Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
forgus31

Tufft isläge i Norra Kvarken

Rekommendera Poster

Fyra isbrytare har cirklat runt i några timmar nu för att försöka få loss några av de minst tjugo fastfrusna fartygen. Ymer har lämnat Gävle och går norrut. Fartygen är inte mer farande än oljeplattformar för tillfället. Eller rör sig med 0,1 - 0,3 knop som är isens hastighet på sina ställen:

http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?level0=100

Ganska spännande. Synd att inte isbrytarna har webkameror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj!

Var nyss nere på båtklubben å såg ortens hamnisbrytare/bogserare gå förbi på väg ut österut för att rensa rännan. Och enl. marinetraffic så kommer en större båt(Norskflaggade LANDY 111x16meter) strax efter på väg ut i 9 knop där begränsningen är 7. Så tydligen så finns det öppen väg härifrån iaf.Men bara i helgen satt båtar fast på väg in.

Webkameror vore intressant.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket flyttade ner en isbrytare till Sörmlandskusten förra veckan men faran där verkar nu över.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6683403 

Ang. marinetraffic så kollade jag nyss Scottish Viking som färdas i vattnen runt Landsort. De var ett tag på väg rakt mot Öja från Nynäshamn. När jag kollade spårning visade strecken att de tidigare höll på att gå rakt mot Torö istället för till Nynäshamn och var tvungna att göra en 180 gradare. Fel på instrument eller något helt annat 



Senast ändrad av 666D3 | 01 mars 2011 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ 666D3

Scottish viking lämnar av lotsen vid Landsort på utgående. Lite knöligt att komma till med lotsbåten i isen. Därav kan det bli lite märkliga manövrar ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då verkar LANDY sitta fast, kom inte alls långt.Varför gick man ut??Får man göra hur som helst??

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska man göra? De kan ju inte gärna ockupera kajen till islossningen. Bättre att gå ut och fastna, då har man åtminstone rätt till isbrytarassistans om fartyget har rätt isklass. Man anmäler fartygets förväntade avgångstid ETD i ett system som heter FRS/safe sea net. På så vis har isbrytarledningen koll på vart assistans kan komma att behövas de närmsta dygnen. Fartygen rapporterar även till ICE INFO via VHF (sköts av  JRCC).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, man får göra hur man vill alltså.Ser att vår lillabrytare är ute å kör igen, då ska väl en båt till åka ut då.Det är väl Nordic Nelly som är pg ut.

Läser i lokalblaskan om ett ev stopp för trafik imorgon.

Läser också att båtar som nu ger sig ut trots avrådan inte kommer att få hjälp.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2805896-extra-det-kommer-inte-att-bli-battre- 

/andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Nordic Nelly som är påväg ut, ska bli skoj att se i morgonbitti hur långt hon kommit.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och kollade på marinetraffic då blicken föll på en båt som gick i 17 knop över Gränöfjärden. Efter att ha besökt Årsta Havsbad idag med all is som finns där insåg jag att det inte stämde riktigt. Båten visade sig vara svävaren S Torbjörn som nu korsar Jungfrun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite utanför trådens tänkta innehåll men jag lägger in ändå

MASTER540 vid nämdö skulle nog också behöva isbrytarhjälp

post-10005052-1394236635,0097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...