Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Lillpopey

Skydd mot repor från Ybommen, hjälp !

Rekommendera Poster

Tacksam för om någon kan ge mig tips på någon bra produkt som hjälper mig att slippa onödiga repor på min pärla..Har haft lite mycket sidvind vid några tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att friborden är så låga att jag inte kan hänga fendrarna så dom skyddar från bommen. Jag gick och köpte isolering till rör, grövsta sorten... Såna där långa av skum som man skär upp och trär utanpå rören. Sen drog jag fast dem rut bommen och fäste dom med Gaffatejp.
Nu kan båten gnugga hur mycket som helst mot bommen utan att orsaka repor.
Materialkostnad 150 spänn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skaffat ny båtplats nu till våren med Y-Bommar och kommer att klä dessa med heltäckningsmatta som sätts fast med buntband (stripes), bara att se till att låsningen hamnar uppåt eller nedåt, matta finns att köpa i stuvbitar. Anser att dom bom skydd man kan köpa är orimligt dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså.... Jag har kollat nu vad mitt skydd kostar att tillverka.
4 st rörisoleringar av polyeteneskum á 29 kr på Jula. = 116 kr.
En rulle Gaffatejp a 30 kr

Summa 146 spänn.
Jag är inne på tredje säsongen på mina.
På bilden är det andra säsongen och dom är inte ens slitna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande Janken, jag hade också kört med rörisolering om jag hade haft den typen av Y-Bom, men mina är 100*100mm i profil så det blir svårt med rörisolering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dessbättre skydd på mina i orginal. Den vanligaste metoden är väl att sätta dit heltäckningsmatta med tejp eller buntband som westfjord26 men av korrosionsskäl är det inte alla båtklubbar som gillar den lösningen. Vira en tamp eller slang runt bommen på lagom avstånd är en annan lösning.

Senast ändrad av jarb | 28 februari 2011 | 18:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tubolit är en rörisolering av cellgummi. Den finns i Ø114 med tjocklek 25 samt 30 mm. Det skulle kanske kunna vara något. Den sluter ju inte runt en 100x100 men Du kan kanske vända öppningen nedåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väl fungera med liggunderlag som kapas längs med så man får 2 st. som är ca 150x30 cm.

Sen buntband att fästa med.

Gör ju inget om om man har 4-kantsprofil då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande, tack för detta, skall kolla detta under dagen var jag kan få tag i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kollat detta, runt 450:- metern, det kanske blir skydd från Hjertmans ändå......kostar att ligga på toppcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog satsa på liggunderlag från Ö&B Skär till remsor och fäst med buntband!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Du ingen polare som kan handla åt Dig. Lite lagom kundnummer på Ahlsells ger ett pris understigande 200:- per meter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Har hittat för 299;-  á 2 löpmeter.

www.byggplast-batprylar.se/Förtöjning/Fender/BOMFENDER_100MM_PROFIL_2M

post-10010863-1394236633,143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på Bauhaus idag. Kollade rörisolering med ytterdiameter ca 80 mm och innerdiametern ca 40 mm.

Kostade ca 25:- i meterslängder!!!

Löjligt billigt. Provade även att bända upp dom och utan tvekan passar dom på profiler upp till 80 mm då de ju bara behöver skydda åt ena hållet. Buntband perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana får det bli, dock från Hjertmans för 229 kronor styck, brukar också få 10% där så det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Ja, just! Nu hittade jag dem på Hjärtmans. Måste varit blind innan då jag letade. Antagligen pga imma och skit på båda emaljögonen.

x 6 blir 1237 :-  med rabatt. Kan det vara värt att slippa hänga ut fendertar och så  får man ju lite bättre utrymme att komma in dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...