Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Weekender23

Koppling av slangar från Septiktanken!

Rekommendera Poster

Tjena! Har precis bytt ut alla slangar samt bytt till en rostfri 108 liter septik tank, nu när jag skulle montera alla slangar blev jag lite tankspridd, och funderar på om jag har kopplat det hela rätt.

Har en pump monterad för tömning av tanken ut i sjön, Från tanken har jag satt en slang med ett t-kors på för sugtömmning, den har jag monterat in i pumpen, sen har jag monterat en slang från andra sidan på pumpen som sen går ut genom en skrovgenomföring ut i sjön,

För inte ska väl tömmningsslangen gå direkt in i pumpen ? För om man ska sugtömma ska man väl inte behöva suga skiten genom pumpen?

Hoppas någon förstår min dåliga förklaring ;)..

Mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag saknar är en kran på utloppet i skrovgenomföringen och avluftningsslang, annars drar du upp hela havet i landtömningsaggregatet, avluftningen har du nog redan men se till att den blir så grov som möjligt då det är bra drag i en sugtömmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avluftningen går ut uppe under relingen. min tanke var att Pumpen trycker  ut skiten genom skrovgenomföringen, sen har jag en separat skrovgenomföring till inkommande vatten till Toaletten.

Slang 1 går från Septik tank- till 1st T-kors ,slangen forsätter sedan in i tömmingspumpen,och på andra sidan går slangen till Skrovgenomföringen som sitter i båtten på min båt.

Alternativ 2 hade varit att låta ugående slang från tanken gå direkt in i pumpen och sen koppla på t-korset på på slangen som kommer ut från pumpen, men det känns som det blir fel när man ska sugtömma då måste man ju suga ur skiten igenom pumpen.

Det sitter en stor kulventil på skrovgenomföringen så det är ingen fara att man suger upp hela havet vid sugtömning:)

Biforgar en bild! Tyvärr ser man inte T-korset.

Senast ändrad av Weekender23 | 03 mars 2011 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt! Då har jag kopplat som du gjorde.

Tackar för visat intresse!

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig stängt kranen till skrovgenomföringen när jag sugtömt på någon av mina båtar och det har aldrig sugits in havsvatten. Inte ens när jag använde sugen vid Lilla bommen som färjorna använder. Bra drag i den.

Kanske kan vara olika med olika tömningspumpar iofs. De som suttit i mina båtar har vart av denna modellen

post-10001937-1394236633,3116_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...