Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
thomas-marine

Köllagning

Rekommendera Poster

Upptäckte i höstas att vattnet i kölsvinet aldrig försvann, efter ett tag när man torkat trängde nytt vatten fram. Har borrat hål i kölbotten och det rann ut massor av vatten, troligvis läcker det inte in utifrån utan det är regnvatten och andra läckage som hittar vägen ner. (Vi behöver inte pumpa henne ofta) Till frågan; Jag har tänkt plasta igen hålen jag borrat (Håldia ca 25mm) men behöver man lägga nåt innanför så att man inte plastar i blyet, för jag tror att blyet rör sig lite och att plastningen kan spricka då? MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du oroli för det så lägg en klutt sika mot kölen så slipper du fundera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite svårt att förstå vad du menar. Fortsätter det att rinna? I så fall finns det en ansamling som ligger högre.

Är det sjö eller regnvatten? Har du smakat på vattnet. Seglar du i saltvatten, så smakar ju vattnet salt om det är sjövatten

Vad har du för båt?

Om du har bly i kölen och den rörs sig så mycket att en plastning över två 25 mm hål kan spricka - då har du nog allvarliga problem. Just det problemet behöver du nog inte oroa dig för.

I din sjöbod står det att du har en Vega. Enligt sailguide har Vegan en barlastköl av järn. www.sailguide.com/albin_vega.htm

Med långkölade båtar med i kölen invändig barlast, brurkar man gjuta fast baralsten med en sandgjutning. Man släpper ner barlastkölen i en blandning av plast och sand.

Via sailguides kom jag till Vegaklunnens hemsida - där kan finnas mycket intresant läsning - åtminstone för medlemmar. www.vegaklubben.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack för svar.

Det ligger en blytacka i botten på hundra kilo uppepå den ligger järnballasten sedan är det uppfyllt med sand o plast.

Men jag tror ändå att det är bäst att skilja på blyet och plasten typ. ciaruds förslag.

MVH

Thomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är att ta reda på var vattnet kommer ifrån,

Får man in vatten i kölen och man inte får det att torka ut så kan det på sikt leda till sk böldpest. Detta är ju i regel egentligen inte den stora katastrof som det ofta görs gällande. Dessutom rostar järnkölen. Inte heller det egentligen nån större katastrof. Egentligen ingen katastrof alls om man ser till vad ordet betyder.wink

Bilden visar en reparation av böldpest på ett begränsat område på en av mina båtar. Man hade fuskat vid tillverkningen och efterfyllt med sand utan plastinblandning. Sanden  och det hålrummet som blev när den blöta sanden packades samman stod full med vatten. Spolade ur 20 liter sand och ersatte med blybitar och epoxy. Vad reparationen kostade vill jag helst glömma, men det var nog ungefär vad du uppgav i din sjöbod vad du hade betalat för din båt - beroende på hur man räknar - bara för material och lokalhyra. Arbetet gjorde jag själv.

tommy

post-945-1394236635,2297_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...