Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
shoei

Måla båt, slipa mellan färglagrena?

Rekommendera Poster

Jag ska snart måla om min båt (allt ska slipas och målas) och har jag all färg jag behöver. Gelshield - perfection grundfärg (ovan vattenytan) och slutligen perfection lackfärg.

Jag tänkte måla 2 lager med gelshield (står att man inte behöver slipa mellan lagrena), 1 lager per. grundfärg och 2 lager lackfärg.

Min fråga är om jag behöver slipa per. grundfärgen innan jag målar på lackfärgen? Och eftersom jag tänkte måla 2 lager lackfäg, behöver jag då slipa det första lagret? Läste någonstans att det var bra att slipa färgen med 400-papper för att nästa lager ska fästa.

Hur ska man göra egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl någon veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hur ska du måla? Med pensel eller spruta? Detta gäller om du ska spruta!!

Jag jobbar som billackerare och jag kan säga att du får en bättre finnish om du slipar grunden.  Beror ju lite på om det är massa skador/porer mm,. Är ytan jättefin kan du ju spruta färgen på grunden utan mellanslipning, förutsatt att grunden inte är för tjock, då du lätt får dålig yta om den är det. Om du väntar flera dagar från det att du grundar till du målar kan du också behöva slipa för att få vidhäftning,
Jag vet ju inte vad som gäller för just din färg. Men om det var min båt hade jag definitivt slipat grunden.

Och vad gäller om du måste slipa färgen mellan lagren vet jag inte,, När vi målar bilar lägger vi 2 varv klarlack med ca 10 minuters mellanrum direkt vått i vått. Men ska fårgen härda mellan varven kanske det behövs mellanslipning, Men det borde stå i databladet för färgen hur länge man kan måla utan att mellanslipa.

Ps. När jag målade om min pappas båt så mellanslipade jag grunden.! Blev finare än en ny båt!!

MVH Ted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag tänkte måla med pensel men jag antar att principen är densamma (förutom det med klarlacken då).

Jag tänkte lämna in mitt-konsolen, där bl.a. ratten sitter, till en billackerare. Går det att lacka med billack på glasfiber? Det är ett hemmabygge alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här metodboken (10mb pdf) har många bra tips ...
http://iyp.yachtpaint.com/Images/16_20472.pdf

Skulle nog själv målat botten ett år och överdelen ett annat, blir ju en hel del jobb. Svårt att hinna annars om du står ute med krav på 15 plusgrader? Maskering av vattenlinje går nog enklare också, jag körde med isoleringstejp när jag målade bottendelen med alla färglager i ett svep. (Blir ett redigt tjockt färglager men det sega isobandet går lätt att få loss ändå efter lite försiktig rakblads-snittning längsmed.)

Att rulla på lackfärgen (ger tunt lager utan rinn) och genast efterstryka med helst en lite sliten kvalitetspensel ger förvånansvärt jämn och blank yta. Inte riktigt som sprutning, men fullt okej. Lite försiktigt vaxande utan polering ger bra glans redan första året. Enkomponents Toplac ger f.ö. bra resultat och är lätt att arbeta/bättra med, men riktiga däcks-slitytor bör kanske ha hårdare tvåkomponentslack.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...