Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Laxekongen

RF-prop till Silver Hawk 540 cc 4-t 100hk

Rekommendera Poster

Hej
Ser att det finns gott om kunniga här som kanske kan ge mig lite råd inför mitt propellerval eller tom någon som har samma ekipage och har labbat runt.
Har en Silver Hawk 540 CC med en Merc 100 hk 4-t. Just nu sitter det en 19 orginal prop och med den får jag 37 knop på max med 6100 rpm. Det är 5000-6000 som är max rpm på motorn men jag tror inte övervarvskyddet gått in någon gång.
Jag skall åka över till USA v10 och tänke köpa på mig en RF-prop när jag ändå är där. Skulle vilja få ut sisådär 3 knop till border=0 /> samt förbättra egenskaperna något, samt att jag vill ha en reservprop i båten.
Hawken känns lite tung i fören trots att jag trimmar ut max. Dessutom så kaviterar den ganska snabbt i girar. När jag ligger på 5500-5600 och trycker max så stiger varvtalet men farten ökar bara väldigt marginellt. Den känns slö från 5500-6100. Det känns som det finns mer att hämta ut ur motorn.
Tror inte motorn är hissad som org. montage men är osäker (den är i vinterförvar fn). Men mtp på att den kaviterar så borde den sitta inte allt för lågt.
De rf-proppar jag funderat på är 3-bladiga Laser II 20 eller 21 samt Ballistic 21. Någon som har goda råd baserat på erfarenhet med en Silver Hawk?
Är även intresserad av tips på företag i USA där man kan köpa rf-prop av föreslagna märken.
Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte proppat en sån båt som du har men en som är ganska lik o med samma symptom så jag tror du har lite nytta av detta ändå ; ) Av de två proppar du nämnt så tror jag Lasern har bäst förutsättningar att ge dej det du vill åt. Det kan gå att få tre knop till men då behöver du förmodligen hissa motorn så högt som greppet tillåter och du behöver proppa för ett något lägre maxvarv än det du har nu, jag skulle sikta på 5800 rpm.

Vilken pitch du behöver för att uppnå detta har jag däremot ingen aning om men ring en Silver-handlare o hör. Eftersom Silver var ihop med Mercury tidigare o den propp i Mercurys sortiment som är mest naturlig att välja om nån ville ha stålpropp är just Lasern så borde en handlare kunna berätta vad du behöver för pitch. Har du riktig tur kanske du kan få fler förslag oxå men en varning är på plats. De flesta handlare har skrämmande dålig kunskap om proppar och riggning så ta allt som sägs med en stor nypa salt o låter det knas så är det förmodligen knas oxå. Ring alltså gärna fler handlare.

Vilken Mercury-handlare som helst i USA tar hem en Laser till dej. Den propp jag använde var för övrigt en Stiletto Advantage, en propp mycket lik Lasern i karaktär och ja, jag fick tre knop till ; ) Lycka till med proppandet och berätta gärna om resultatet.



Senast ändrad av jarb | 01 mars 2011 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Snackade med den handlaren jag köpe båten av. Han sa byt inte prop till RF - det kommer inte bli någon större skillnad. Så hans tips var 21 Alu.

Får snacka med någon annan. Kanske köper en 20 och en 21 när jag ändå är över och säljer den som inte funkar här hemma sen.

Finns det någon mer som har erfarenheter om liknande riggning så är det välkommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att din handlare säger så är förmodligen för att man inte optimerat motorhöjden för den stålproppen. Jag gissar att man hängt på en stålpropp på en båt med standardhöjd på motorn o inte fått nån större skillnad o sen har man varit nöjd. Att köpa både en 20 o en 21 o sälja den du inte behöver tycker jag är en bra idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skrev en del i en annan tråd som passar in här, klistrar in texten så kan du läsa om mina erfarenheter om min Silver Hawk CC

 

Kul med någon annan som har 115 hk på sin Silver Hawk. Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den.

Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7 CMC backet, för att försöka få till ett bättre gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta men egenskaperna har blivit bättre iframförallt marschfart.

Idag har jag en Yamaha Pro Series 19 och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk.

Jag har även köpt en 23 Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning)

Jag har även provat med 21 Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19 så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21 Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske).

Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då.

Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt. hoppas du får ordning på din båt och är nöjd med ekipaget. Meddela gärna om du har några andra erfarenheter eller tankar kring båten.

Hör gärna av dig om du vill testa min 23 Pro Series, det är lite bättre vrid i Optimaxarna än 4-taktarna att varje båt/motor är unik, passar kanske perfekt på din. Yamaha Pro Series är högkvalitets propp och passar Merc, behöver en annan tryckbricka bara.

Mvh P  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

Jag tänkte att jag kan komplettera mitt svar ytterligare. Jag har köp mina proppar från Boats.net, vilket fungerat mycket bra. Första gången skickade jag hem till Sverige och betalade frakt, tull och moms. Andra gången skickade jag proppen till ett hotell i NY som jag bodde på och stoppade skruven i väskan när jag åkte hem. Jag har bara bra erfarenheter från Boats.net, även bekanta som handlat därifrån är mycket nöjda. En Yamaha Pro Series kostar va 14 000 kr i Sverige och ca 500 dollar då jag köpte dem på Boats.net

Som jag skrev ovan kan jag verkligen rekomendera Yamaha Pro Series, mkt bra grepp och stävlyft som Hawken verkligen behöver. Greppet gör att den tål en hel del hiss, handlarna är ofta väldigt rädda för att hissa och vissa stålproppar (även nämnda Pro Series) tål betydligt mer hiss. Jag har för mig att de flesta åf brukar hissa ett hål på Hawken, har du möjlighet att göra själv så prova dig fram. Min är hissad till näst sista hålet och kavitationsplattan sitter ca 4-5 cm ovan förlängda bottenlinjen. Jag har provat Pro Series i 19 och 23 stigning, allround egenskaperna är bättre med den  lägre stigningen, hade varit intressant att prova med 21. Tänk på att en Pro Series eller motsvarande med samma cup och grepp tar ner varvet något då slipet blir lägre så det kan vara en idé att inte gå upp i stigning om du byter till en stålpropp med ovanstående egenskaper.

Precis som du själv erfar så är och går Hawken tungt med fören, en bracket/hiss ger bättre balans. Jag har 7 setback och 10 skulle vara ännu bättre tror jag. Som jag skrev ovan så är det inget fartskrov och man kommer sannolikt aldrig få båten att lyfta ur helt, men båten går helt klart bättre på marsch än tidigare.

P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört både Laser II och Pro Series dock inte på samma båt men de är mycket lika i karaktären. Pro'n har lite större diameter o det kan ge lite bättre grepp o möjlighet till mer hiss än Lasern. Eftersom phakan har så bra erfarenheter av Pro'n på just en sån här båt kanske du ska överväga den istället. Vad gäller Boats.net kan jag bara instämma i hyllningskören, mycket bra priser och bra att ha o göra med även när det strular. Tyvärr säljer de inte Mercurys proppar men väl Yamahas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Verkligen bra svar och råd. Tack suveränt forum må jag säga.

Det blir en Pro-series 19 och kanske en 21 oxå. Dollarn står ju i 6,30! Räcker inte mina 100 4-t kusar så kanske det finns någon annan här på forumet som är sugen på att testa 21. ;-)

 Vad är det för tryckbricka men behöver? 

Ang braket/hiss är det stor skillnad? Hissa motorn ett par pinnhål eller två kan man ju utan en CMC men gör förflyttningen bakåt så mkt? För en CMC gör väl stegfri höjdjustering samt förflyttar motorn bakåt så det blir bättre hävstång på skrovet? eller? Att ha 54 lbs x-tra metallskrot i resväskan 2 propper..... det blir tungt att bära. Fast å andra sidan så hade jag med mig en Minn-kota Saltwater series motor sist från USA och det paketet var minsann inte litet. :-D

Förresten, för er som fiskar h-öring/gädda från båten kan jag verkligen rekomendera att investera i en sån (med autopilot). Vilken befrielse från ankarkrångel och drift åt fel håll. Den är sjukt bra. Men det kanske är en annan tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle vilja påstå att balansen blev betydligt bättre med bracketen. Den ökade setbacken ger bättre noslyft och möjlighet att hissa ytterligare.

Tryckbrickan köpte jag på Propellertrim i Stockholm, den är viktig. Kostade ett par hundra kr.

Intressant med elmotorn, har funderat på en sådan. Räcker det vanliga batteriet för en hel dags fiske eller måste man ha två?

//p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang elmotorn så har jag en Minnkota Saltwater som vill ha 24 V så jag har två separata batterier seriellt. De sitter under centrum pulpiten och där sitter oxå en 24v C-tec laddare med ansl framdragen till en Defa motorvärmarkoppling som jag satt på pulpitsidan. Bara att koppla på motorvärmarsladden när man parkerat kärran på gården hemma så laddas batterierna upp direkt => underhålls laddnig vilket spar livslängden. Skulle vilja ha batterierna i aktern nånstans men där finns ju soppan så det kanske man skall undvika. Minnkotan sitter med ett snabbfäste jag låtit tillverka samt med kabelkontakter i stuvfacket i fören. Det tar 1 min att ta av/på motorn. Funderade oxå på att mha en regulator etc ladda via merc generator men för mig hade det varit helt onödigt efter som jag trailar båten. Har för mig att det finns färdiga automatiska lösningar för laddning via stora motorn i USA. Men de va lite dyra jag jag tar ju bilen till en ramp nära fiskeplatserna.

Jag flugfiskar efter h-öring och gädda (på v-kusten och i sjöar) så typiskt åker man stor motor mellen hot-spotsen och el inne i vikarna/grynnorna. Jag har fiskat 2 dagar i rad utan laddning och batterierna har aldrig gått under 50% laddning. När jag räknade på det inför köpet så tror jag att jag fick det till att man skulle kunna åka ca 4 h gångtid på 75% effektläge men i praktiken känns det som det räcker längre än så. Den maxat på 2,5-3 knop med 2 pers i båten så kanske är det så att jag  oftast ligger betydligt under 50% effektuttag med mitt smygande runt vikar och grund.

Måste säga att den lösningen jag fått till är sjukt skön och lättjobbad. Med aotupiloten kan man hovra i vindögat, kan kan krypa sakta upp i lovart längs en grundrygg, man kan mha pålandsvindens hjälp sakta backa in i en lovartvik meter för meter (dvs där h-öringarna och gäddorna trivs), man kan parkera mitt i ett strömsund, sakta följa landlinjen meter för meter 30 m utanför vasskanten etc etc. När man ibland tittar akteröver och inser att man fiskat av 500 m landlinje med 2 m kastluckor inser man att flugfisket har fått en ny dimension. Allt utan ankarslammer, tång och lera i båten, inge blöta händer/handskar, inget ankarskrap i botten eller båten när det blåser som skrämmer fisken etc etc. Kort och gott har fisket blivit enkelt, förknippat med mindre strul och där med effektivare. Man går fram (eller ber fiskepolarn) tippa i motorn och sen är båtpositionerandet som ett datorspel för 5-åringar. Hmm sorry att det låter som ett reklamblad men ärligt talat kommer jag aldrig mer fiska utan den. Det enda som autopiloten inte riktigt gillar är mkt vind (> 6-7 m/s) i kombination med vågor (ca >0,5 m) och grunt (<1m) då man måste hissa upp motorn nära yta för att inte gå i botten. Båtens hävning upp och ner gör att proppers effekt/färste varierar  och den variationen i kombination med att motorn hela tiden styr för att för att hålla kursen kan få auton att bli stirrig/flipprig inom ett ca 120 graders intervall. Men då har jag satt satt fjärren på handleden och motjusterat kursen då och då. Så man skulle kunna säga att jmf med ankartrassel är det ganska mkt ett lyxproblem. 

Jag kommer aldrig mer ha an fiskebåt för flug/spinn utan denna lösning kort och gott.  


Har oxå en bra lösning på heltäckande hamnkapell för CCn som en pensionärsgubbe sydde upp till mig för 8600:- inkl måttning, knappar och installation... allt . Mkt bra jobb. Tror han har mallarna kvar om du är intresserad, en kopia är nog betydligt billigare. Han finns i skogen norr om Borås.

Senast ändrad av Laxekongen | 05 mars 2011 | 09:35



Senast ändrad av Laxekongen | 05 mars 2011 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade ut båten från vinterförvaring idag. Det va inte en org 19 prop som (kvittot sa) utan det sitter en 17 på. Hissen på motorn är ett hål upp. Kavitationsplattan sitter ca 1 cm över förlängda bottenlinjen. Mtp på vad du skrev Phankan så borde en Proseries 19 med två håls hiss funka ganska bra samt ta ner varvtalet kanske 5-400 rpm. Eller blir bytet från alu till rf plus 2 tum prop till för mycket? Finns det nån tummregel för vad ett håls hiss gör på varvtalet?

Shit att proserien var restad där jag beställde den, hade varit skoj att testa nu. Men inför USA resan i Maj ska jag vara ute i tid. Återkommer med rapport.

Det jag oxå är lite fundersam över är att den kaviterar redan nu ganska lätt med ett håls hiss men som många skriver så kanske greppet blir så mkt bättre med RF så att det inte blir några problem.  

Är det någon som hissat en 100 hk 4-t utan lyft i taket? Jag tänkte att man kanske kunde palla under kavitationsplattan (t ex två 2X6 tillkapade i lämplig längd klämda med spännband runt drevet) och sen helt enkelt veva upp stödhjulet på kärran 4-5 cm och i med bultarna igen. Givetvis behöver man en eller två som håller i motorn alt spännband som säkring. Funkar detta eller är det för riskabelt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hissat en 100 hk 4-t utan lyft i taket? Jag tänkte att man kanske kunde palla under kavitationsplattan (t ex två 2X6 tillkapade i lämplig längd klämda med spännband runt drevet) och sen helt enkelt veva upp stödhjulet på kärran 4-5 cm och i med bultarna igen. Givetvis behöver man en eller två som håller i motorn alt spännband som säkring. Funkar detta eller är det för riskabelt? Verkligen ingen som har bra råd att ge om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som gör så men jag skulle inte göra det. Hyr/köp/låna en motorlyft o lyft den som det är tänkt istället är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...