Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Ingen

Någon som besökt Båtmässan i Älvsjö ?

Rekommendera Poster

Ni som besökt Båtmässan i Älvsjö lägg gärna upp lite foto av vad ni tyckte om mm.

Har själv inte möjlighet att besöka mässan pg.a. arbete samt lång resväg, men jag har en båt utställd på mässan och den finns i Museihusets monter och det är en Åke Sundstedt ritad Speedy som ritades i början på -60 talet., byggde den 2009-2010.

Så lägg in vad Ni tycker är av intresse

mvh. Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt var en av de absoluta höjdpunkterna. Roligt att se fina träbåtar och då inte bara Petterssons salongsbåtar. Annars var väl mässan som den brukar förutom att de små motorbåtarna nu är så många att inget annat får plats i B-hallen att motorbåtarna upptar det mesta i A-hallen. Alla tillbehör trängs nu i C-hallen som fått ta till utrymmen där det brukade vara gång förut. Ser ut att vara ett bra drag under galoscherna för båtbranchen alltså. Har inga bilder att lägga tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där igår, lördag. Eller rättare sagt, vi var många där... Lång kö in till nästan full parkering redan en halvtimme efter mässans öppning!

Tycker också att träbåtarna var en bestående behållning att få se på mässan! Vet vilket jobb det är att få till den finish som flera av dessa mahogny-möbler visade - jag har haft tre st träbåtar själv.

Annars så tyckte jag att priset på 37-43 fotare verkar att ha gått ner något sedan förra året, en stark krona kanske? Eller inte full fart på konjunkturen än i mellaneuropa? Ska inte köpa någon men drömma kostar inget... Men de svenska Malö mfl har gått upp i pris...

Mycket tillbehör. Rena loppiskommersen bland de stora båttillbehörsfirmorna!

Sedan ett tips. Elever har renoverat en billig motorbåt, en Ockelbo HT 19. Den auktoneras ut under mässan. När jag gick förbi var senaste budet 30,000:-  Såg fin ut och jag säger med erfarenhet av att ha haft en sådan båt i sju år att det är bra alternativ till en styrpulpetare! Och skär till en dyna och lägg under fördäck så kan man sova över också - det gjorde jag många gånger...

post-17093-1394236635,1203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här såg Ockelbon ut - innan inredning monteras in, löpande under mässan.

Senast ändrad av Funkis | 06 mars 2011 | 09:23

post-17093-1394236635,1747_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade själv ett mycket fint bildspel från Mässan !

klicka nedan 

Senast ändrad av Ingen | 07 mars 2011 | 06:46

Senast ändrad av Ingen | 07 mars 2011 | 06:47

Senast ändrad av Ingen | 07 mars 2011 | 06:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha.. då behöver man inte åka till mässan själv då.. nu har man ju sett allting ändå. sad

Men det tog ju bara 14 minuter att se dryga 170 bilder... och blev mycket billigare. cool

Hade ju iofs inte tänkt åka ändå, men man kunde ju ha ångrat sig... wink

Länken syntes lite dåligt så här är den igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han hade ju fått med mycket.

Besökte mässan idag. Gick in i den ingången som man kommer direkt in i B-hallen. En rask promenad på styvt 5 minuter så var B-hallen avklarad. Alla plastbaljor och aluminiombåtar fanns intet som drog till sig mitt intresse - som vanligt.

I A-hallen fanns det - förutom Ankbåten, som man ju höjde ögonbrynen åt - egentligen bara två båtar som såg intresanta ut. Snipan på bilden.

.

Senast ändrad av toaen | 07 mars 2011 | 23:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båten som jag tyckte va mest intresant var naturligtvis en vacker och inte allt för stor segelbåt.

Det är väl tur att det finns olika tycken och smak och att alla inte är som jag.

Morgondagen skall jag ägna åt träbåtarna och tillbehör i C-hallen och att lyssna på några föredrag hos kryssarklubben.  Vilka har jag inte bestämt mig för ännu. Det föredraget jag av en tillfällighet hamanade mitt uppe i idag, handlade om skärgården mellan Piteå och Happaranda och var en liten nostalgitripp för mig efter min segling där 2004.

tommy

post-945-1394236643,5757_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad säger man. 10 poäng för Bastu och avslappning men -1  för sjöegenskaper och skratteffekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag stod i stum beundran för MYS utställning av skinande museiföremål. Världen behöver fler galningar som håller på med sådant!

post-15159-1394236643,7723_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska dit på lördag.  Blir verkligen sugen att se dessa fina båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj !    fina båtar / tack !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var där idag. Skulle vi mot förmodan byta båt är vi tämligen överens om att det inte blir en dc. Vackraste båten där var i vårt tycke en stor träbåt. Favoriter om vi skulle byta är Flipper 705 HT och Aquador 23 HT. Dessa finns även som dc men är inget för oss.  Även Yamarin 59 HT uppskattades.  Lite känns det som att många tillverkare missat att få med ett uterum för solbad om man nu inte väljer en dc förstås.

Inköpen blev nya Garminsjökortet, Hydrographicas översiktskort över Sthlm samt deras nya bok med genvägar.

post-10011607-1394236645,7447_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besökte mässan igår. Finns oerhört många fina båtar måste jag säga. Tror också att intresset var större i år, än vad det varit de sista två åren. Bättre fart i ekonomin är nog anledningen. Positivt tycker jag då svenska fritidsbåtsbeståndet sannerligen är i behov av föryngring.

Min egna gamla 70-talare exempelvis, hålls nog mera ihop av gammal vana än den plast den är tillverkad av...

Frågan som infinner sig är förstås om jag är beredd att lägga mellan 300-500 tkr för något som jag använder ett par veckor om året när det är vackert väder. Hjärtat säger ja, hjärnan nej...

Jag köpte ingen båt det här året heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan som infinner sig är förstås om jag är beredd att lägga mellan 300-500 tkr för något som jag använder ett par veckor om året när det är vackert väder. Hjärtat säger ja, hjärnan nej...

Båtägare tänker med hjärtat.

Jämför MYS-båtarna. Definitivt mer hjärta än ekonomitänk där. Vilket vi alla ska vara glada för. .-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite trendspaning från en lång dag på mässan.

Många nya båtfabrikat, vissa med lite lägre finish än man är van vid från tidigare men med även väsentligt lägre priser än de etablerade märkena.

Grova aluminiumbåtar med grova kanter och med en image av tålighet.

Nygamla märken återuppstår eller återkommer på den svenska marknaden. Förmodligen pga den starka kronkursen.

Många öppna båtar. Man förväntar sig förmodligen ytterligare en varm och fin sommar.

Handikappanpassade (nåja) skapelser.

Ny design och nya färger på de många av etablerade märkena. Jag tycker många av dem var fula!

Lite färre segelbåtar och fler öppna styrpulpetare.

Många olika återförsäljare av båtlyftar eller andra metoder att slippa beväxning, tex presenningar och flytbryggor man kör upp på.

Elektronik i massor liksom krimskrams försäljare och kläder från de vanliga kända och okända (de man bara ser på mässorna) märkena.

Ljusa träslag domminerar alltmer över teak och andra klassiska träslag.

Nu har jag ont i fötterna och i ryggen för katalogerna över tillbehör blir bara större och större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...