Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Sueco

Båtägare får tillfälligt undantag från nya registreringsavgifter

Rekommendera Poster

Är du ägare av båt, har din båt registrerad i Transportstyrelsens fartygsregister och vill avregistrera båten eller ansöka om ägarbyte som skett före årsskiftet? Skicka då in dina ändringar så att de kommit in senast 30 april till Transportstyrelsen. Du undantas då från att betala de avgifter som infördes 1 januari.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Batagare-far-tillfalligt-undantag-fran-nya-registreringsavgifter/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är registrerad i fartygsregistrets båtdel, mest p.g.a. att den redan var registrerad när jag köpte den, sen kostade det ju inget att låta den stå kvar. Men i ärlighetens namn så har jag aldrig förstått vitsen med båtdelen av fartygsregistret, finns det någon fördel?

Vad får jag för min 300kr/år i registerhålningsavgift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i samma sits, hade tänkt att starta lite verksamhet med båten och då behöver man den registrerad men det blir nog inget. Nu är det nog läge att avregistrera den eftersom det blir dyrt att göra sen. Bara en ändring ska dom ha 2100:- för.

Lite konstigt att man uppmuntrar folk att upphöra med registrering av båten.

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar oxå om man ska fortsätta att ha båten registrerad.

En avregistrering kostar,om jag tolkat prislistan rätt, 2100:-.'

Finns det egentligen några fördelar ?

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en nationatitetsbevis på båten måste den ju vara registrerad(så har jag förstått det). Därför tyckte jag att långfärdsforumet var rätt plats för det är ju dom som behöver beviset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill man registrera en båt egentligen, det kan jag helt enkelt inte fatta. Hade jag sluppit registrera bilen skulle jag inte ha plåtar på den heller. Ur stöldsynpunkt är det ju värdelöst det går ju att falskskylta mm. För att inte tala om att det är fult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är segelflygare. Transportstyrelsen tar 3400:-!!! året för att man äger ett. Registerhållnings avgift mm..Fan va dyrt för en excel databas på ett hundratal flygplan...

Avigiften är höjd med 300% inom ett år... (hatar övermynderi)

Jag vart så förb.. att jag sålt den, och letar segelbåt istället..

Snart befinner sig Sverige och EU i en byråkrat fälla LIKvärdig Indien.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tokmycket pengar dom vill ha för att hålla lite data på ett par hårddiskar, som dom printar ut lite då och då. Det kanske finns nån privat aktör som kan göra det billigare? Jag ställer givetvis upp. Så mycket betalt för så lite jobb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, sjuka pengar får något så enkelt. Gissar att någon chef antingen fått en rejäl lönehöjning eller kört transportstyrelsen ekonomi i botten  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu måste transportstyrelsen göra upp en ny budgett för 2011 eller korrigera prislistan, detta p.g.a. att jag just har postat blankett nr 17 och därmed snuvat fartygsregistret på ofantliga 300kr. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför registrera?

Beror kanske på båt men själv har jag en Allegro 27 och skulle vara förvånad om någon utomlands ifrågasatte mitt ägande.

Kanske skillnad om man äger större eller nyare båt som är vanligare utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför registrera?

Beror kanske på båt men själv har jag en Allegro 27 och skulle vara förvånad om någon utomlands ifrågasatte mitt ägande.

Kanske skillnad om man äger större eller nyare båt som är vanligare utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skilnad på båt och båt så länge vi inte pratar om skepp. Håller du dig till att segla i Skandinavien och länderna runt Östersjön och Storbritannien så är det ganska lugnt. Kommer du neråt södra Europa så börjar det bli knivigt. I Frankrike är man petiga, likaså i Portugal och Spanien. I Marocko var de väldigt sugna på att se papper. Det handlar inte om att du ska kunna bevisa att du äger båten, många seglar i lånade eller hyrda eller utflaggade båtar. Däremot måste du kunna visa vem det är som äger den. Nationalitetsbeviset för att bevisa vilket land båten kommer ifrån behövs också.

Det går att registrera via Kryssarklubben också men ska du ta dig lågnt så är det bättre med transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ifrågasätter inte ditt personliga ägande i första hand. Utan att båten är momsad inom EU, dvs att båten ägd av någon bosatt inom unionen och därmed att moms är betalad. Och det kräver  klara papper, i praktiken en registrering då ägandet/momsstatusen måste vara kopplad till en viss, identifierbar båt.

Jag råkade ut för nitiska franska tullare i Bretagne som krävde dokumentation och trots att jag seglar ett skepp och därmed hade nationalitetsbevis och skeppsmätningscertifikat var de misstänksamma eftersom de inte riktigt hade koll på språket...
Jag kan föreställa mig vilket trassel det skulle ha blivit utan klara papper.

Jag skulle inte segla någonstans utom möjligen inom närområdet utan registrering oavsett båtens storlek och ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där, nu var avregistreringen skickad till Transportstyrelsen.

Det blir en avgift mindra att betala för mitt båtägande.

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...