thosod 0 Postad 28 Februari , 2011 Har köpt en yamaya 115 hk från 1998 eller 99 undrar om någon vet var man kan få tag på en beganad eller ny oljetråg fanns ingen med när jag köpte motorn, det sitter ju en liten på motorn typ 1/2 liter men behöver den separata, tacksam för alla svar. Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Februari , 2011 Här har du iaf en länk till delarna på Boats.net o det går även bra att handla av dom som Svensk. Betydligt billigare än i Sverige men det här var rätt dyra prylar även i USA så bered dej på en mindre chock om du ringer nån Yamaha-handlare här hemma om nytt, men det kan ju va läge o ringa runt efter begagnat. Det finns även några stycken på E-bay i USA, hittade bl a en oanvänd för 233 dollar plus frakt 87 dollar o en beggad för 149. Finns även en på Engelska E-bay som ligger på 90 pund nu men den går om mindre än en timme. Behöver du bara tanken eller hela enheten? http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1998/115TLRW/OIL TANK/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 28 Februari , 2011 Om du menar den som smörjer cylindrarna istället för oljeblandad bensin kanske det enklaste och billigaste är att bara blanda olja direkt i bensinen. De där smörjoljepumparna lär gå sönder titt som tätt och om man inte är vaken riskerar man att motorn skär. Nej, bättre att blanda direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 28 Februari , 2011 Är det oljetråg eller den separata oljebehållaren du är ute efter? Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Februari , 2011 Tycker absolut inte du ska skippa Autoluben o eftersom du ställt frågan så antar jag att du inte är inne på det heller. Yamahas Autolube-system är extremt tillförlitligt o var ChristerN fått att pumparna pajar från har jag ingen aning om, kanske blandar han ihop det med JohnRudarnas VRO? Det finns en rad nackdelar med att ta bort Autoluben på en så här stor motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 1 Mars , 2011 Den separata oljetråget som sitter i båten, jag misstänker att den fyller på den lilla i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 1 Mars , 2011 Nej jag skall inte skippa det, vill bara ha tag på det stora oljetråget som sitter i båten, som fyller det lilla på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 1 Mars , 2011 Nä nu fattar jag ingenting! Du har en utombordare? Den har en Autolube-funktion med en liten tank i själva motorn som man fyller på under kåpan? Det du ytterligare behöver till din snurra, om du svarat ja på ovanstående två frågor, är en bensintank från vilken det går en slang till motorn. Eller har det gått troll i tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Mars , 2011 De enda troll som finns här är väl isf de som svarar på nåt de inte har riktigt grepp om. En större Yamaha, V4 eller V6, med separatoljesmörjning har inte plats för en större oljemängd i en behållare under kåpan. Yamahas Autolube använder sej av en pump som är mycket lik en dieselpump av Bosch-typ och den kan inte suga av egen kraft. Därför har man en mindre tank på en högre nivå än denna pump under kåpan o den är på några deciliter. Denna lilla tank fylls från en större tank på cirka 10 liter som monteras i båten. Det 'är denna större båtmonterade tanken som thosod behöver och det enda som inte har varit riktigt klart är om han bara behöver tanken eller om han behöver hela enheten med pump, kabelhärva, filter, slang osv. Är det bara tanken du behöver så är ju en sån inte farligt dyr ny men behöver du hela enheten så blir det ju en slant. Har du kollat upp de förslag jag gav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 2 Mars , 2011 Jag bugar och ber om ursäkt om jag stört DEN STORES sinne för världsordning! Jag ber också om ursäkt för att jag svarade baserat på min erfarenhet, i detta fall flera Yamaha-snurror upp till 25 HK och diverse mopeder och annat med Autolube som alla har krånglat. Men det var väl bra då att det fanns någon som visste bättre och jag medger att jag skulle lagt till som kommentar i mina svar att jag baserade mina svar på just dessa erfarenheter. Därmed har jag lärt mig åtminstone en sak ytterligare idag Nu hoppas jag att frågeställaren återkommer och berättar vad han egentligen behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Mars , 2011 Tyckte bara din rad om troll i tråden kändes lite märklig när du inte visste vilken tank det rörde sej om. Det var inte meningen att du skulle länka samman min trollkommentar med inlägget tidigare om autolubens tillförlitlighet. Nog om detta och även jag ber om ursäkt för en klumpig kommentar o jag ville inte att det skulle uppfattas som att jag mästrade på nåt vis. Tvärtom eftersom det ju är just Yamahas Autolube du har haft flera problem med blir jag väldigt nyfiken på vad dessa problem har varit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 3 Mars , 2011 Ingen fara. Kanske själv var lite butter i tonen... Jag har haft lite problem med Autoluben på några egna och andras maskiner (varmgång och ingen åtgång i lilla tanken) och inte brytt mig att felsöka speciellt mycket utan gått på oljeblandning i bensinen direkt. Annars verkar ju maskinerna gå hur bra som helst. Provade en sökning här på forumet och det verkar vara 50-50 på problem - aldrig problem. Och flera verkar göra som jag gjorde, säkrar med 2% i bensinen. Men nu låter vi trådskaparen återkomma med lite svar om vad hans problem består i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 7 Mars , 2011 Vet inte om jag varit så otydlig men jag har fått bra svar, Det är en 115 hk v4 och där får det inte plats en stor olje tank, så därför har man en separat i båten. Har nu fått tag på en med pump som är komplet, (10 liter) så allt är frid och fröjd. Senast ändrad av thosod | 07 mars 2011 | 15:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 7 Mars , 2011 Du vet vad du pratar om, det är inget fel på Autoluben bara att jag saknat tanken som sitter i båten. Har hittat en komplet lätt beganad för 1500 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Mars , 2011 Låter som ett bra pris, skönt att det löst sej. Behöver du dokumentation hur det ska kopplas ihop och köras igång kan jag nog skaka fram lite sånt ur gömmorna : ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 17 Mars , 2011 saknar ett elschema till motorn det är mycket kablar som skall passa är det någon som har en sådan, har köpt ett nytt reglage så det skall ju också passa med befintligt kablage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 Mars , 2011 Skicka ett meddelande med din mejladress så kommer det grejor. Dock i något nyare version än 1998 men jag tror det täcker äldre modeller oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser