordet betyder. Bilden visar en reparation av böldpest på ett begränsat område på en av mina båtar. Man hade fuskat vid tillverkningen och efterfyllt med sand utan plastinblandning. Sanden och det hålrummet som blev när den blöta sanden packades samman stod full med vatten. Spolade ur 20 liter sand och ersatte med blybitar och epoxy. Vad reparationen kostade vill jag helst glömma, men det var nog ungefär vad du uppgav i din sjöbod vad du hade betalat för din båt - beroende på hur man räknar - bara för material och lokalhyra. Arbetet gjorde jag själv. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser