Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
jorgan

Sova i liten båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på att köpa en mindre båt, typ Ohlson 22, Marieholm 20, Triss Magnum etc (kom gärna med tips). Jag undrar om nån med erfarenhet från den typen av båtar kan svara på hur det ligger till med sovlängden i förpiken. Fixar man att ligga två vuxna (1.83 resp 1.70) där utan att det blir allt för klaustro? Kan någon säga om nån av båtarna är bättre / sämre i det avseendet?

Tack för svar! / Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av två mindre segelbåtar. Dels Stortrissen som jag upplevde som väl liten för fullvuxna, dels Viggen (7,10 x 2,24) har dock en väldigt fin förpik där vi två vuxna (1,87 och 1,64 sov väldigt bra. Viggen är ju lite större än de båtarna som du nämner men väl värd att titta på. Det finns två varianter, Karlskrona och Albin-Viggen med som har en hel del olikheter men båda har fin förpik. Kolla sailguide http://www.sailguide.com/albin_viggen.htm . Ohlson 22 är annars en båt som är trevlig men jag har aldrig sovit i en. Ni får väl åka runt och provligga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft Triss Magnum själv i yngre dar.

Inga problem att sova 2 vuxna i förpiken. 1,80 resp. 1,65 m långa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv en Maxi 68. Jag är själv inte vuxen men i samma storlek som en sådan. Jag upplever den rymmlig, högt i tak. Men hårda dynor...

Mvh Aron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar det med liten, allt handlar om bekvämlighet. Seglar några veckor, om det är bra väder, med min Debutan 6.2 m. Det är ett dj... campingliv, Inget kylskåp, toalett, varmvatten spis m ugn, ankarspel, bogproppeller, ståhöjd, PCnavigering, Radar, Navtex, mm. (jag är van vid större båtar).  Men det har sin charm. Ser fram emot kommande sommar.  http://lasselundell.se/page29.html 

post-571-1394236633,0162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triss Magnum har en för storleken bra förpik. Inga problem med  2 personer, 1,86 resp 1,75 m långa.

Dessutom finns 2 stickkojer som hanterar 1,9 m personer.

Mitt råd är dock max 2 vuxna som sover i båten om man inte har extremt ordningssinne.

Senast ändrad av Flipp760 | 02 mars 2011 | 21:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

he Jörgen har i nästan 10 års tid varit ägare till en magnum, och upplevt  båten som rymlig för 2 personer.Dock hade jag önskat en bättre placering av köket vilket var svårarbetat man kunde varken stå eller sitt o laga mat iövrigt på våra långresor tex Öregrund / Oxelesund gick det ypperligt att vistas ombord. Även enkel att segla själv och lägga till i hamnar mao enliten bra rymlig BÅT om man ej har alltför stora comfortkrav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten blir garanterat en storlek större om ni ser till att köpa en med sittbrunnstält. Förutom fina myggfria kvällar i ett tält som lätt värms upp med en fotogenlampa slipper ni också dra in blöta sjöställ i den lilla ruffen. Helt ovärdeligt om man gillar när det är torrt och gott inomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med om det tipset du får om sittbrunnstält.

Jag hade i många år en ännu mindre segelbåt, en Albin 57.

Där gick kojerna i varandra så att säga vilket innebar att beroende på barnens längd så blev det mer plats över till mig... vi har sovit 4 personer i den. En koj blir dock normalt belamrad med alla grejor.
Enda sättet är väl att provligga - eller ännu hellre, sök upp någon som vill hyra ut sin båt?

I en mindre båt blir det ont om stuvutrymme vilket innebär att ett extra vardagsrum, under ett sittbrunnstält är helt ovärderligt, speciellt vid sämre väder. En Porta Port är praktisk också...

Senast ändrad av Funkis | 03 mars 2011 | 08:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Ska självklart åka runt och provligga under våren, ville mest ha ett hum om vad man kan förvänta sig. Triss Magnum känns i dagsläget mest intressant.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även upp Monark 700 miniton den har fyra 2 metersbäddar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju oftast mer obekvämt att sova i en segelbåt om man jämför den komfort man är van vid hemma. På en segelbåt blir det ju oftast något mer provisoriskt om man skall ligga i båten några dagar. Stortriss och liknande båtar är ganska små och är inte uppdelade i förpik och salong vilket faktiskt gör dem ganska bekvämliga att sova i då man bäddar i hela ruffen. Min erfarenhet är att min 19-fotare oftast är mer bekväm att sova i än många andra 23-34-25 fotare är som har förpik. Alltså kan en mindre segelbåt bli mer bekväm att sova i än en större.

Visserligen kan det också bli mer komplicerat att ha en mindre båt då man måste bädda upp varje morgon för att kunna leva i ruffen på dagen/kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 68:ans förpik är jätterymlig!

viggen är en trång båt, de andra du nämner vet jag inte ngt om invändigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har lige været på sommertur - to voksne og to børn - i en Stortriss. Pladsen er ikke noget problem, man skal bare være god til at holde orden. Vi har også et bomtelt, det hjælper, når vejret er dårligt. Problemet med Stortrissen er, at den tager vand ind gennem lænseslangerne, hvis der er for meget vægt i cockpittet.

Vi har talt med en familie på 4, som sejlede Triss Magnum - de var meget tilfredse og roste båden gode sejlegenskaber. Så det var måske noget.

post-10023195-1394237217,9925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har väl att göra med hur dan person man är.

Tycker det är underbart att sova i båtar. Är själv 192 cm och jar aldrig haft känslan att det är trångt eller för kort i någon av de båtar jag övernattat i.

Fick för några år sen ett spontanbesök i vår 20 fots segelbåt. Gästerna, som inte va speciellt långa, fick ta förpikskojerna och vi la oss i salongen. Kojerna i salongen var till stor del stickkojer där  den delen var stuvutrymme. Jag låg med fötterna upp på den utrustning som låg längst in i stickojen. Det var ganska obekvämt.

Våra gäster hade haft en fruktansvärd natt. Kojerna var för korta och för trånga. Hela förpiken var så liten att de nästan inte fått nån luft och hade nästan kvävts av instängdgheten. Dessutom hade det gungat fruktansvärt (vilket jag överhuvud taget inte märkt). De hade nästan inte fått en blund i ögonen på hela natten. Det var den värsta natten i hela deras liv.

Själv har jag nog sovit 500 nätter i den förpiken, under många olika väderförhållande och kan inte Komma ihåg att jag upplevt några problem. 

Senast ändrad av toaen | 14 augusti 2012 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många kojer tror det det finns i förpiken på en 20 fots segelbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt får man ju kanske begripa själv.wink

Jag talade alltså om två kortvuxana personer som säker hade varit gifta med varandra i 20 år. Däremot hade de aldrig övernattat i en fritidsbåt tidigare.

Senast ändrad av toaen | 14 augusti 2012 | 14:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Hurley 18. Jag tycker den är hel ok att sova två vuxna i. Den har plats för 3st och har en liten pentry med kök där du kan laga mat, och massor med stuvutrymme att lägga grejer i.  Det är kryphöjd på ruffen men alla båtar i den här storlekar har inte ståhöj heller.

Den är väldigt snygg, billig och en riktig segel båt.  A proper little ship kallas det.  Robust som bara, alla andra båtar, Olson, Minette, Stortriss, Seacat, Marieholm etc ser ut som leksaker brevid min Hurley.

Den är långkölad och atlanttestad i fall du blir sugen på att segla i öppen hav.  

Senast ändrad av Mauritx | 14 augusti 2012 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...