Kappseglarn 0 Postad 27 Februari , 2011 Tjena jo i vår nu tänkte jag ägna mitt påsklov åt båten och då är botten o kölen prio 1. Jag undrar hur jag fixar min köl på bästa sätt utan att behöva blästra som kostar ett antal tusen lappar? Vill helst ha svar från er som har gjort detta! Tack på förhand. ///William Senast ändrad av Kappseglarn | 27 februari 2011 | 17:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Februari , 2011 Jag tror du behöver berätta lite mer om din köl och vilket problem du ska lösa. Hur stor båt har du, vad är det för färg tidigare, hur lång tid har du avsatt, mentalt så att säga... osv? För efter slipning kommer målning och det är ett kapitel för sig. Ska du ha på epoxi tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 27 Februari , 2011 Ursäkta om jag snålla med informationen. Båten är en Ohlson 22a. en köl på 600kg med bulb. Jag kappseglar så vill få den ren helt o hållet sen spackla igen alla groppar i kölen sen epoxi(VCtar) sen VC17 på det. Länkar en bild från: http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=151960&image=1036319 Kölen är målad med bilteamas rostskyddsfärg 2lager. Hoppas det var allt du ville ha? annars skriva som fattas så fixar jag det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 27 Februari , 2011 Bäst är att blästra slipa ger värme och korrision. Finns en roterande bläster som man sätter i borrmaskin kostar lite drygt 200:- säljs bla på Jula och brukar demas på båtmässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 27 Februari , 2011 Kollade just på youtube med en film om roterande bläster. Verkar ju vara grymt effektiv, iaf på det han körde på. Detta ska jag testa när det är dags att behandla min köl. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 Februari , 2011 Stålborste i vinkelslipen fungerar bra till att ta bort rost. Glöm inte bra andningsskydd, skyddsglasögon och hörselkåpor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 27 Februari , 2011 De måste förbjudas, de är livsfarliga och man kommer inte så djupt som man önskar heller. Mest blir det polering av rosten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 27 Februari , 2011 Du syftar på vinkelslipen eller?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 27 Februari , 2011 Javisst, nej stålborsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Februari , 2011 Okej... jag slipade ner en 9-meters segelbåt. Då lovade jag mig själv att nästa gång skulle jag hyra in någon som blästrade ( försiktigt... ) och så skulle jag lägga min tid på att måla istället. För det som du skriver... epoxy grundfärg spackel grund ett antal lager med antifouling... tar lite tid? Menar bara att det tar ganska mycket mer tid än man kan tro, även om du har bra hörselskydd.... Men en 22:a har mycket mindre yta. Och är du kappseglare så vill du göra jobbet själv. Kör med något program från en känd tillverkare av färg bara. När jag la på epoxy tog den tid att torka för det var kallt. Idag finns det bra epoxy som är gjord för mycket kallare temperaturer. Jag har haft med firman Frewi att göra och de hade bra koll på sådant här tyckte jag ( www.frewi.se ) Men det finns som sagt i alla kända leverantörers system epoxy och färg. Lycka till med botten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser