Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
minbuss

mercury 50hk vad är allt på bilden????

Rekommendera Poster

Hej! Ska försöka få igång denna Mercury motor, om jag bara visste vad allt är för något. Har hittat två kablar som var av, kommer ingen gnista. Ska försöka montera dessa kablar så får vi se.En grov röd till höger ska sitta på en mojäng en tunnare röd som ska sitta på en annan mojäng. Är en trägnagare ingen motorist.

post-3061-1394234306,2995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Ser ut som en 50 hästare av lite äldre modell runt 67-69 rycket. Är ju inte precis den lättaste motorn att börja att meka med om man är trägnagare. Eller trädkramare. Är nog inte bara där det är knas på en äldre motor. Impeller, ja det mesta behöver en ordentlig översyn. Tror att du tjänar på att nån med bättre koll tittar på motorn. Dom är jäkligt jobbiga att meka med. Det kan jag lova. Men en annars kanon motor. Ett vanligt fel är att om man inte bytt impeller på lång tid. Kan drivaxeln rosta fast i vevaxel. Drivaxel var inte rostfria på Mercury föränn långt fram på 90-talet. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Börja i rätt ände: 1) Kolla på serienummret och med ledning av det bör du kunna få fram årsmodellen. 2) Skaffa sen en reparationshandbok (gör det själv bok typ Seloc eller Clymer om din årsmodell täcks, eller en verkstadshandbok för just din årsmodell). Åtminstone en orginal handbok till din årsmodell är bra att ha. Kolla med t ex Marinshopen, på deras hemsidan kan du även försöka fastställa årsmodellen med hjälp av serienummret på din motor som bör sitta instansat på nån skylt på motorn. http://www.marinshopen.se Modellguide, Mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen mercurykännare, men den tjocka röda kabeln till höger är väl strömkabeln som ska gå till solenoiden som i sin tur har en kabel till startmotorn. Svårt att se sen vart den andra kablen ska gå, men det är ju ofta så att långt ifrån alla kablar behöver vara inkopplade. Men om du ska använda elstart så är det ju ganska bra att ha strömkabeln kopplad ;-) Jag tycker absolut att man ska meka själv, någon gång måste ju vara den första! Men det kan vara en bra idé att låta någon båtmek titta på den och ge ett utlåtande (utdömmande) och tips. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kopplat alla lösa kablar, köpt nya stift, startgas, haft isär förgasarna, elchoken fixad. Reglaget inkopplat, spänningen stiger, ska den gå igång? Vrider på nyckeln choken, den går runt men tänder inte, på med startgas, puttrar lite men tänder inte. Kollar stiften, alldeles geggiga. Torkar tort nytt försök men tänder inte (gnista finns). Håller på så här ett tag tills att plötsligt fungerar inte tillslaget startmotor tändningen längre, dags att lägga ner för kvällen. Börjar i morgon igen :-( :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Lyckades få igåmg motorn så att den gick en bra stund , nästan varm. Sen dog den bara och nu går den bara när man startar den för att sen dö. Antingen är det pumpmembranet(var det nu sitter) eller så får jag riva isär förgasarna igen. Troligen gör jag inget mer med motorn även om jag får igång den, lämnar nog tillbaka den. Kommer aldrig att lita på motorn pga alla ärgningar överallt på kablar. Men det var lärorikt att greja. Tack för alla svar. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...