Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
Westfjord26

Bokat sjösättning!

Rekommendera Poster

Jag sa till om tidig sjösättning i höstas och de erbjöd då på skämt att lägga båten på isen.

Jag var förbi båten igår och tack vare en pump som står och går är det isfritt vid rampen. Båten ligger väldigt bra till så jag gissar att jag kommer ut på sjön inom en månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag förhinder för sjösättning på fredgaen så nu sjösätter vi samma dag, jag kl10.00, du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att du har koll Westfjord. Har inte kollat på denna tråden tidigare och tänkte genast när jag läste ditt startinlägg - du glömde Lasse_L.  Så han fick ju möjlighet att informera dig.

För mig gäller väl inte det fenomenet att boka sjösättningstid. Vi har det ju så, vi som bor på mindre orter. Jag skall ju sjösätta min bohusjulle nån gång, Men den står på en båtkärra, så jag bara backar ner på en sjösättningsramp och släpper ut en i sjön.

Upp däremot har jag börjat anlita ett företag i branchen som har en fast kran. Har inte tjänstebil med fyrhjulsdrift längre och min egen bil har så svag motor (miljönbil) så att jag sliter ut lammellerna om jag över huvud taget orkar dra upp båten. Sen är det inte helt enkelt att få upp båten med ganska djup köl på kärran.

När jag skulle ta upp i höstas var det en mycket fin eftermiddag då jag dessutom hade klarat av de arbetsuppgifter jag skulle göra redan på förmiddagen. Nån enstaka gång går allt mycket fortare än man räknar med. Då jag året innan hade overaskats av den stränga vintern och frusit fast, passade jag på att segla ner båten till Guleskär, där kranen är belägen. En underbar seglats - dock allt för kort wink. Vid ett sån tillfälle får man ju ett felaktigt tänk. Kände att jag ville vänta med att ta upp, ifall jag skulle kunna komma ut och segla nån mer gång. Så blev det ju inte, utan isen komm betydligt tidigare än jag förmodat. En dag innan isen blev allt för tjock, förhalade jag båten och la den på samma kaj men så att kranen inte var blockerad. När jag kom ner nästa dag hade marinans ägare  förhalat båten och och lagt på längorna. Han var inte där, men jag ringde upp honom. Han hade stuckit iväg på ett annat uppdrag.  Hade förstått att jag ville ta upp och förberedde upptaget, men han ville inte lyfta utan att ha talat med mig först.

Nu brukar jag inte ta upp eller sjösätta under den värsta ruschen och då kan man i princip ta båten till företaget och be dem ta upp eller sjösätta. Dom släpper naturigtvis inte det dom har i nävarna, men i regel fixar de upptaget eller sjösättningen innom ett par timmar.

Nu brukar jag åka vägen om varvet i fråga - jag har några att välja på - och höra efter om de kan hjälpa mig innan jag kör dit båten. Det brukar fungera utan nån större väntetid. Jag skulle alldrig klarat av att bo i stan och varit tvungen att beställa sjösättning månader i förväg. Man har med åren blivit bortskämd.

Det sista ordet får mig att tänka på en sann historia ur livet.

Det skulle komma några personer på besök till det företaget där min fru jobbade. Städerskan, som dessutom var lite allt i allo och som hade utlänsk bakgrund, men bott 25-30 år i Sverige och talade bra svenska, frågade om hon skulle koka kaffe till dem.

Det tyckte inte den som skulle ha besöket va nödvändigt.

Nej vi kanske inte skall bortskämma dom sa städerskan, varpå personen hon talade med rättade och sa att det hetter inte bortskämma, utan skämma bort

Oj, jag som alltid har sagt att mina bojkar är bortskämda sa städerskan då har de ju varit skämmda bort.

Svenska är inte lätt.

tommy

Senast ändrad av toaen | 15 mars 2011 | 10:36

post-945-1394236647,7062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollar ytvattentempen varje dag nu på nätet och kan inte bestämma om jag ska begära sjösättning eller inte. Är ju lite orolig för sönderfrysning om det blir kalla nätter när vattnet inte värmer speciellt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Den 3/5 åker båten i spat för provtur. Genomgång 5/5 med tillverkaren, och hemfärd förhoppningsvis 7:e eller 8/5, om vädret är så bra att man slipper regn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösättning bokad 7/5 i Lerkil.

Gissa om man längtar.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...