Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
StorStark

Ryds 478 gti

Rekommendera Poster

Hej alla båt älskare!

Har nu bestämt mig för att köpa en båt till sommaren, är uppvuxen med båtar men aldrig haft någon egen.. Båten jag funderar mest på är en ryds 478gti med en 60hp på, just denna modelen för den verkar bra och är perfekt storlek då båtplatsen är ganska liten..

Men självklart tvekar man lite och tänkte fråga vad ni tycker!

Räcker denna båten till vattenskidor med ex. 2st i båten och någon på skidor?

Vilken årsmodel ska man satsa på? Hur har båten förändrats med tiderna?

Hur är lastutrymet ?

Sedan också, finns det någon annan båt i runt den storleken som kanske kan vara med prisvärd? är ganska ny inom båtvärlden som sagt så all information är mycket uppskattad!

ber om ursäkt för eventuela stav fel,

MVH StorStark

vet inte om tråden ligger rätt.. admin kan annars gärna flytta! första tråden nämligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen till Maringuiden.

Jag har inte själv haft någon ryds 478 gti men de är ju välkända och du får mycket båt för pengarna. Detta gör även att du får tillbaks pengarna om du väljer att sälja den.

Att den klarar vattenskidor bak med ett par personer i båten tvivlar jag inte en sekund på, de går bra i sjön och har bra power.

Årsmodellerna har väl lite estetiska skillnader men jag tror inte att skroven ändrats, det är väl mer motorerna som är annorlunda i såna fall. 2-takt och 4-takt.

Förutom denna modellen så finns ju den populära ryds 510 gti som är samma sak fast lite större, dock tror jag inte de skiljer så mycket i pris. De lite äldre ryds 495 gt som också är en riktigt bra båt, ganska mycket billigare dock. En -92 är inte dumt om man ser till den modellen.

Stuvutrymmen finns det väl under alla sitplatser i båten och de är hyfsat rymliga i övrigt men det skiljer en del mellan 510 och 478 i plats.

Allt beror ju lite på vad du tänkt betala och hur många som kommer finnas i båten. Så skriv gärna vad du har för budget till köpet!

Lycka till!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mycket! 510 tror jag inte får plats.. först är det en väldigt liten båtplats och även väldigt grund.. när det gäller pengarna spelar det inte någon jätte stor roll, men mer en 150k är jag inte jätte sugen på att lägga iallafall, vill helst köpa en båt som kanske har gått 20-25 timmar med max 2-3 år på nacken :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du nog möjlighet att hitta en fin båt  som är hyfsat ny. Djupgåendet på båtarna skiljer nog ingenting men 510 är ganska bred så är det begränsad plats kanske 478 är det enda alternativet. Du kan nog hitta en båt i din smak för runt 130 000 som är ett par år eller så och som är i fint skick.

Håll oss gärna uppdaterade vad det gäller båtköpet.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort båten är köpt ska jag upptatera :)

Båten får ej vara över 5 meter lång enligt båtföreningen.. det är där skon klämmer.. sedan är även nog bredden ett problem.. men det finns inga andra alternativ till rydsen? något annat bra märke med samma motor storlek? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ditt ändamål låter detta som en bra båt. Ryds styrpulpetar är bra och populära så de behåller sitt värde och är lättsålda om du en dag vill byta till något större. Vad gäller motor så är ofta 2-taktare rappare och starkare i planingsmomentet vilket är viktigt om du ska åka vattenskidor då man behöver mycket vridmoment snabbt. De tidiga 4-taktarna var också rejält tunga och du har mer omfattande service på dessa än 2-taktare.

Men andra ord, kör på =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ryds båtar är så populära har väl en del försökt ta efter. Jag tror inte det är riktigt samma grejer vi pratar om men å andra sidan är nog priset däran. HR, Micore, jag vet inte riktigt vilka konkurrenter det finns men du kan ju söka här på maringuiden under båttester/båtguiden och så väljer du båtar 4,5-5 meter, styrpulpet. Då kan du kanske hitta alternativ men ryds är som sagt bra och välkänt och aldrig problem att sälja i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna modell har som extra tillbehör vattenskidögla vilket är bra för ditt ändamål. 60hk verkar vara den maximalt godkända motorn för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis har en 478 med 50hk 4-t. Det är inga problem att komma upp i plan om man är några stycken eller åka tub mm. 60hk lär passa perfekt till den båten.

Jag har inte åkt jättemycket i den men den går helt ok för sin storlek tycker jag. Lastutrymmena är ganska dåliga tycker jag. bla har man inte utnyttjat hela förtoften för stuvutrymmen, antar att det kan ha göra med att man fått fylla med flytskum eller av kostnadsskäl. En liten nackdel till tycker jag är att förtoften är ganska hög och har man dynor till så blir det nästan inget fribord kvar vilket kan ge en viss osäkerhetskänsla om det guppar lite. Där finns det konkurrenter som har både högre fribord och bättre stuv.

Annars bra badplattformar med en liten dörr till. Som alla småbåtar med självläns gäller det att stänga kranen så att det inte rinner in vatten.

I det stora hela en prisvärd båt med några missar/medvetna genvägar av prisskäl, som man dock kan stå ut med eftersom den trots allt är billigare än en del konkurrenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte satsa på en ny Yamarin 46Sc istället. Du får en ny för runt 140k istället för en begagnad äggskals Ryds. Bara en tanke. Oavsett så lycka till med båtköpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äggskal o äggskal, det beror helt på vilken skrovvinkel man har. Kraftigt v-format skrov ger lätt äggskalsyndromet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en 478 -06 med 60hk. Det är en helt ok första båt. Med 60hk kan du utan problem dra vattenskidor. Tycker även att stuvutrymmena är ok(hur mycket plats behöver man i en båt som skall användas för sol och vattenlek)?

Däremot är den tämligen kass i lite grövre sjö. Det gäller att ha ett ordentligt ställ på dig för du kommer att bli blöt.

Men jag tycker ändå att det är bra instegsbåt.

Lycka till



Senast ändrad av Donsteff | 02 mars 2011 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låga fribord tycker jag är ett generellt problem på styrpulpetar. Jag sprang runt på bätmässan och förstår inte varför inte dessa högre? Konsekvenserna blir annars att man blir genomblöt. Min Ryds 535 BF är ingen sportmodell men den har rejäla fribord och man sitter torrt och fint i mittpulpeten. Detta vill jag se mer av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...