Kulingvind 0 Postad 1 Mars , 2011 Vad limmas teakpluggen i teakdäcket lämpligast med? Polyuretanlim, epoxy, fernissa? Det ska vara det som bäst håller vätan ute och har bäst livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EaDC21 0 Postad 1 Mars , 2011 Jag använder epoxylim. Det har fungerat bra. IA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulingvind 0 Postad 1 Mars , 2011 Vad för typ av epoxy? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Mars , 2011 Inomhus i båten går det bra med vanligt vitlim för utomhusbruk. Lite enklare att använda än epoxi. För utomhusbruk epoxi. Jag har använt Wests och Biltemas epoxi med samma goda resultat. Lite osäker när det gäller Araldit, Super Epoxi och liknande produkter på tub. Tycker mig ha sett teckeni andra sammanhang på att de inte är riktigt lika vattenfasta. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EaDC21 0 Postad 2 Mars , 2011 Limmet jag använder heter West System 105 Recin. IA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 3 Mars , 2011 Min båttillverkare använder något som de kallar för pöslim för att det sväller då det härdar. På flaskan står det PU-lim! Är gul, och om man lägger en del på, ex.vis en pinne, och sedan snurrar pluggen i limmet så att limmet inte kommer över halva pluggen på sidan, så blir det bra. Gäller också att se till så att man inte får på fingrarna för det är svårt att få bort. Epoxylim är på tok för starkt, och gör att pluggen kan vara svår att ta få bort igen, om det är så att man skulle behöva göra det vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 Mars , 2011 Går säkert bra, men man måste vara mycket försiktig så att inget lim hamnar under pluggen nere i hålet. En bekant hade lagt ett teakdäck och limmade sedan alla pluggarna med PU-lim. Han kladdade ner lim i hålen och på dess sidor och satte sedan dit pluggar inkletade med lim. Ett riktigt skitgöra och tidsödande var det. Tyvärr hoppade nästan alla pluggar ut efter ett tag, när limmet började jäsa under dem. Det kom några killar i vita rockar och hämtade honom efter en stund. OBS! Det var verkligen en bekant, inte jag Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 4 Mars , 2011 Nja, nu har du nog missuppfattat vad jag försökte förmedla. Det räcker nämligen att man har lim på pluggen. Att söla med att kleta ner hålen, är rena fördärvet, och helt meningslöst, och är inte att rekommendera. tar dessutom alldeles för lång tid att hålla på med ett hål i taget. Då är det bättre att göra som jag skrev i förra inlägget vid enstaka pluggmontering. Att pluggarna poppar ut beror mera på att passformen, dvs hålet där pluggen skall sitta är för stort, och har således inget att göra med att det kommer lim på undersidan pluggen. Då man skall montera flera plugg så kan man på ett enkelt sätt förarbeta och rationalisera fastsättningen av pluggar, genom att förborra ett antal hål på rad, ex.vis så många som går åt för en teakstav, i en brädbit som är 13 mm bred och 12 mm tjock, därefter så slår man i pluggen i dessa hål, vänder på brädan, och doppar hela staven med plugg i den limsträng som man hällt ut i en rad på ex,vis en bit kartongpapp eller annan plan bräda. På så vis så får man inte mer lim på pluggen än nödvändigt, eftersom brädbiten som pluggen sitter i skyddar. Därefter så kan man på ett enkelt sätt banka i plugg efter plugg, och avsluta med att hugga av och slipa ner överflödigt material. I.o.m att brädan som pluggen är förmonterad på, bara är 12 mm tjock, så är den böjbar. Således då du trycker i pluggen så kan du hålla övriga plugg i brädan från att få kontakt med teaken, för du får inte söla med limmet, och då du bankar i pluggen så bryts brädan och lämnar en stump kvar på den plugg som du nyss slagit i. Glöm inte att hålla stadigt i brädan för annars svajar den till då den bryts. Och som sagt; akta för att få lim på fingrarna. Det din s.k. bekant gjorde, var således helt förkastligt, och dokumenteringen av det resultatet bör hamna i pärmen klantiga beteenden! Edit: Kompletterade med lite text i 3:e stycket. Senast ändrad av Gobben | 04 mars 2011 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser