Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
5700

MV-Marin 5700 BR eller Finnmaster 57 BR eller Yamarin 58 BR?

Rekommendera Poster

Vad är bäst allround båt av dessa 3 olika båtar - Fiske - Nöje - m.m 4 pers.

Jag tror:

1. MV-Marin57 BR(Ny) - Suzuki 115

2. Finnmaster 57 BR(Ny) - Yamaha 115

3. Yamarin 58 BR(2009) - Yamaha 115

Senast ändrad av 5700 | 28 februari 2011 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis den fundering jag oxå har så jag stöttar tråden lite... att hitta den bästa BR i 57/58-klassen, Om någon vill lyfta in en annan modell av 57/58BR så måste det vara bra grejer.

Min prio ligger på att lätt kunna ta två familjer (4 vuxna 4 barn) och gå stadigt i sjön.

hälsn ski-doo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har åkt 4 vuxna och 4 barn (15,13,9,5) i våran, har alltså en Yamarin 58 BR med 115hk.

Fråga på.

Med risk för att röra till det för er; AMT har också 2 st BR:

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=21

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=13

Sedan finns ju också Buster XL och XXL:

http://o.buster.fi/?id=670

http://o.buster.fi/?id=1544

Men plånboken styr ju också.

//Ulf

Senast ändrad av ulfa | 01 mars 2011 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra skrov/köregenskaper på alla 5 båtar - med lätthet kunna traila sjösätta/torrsätta med V70:

1.  MV-Marin 5700 BR:

?Mycket Höga relingar,  OK finish(?)  - 5.7m x 2.35 - 750kg(torrvikt) – skrov xxgr  

Djup motorbrunn med ljudisolerande vägg ger en tystare färd(?)

2.  Finnmaster 57 BR:

?Mycket Höga relingar,  OK finish(?) - 5.7m x 2.30 - 710kg(tv) – skrov 18gr

3. Yamarin 58 BR:

?Höga relingar,   OK  finish 5.73 x 2.20 - 740kg(tv) – skrov 21gr

4. AMT 185 BR:

Lägre relingar,  OK finish  5,50 x 2,24 - 680kg(tv) – skrov 20gr

( Buster XL – Lägre relingar - Mycket bra alubåt, hade förut Buster XL m. 115 Yamaha)

Senast ändrad av 5700 | 02 mars 2011 | 00:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ohoj igen

Funderar på vilket skrov som går stadigast och min definittion är att man skall inte behöva dra på i > 25 knop i blåsigt väder för att den skall fungera bra utan prio på att den inte vinglar, inga trimplan skall behövas på min båt. Då tänker jag att vassa skrov (yamarin 21 gr) borde jag gilla lite mindre än plattare skrov? Kör idag en Ryds 510 gti m Yamaha F80 vilket enligt min begränsade erfarenhet är ett mycket stadigt ekipage även med fullast men skulle hellre ha en BR nu.

Så vad säger intitierade... antagligen delade åsikter/olika fokus men kom med din, vilket är bästa skrovet?

hälsn.

ski-doo (på vintern)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Bästa skrovet utan trimplan? Vet inte enn, -Vad har ni kommit fram till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Efter besök på båtmässa och hos ett par handlare skulle jag lägga min röst att bästa båt för pengarna i denna klassen är Finnmaster 57BR.  Då antar jag att bedömningen håller också när de ligger i vattnet och körs när det blåser oxå...

Eller?

hälsn från

ski-doo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte enn...

Vi har en Mv-Marin 5700 som vi använder till samma saker du nämner. Vi är mkt. nöjda med båten och kan varmt rekomendera den till andra. I gävle där vi har båten är det öppet hav till Finland och jag tycker att den går väldigt bra i lite grövre sjö jämnfört med andra båtar jag provat i samma storlek.

Enligt mig håller Mv-Marin bra kvalitet i prisklassen några snäpp under Yamarin, AMT osv. med jämnlikar som: Bella, Finnmaster, Askeladden, Ryds, Uttern mf.

Hej, är i.o.f.s partisk men efter en sommar med MV-Marin 5700 kan jag bara säga att jag är supernöjd. Bra till vattensport, skön att pendla i med kapellet uppe i dåligt väder, funkar att fiska 4 pers utan att vara rädd för inredningen. Osv.

Har också bra koll på Blocket. Priset på detta ekipage  mv 5700 br är extremt bra! Har haft en Mv-Marin av liknande modell tidigare. Upplevde den som rejäl, sjövärdig och i alla fall med hyffsad detaljfinish och byggkvalitet. Bara att slå till!

Äger själv en MV-Marin och har haft ett flertal båtar som jämnförelse och tycker väl att jag har större/bättre underlag att bedömma kvalitetsnivån.

----

Tyckte plasten och finnishen verka billgt utförda, dynorna såg eländiga ut(tyg) kapellet hade också ett tyg som verka känsligt...

Konstigt, Mv har samma underleverantör på dynor, kapel (sunbrella),rutor, stolar osv. som Yamarin, Bella, finnmarin m.f.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag och familjen var  väldigt nöjda med våran Finnmaster 57 BR. Det satt en Yamaha F100 på den och det funkar bra det också men skulle föredra  F115.

Vid flera tillfällen åkte vi 2 familjer 4 4 i den utan problem. Som sagt en väldigt bra båt som funkar till det mesta.

Har nu tagit steget vidare till Yamarin 76 dc och hoppas vi blir nöjda med den också!

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ski-doo!

Mv är mycket bra i vattnet. Lika bra som Finnmaster 57BR skulla jag tro. Har du hittat nogot mer skillnad? En Finnmaster 57BR  -ägare sade at ni måste kolla MV-5700. MV-har betre finisch og mer detaljer...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ursäkta frågan men tänkte köpa en mv marin 5700 BR och undrar om röret som stolen sitter på går att ta loss? mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...