lindiero 0 Postad 26 Februari , 2011 Kan inleda med goda nyheter och klargöra att jag i princip gjort färdigt med en båt nu. Det är Albin Vega nummer...nej, det är det inte! Det är faktiskt en Laurin 28 som ska användas för denna livets resa. En Laurin speciellt förstärkt, till och med mer än Laurinen i vanliga fall är. Mer info om denna kan bjudas på beställning men över till mitt ämne för dagen: jolle. Ska helt enkelt skaffa jolle till ekipaget. Kommer inte att släpa den utan ha den på båten. Exakt hur är ännu inte bestämt. Laurinens bredd är på ca 250 vilket gör att jag egentligen ogärna har en längre jolle än så då Laurinens bredd helst får vara den som styr. Är detta rätt tänkt eller är det problemfritt att ha en längre jolle än så? Har köpt en 4 hk Suzuki DF4 i utmärkt skick som kommer att föra jollen framåt. Vill gärna ha en jolle med starkare köl och har funderat på plastvarianter för att inte riskera onödiga skador på den. Dessa verkar dock vara alltför tunga. Så vad säger ni? En lämplig jolle för runt 5000 kronor. Gärna för 3 personer och ska klara en motor på ca 4 hästar. Hur ska jag tänka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2011 Grattis till val av båt. Man har ju olika åsikter och erfarenheter. Jag skulle valt en gummibåt och köpt ett kapell till den. Då kan du både släpa den efter och pumpat ur luften och förvarat den på däck eller innombords. Fram till 2004 hade jag hårda dingar, men sen dess har jag gumminåt med uppblåsbar durk. Det finns ju många trådar om erfarenhet av ding, Den senaste i raden www.maringuiden.se/forum/;thread=384698 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 27 Februari , 2011 Har gått igenom den tråden och måste säga att den inte är till så värst mycket hjälp. Jag undrar över detaljer om just jollen i sig och den tråden handlade i princip bara om förvaring av jollen. http://www.blocket.se/goteborg/Lodestar_250_31789747.htm?ca=2&w=3 Det undrar jag dock över. Ser ut att vara extremt prisvärd och i perfekt storlek. Hur är erfarenheterna med exempelvis en sån här? Blir det stor skillnad om man istället väljer en på ca 30 centimeter längre? Med en modern 4 hk-motor, vilka hastigheter talar vi med ca 200 kilo ombord? Skulle ni föreslå en mer ordentlig durk? Är den hållbar? Mycket frågor men exempelvis den där har ett pris som är så lockande att jag funderar på att ringa dit och skrika: Deal! men tänkte först höra hur ni resonerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Februari , 2011 4 hkr och många kilo ombord... fart? Ja, den planar inte, det kan jag säkert säga. Men jag bytte propeller på min motor och fick bättre bett fast toppfarten var under 5-6 knop. Fördelen var nämligen att vi kunde hålla samma fart även om det blåste mot oss. 30 cm till gör ganska mycket anser jag. Bytte från över 10 år i en 240 cm till en 270 cm och den går bättre i sjön. Helt klart. MEN samtidigt många kilo till samt mer strul att stuva, vare sig du lägger den ovanpå båten eller tar ur luften och rullar ihop. Fast durk ansåg jag vara nödvändigt när jag bytte till större båt med större motor och skulle plana! Men då fick jag en tyngre motor som var ett helvete att lyfta upp och ner från akterpulpit, så det roliga att åka och handla i 15 knop uppvägs knappast av strulet att ha tyngre grejor... Plus att den styva durken är mycket bängligare att montera. Har du jollen uppblåst hela sommaren så ska du ha fast durk, ska du släppa ur luften regelbundet så inte. Här är skälet - tror jag - till att många har sina jollar på släp fast det blåser upp. Däcket är en bättre plats! ( eller som jag lärde mig, att straffa upp jollens för dikt an mot akterpulpit. Det funkade bra ) Min nästa jolle blir den lättaste som finns nästa motor blir en lätt 2,3 hkr tvåtaktare... TIPS, en batteridriven pump är dyr men man spar mycket tid... framför allt när du vill ha ur luften. Och köp med extra lag-lappar och klister. Det fina med gummi är att reparationen blir lika stark som övrigt gummi. Det gör alltså inget att det blir ett litet hål då och då. Min första jolle håller fortfarande luften och då finns säkert över 20 lappar här och var.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Februari , 2011 Vart ska du? Har förstått att om man ska ge sig till områden med sol och korallrev är en hård botten och hypalon som jollematerial att föredra framför våra vanliga gummijollar som inte är lika soltåliga. Kolla denna länk till OSK http://osk.nyatider.se/forums/thread/34.aspx Varför inte skicka efter en från tex England. Pundet är lågt. Eller något sydligt EU-land nu när Euron ligger lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Februari , 2011 Jag tyckte mig läsa att TS var villig att lägga ca, 5000:- på en jolle. Var hittar man en i hypalon för de pengarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 3 Mars , 2011 Då siktet nu egentligen ligger på jorden runt så borde det stæmma in på det du skriver om att ett starkare jollematerial ær att føredra. Dæremot kænner jag lite hoppløshet i tanken att lægga stora pengar på en ordentlig jolle nu nær vi långt in på resan kommer att hålla till i andra typer av vatten, dvs. østersjøn och medelhavet. Då tænker jag att det ær smartare att lægga strax under 5000 på en enkel modell som fungerar i dessa vatten før att sedan veta mer vad man vill ha och behøver nær man eventuellt tar sig mot exempelvis væstindien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser