Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
book-ohlsson

Hjälp med propellerfråga!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en maxi 680 DC med en VP 251A DOHC som innan drivis, kyla och vinter kom, gjorde 34 knop enligt ekolodet på maxvarv (6500 rpm om jag inte minns fel). Enligt beskrivningarna för motorn ska man inte ha större diameter än en 16 på drevet (290 SP).

Propellern som sitter på idag är antagligen inte orginal och det går inte att hitta några mått på den. Det skulle vara kul att veta om det går att räkna ut stigningen på något sätt! Är det någon som vet hur man gör detta lite smidigt? Jag är ute efter lite mer fart på topp men framför allt kortare planingstid.

Fråga nummer två: jag har letat lite på internet efter rostfria propellrar till 290 drev men inte hittat några mer än till SX-dreven. Finns det inte att köpa till mitt drev eller är jag dålig på att leta?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag kollade lite som hastigast och priserna såg ju bra ut men jag hur fungerar det när man inte har någon kona bakom propellern och om de är med kort eller långt nav?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det finns en stålpropeller som heter Turbo Fusion eller Turbo Vector, även Turbo OS1 som ska passa. Dessa finns att få tag i i Sverige.

Är du intresserad av detta kan du kontakta Göteborgs Marincenter på tel 0707-601025

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VRIDNINGEN PÅ PROPELLERN.

Jag minns inte exakt var jag hittade den på nätet men om du googlar på ämnet så hittar du tabeller för uträkning beträffande vridningen.

post-10016578-1394236634,3051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått reda på vad det är för grejer jag ska ha. En 14x21 var det som skulle passa min båt så nu är det bara att försöka testa en sån. Propellertrim sålde SOLAS-proppar som var rostfria och även aluminiumproppar. Får se vad det blir, priserna skiljer ju lite dock.

Tack för hjälpen!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag ska kolla upp det under helgen. Vart ligger företaget, eller har de internetshop?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostade tull och moms? Jag kollade precis americanprop.biz på en Solas stålprop till min utombordare och de tog ca 2000:-. Svenska firmor tar drygt det dubbla.... Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...