Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Mackey

H J Ä L P ! - Hur räddar man en skitig sprayhood för en säsong till?

Rekommendera Poster

Vi har en otroligt skitig och möglig sprayhood, den är ljust ljusbeige ursprungligen men nu är den mest mellangrå till mörkgrå. Tvättning har inte hjälpt märkbart, sprayhooden är oanvändbar i nuvarande skick.

Båten är ny för oss och vi vill ha den en säsong innan vi köper nya kapell, sprayhood mm vilket som sagt är nödvändigt.

Någon som har några idéer om hur man kan rädda sprayhooden så att den kan användas en säsong till. Alla förslag beaktas...
Färga den
Bleka den kraftigt
Måla den
Bränna bort skiten   :-)

HJÄLP!
helt enklet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att bleka i klorin. Hjälper inte det så färga den. Hjälper inte färgningen så gilla läget och behåll den alt. sy en ny.

Tips: Ska du sy ny...spar den gamla så har du perfekt mönstermall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som heter Ship Shape som massor med människor säger är kanonbra - sök på forumet. Jag har inte provat det själv, men jag tror med på det än klorin eftersom klorinet kan göra syntetfibrerna spröda upplever jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man tur kan solen bleka bort skiten. Det hände med våran. Den var impregnerad med nåt fernissliknande elände och såg förfärlig ut.

Vi lät den hänga med tills vidare och hade tur. Fernissimpregneringen (svart geggigt)  försvann efter några säsonger och tyget fick ursprungsfärgen tillbaka. Den läckte när det regnade men efter impregnering med ett bättre medel blev den om inte som ny så helt användbar och vi skäms inte längre för den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färga borde väl gå, bara det sedan inte färgar av sig under säsongen så du får färg på gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev Klorin och det blev ganska bra till slut, hoppas den nu håller en säsong bara. Får väl ladda upp med Tesatape för akuta reparationer... smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt shipshape kapellrengöring som jag köpte på Claes ohlson & sen impregnering (också ship shape)på en riktigt jordslagsangripen & skitig -blev jättebra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...