Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Peraero

Finns det några roliga Hamnar runt Södra västkusten? (riktiga inlägget)

Rekommendera Poster

Hej.

Finns det några roliga hamnar runt kusten vid malmö? 

Tänkte på party hamnar eller liknande. Ex som sandhamn har man vart ngr ggr. Där händer det ju lite roliga saker =)

Nyhamn i köpenhamn kanske kan va ngt?

Tacksam för förslag.

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hamn som sällan nämns när tidningar gör reportage är Vikens hamn söder om Höganäs. Det är en mycket trivsam hamn väl skyddad och kringbyggd av hus i tre väderstreck. Insegling från söder. Vissa begränsningar i båtstorlekar (ej större båtar än 12x4x4m)

Äldsta husen i byn är från 1600-talet och sedan finns alla stilsorter genom århundranden.

http://www.vikenshamn.se/

/Pali

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog tyvärr dåligt med genuina festliga seglarhamnar i området då det egentligen inte finns några ställen som bara är för seglare och ortbor som i Bohuslän och Stockholms skärgård.  Sandhamn har ju blivit som det är mycket för att KSSS har lockat dit folk med restaurang och disco.

Du får ta en titt på de olika städer som har hamnar i området och kolla vad de har för klubbar o dyl. Något speciellt för seglare finns inte. Kan tänka mig att det i Falsterbo kan finnas någon klubb likt Tylösand? Där är det ju i alla fall mycket sommargäster.

Annars är Danmark inte ett dåligt förslag. Där bor man i fina hamnar mitt i stan vart man än kommer och har alla barer/pubar o dyl nära. Vill man ha lite seglarhygge kan man ta sig till Omö eller Femö eller någon av de små fina öarna i Smålandsfarvattnet. Det är mysigt.

Och de roligaste minnena har man ofta från någon sittbrunnsfest ändå laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för lite svar =)

Ja danmark lockar =) Nyhamn lär jag prova, är inte så långt bort. Sen borde väll Helsingborg va helt ok. Fin stad och hamnen ligger centralt. Ja falsterbo lär också bli ett besök. Sen kommer min sambo från Åhus. Så dit ska vi med segla. Har runt 4-5st bra restauranger i hamnen.

Ja sittbrunns party lär gillas =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv s-båt i Öresund/Lomma men har ännu inte hört om något i närheten av Seglarvecka 29? som de har i Bohulslän eller liknande här nere. Sen om det beror på mig eller....:-)

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får styra ihop ngt då =)

Helsingborg är ju ganska bra läge skulle jag tro?! Fin stad, mycke uteliv och hamnen mitt istan =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite egna erfarenheter från förra årets semester:

Helsingsborgs hamn: Här har du nog mest utbud av uteliv och restauranger, jättefin strandpromenad, massa folk när det är fint väder.

Ven: Jättemysig hamn (kyrkbacken) men inte mer uteliv än du ordnar själv ;-)

Lomma hamn: Några restauranger, fin badstrand

Malmö Lagunen: Liten hamn men har du cykel ombord har du rätt så nära till centrala Malmö med uteliv.

Malmö Västra Hamnen: Pyttepytteliten hamn men mkt trevliga kvarter och strandpromenad. Bra restauranger, bad mkt folk när det är fint väder. Nära till centrala Malmö (med cykel)

Malmö Limhamn: Stor hamn, långt till centrala Malmö, lite restauranger i en lugn by (Limhamn)

Falsterbo (Höllviken): Promenadavstånd till restauranger och uteliv, framför allt på sommaren

Skanör: Mysiga restauranger, uteliv???? ingen aning

Hoppas du hittar något kul ställe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker ni ska gå längre upp på västkusten, här finns en massa bra party hamnar.
De jag själv brukar segla till från gbg är följande:

Marstrand
Lysekil
Smögen
Kungshamn
Strömstad
Skagen

Det finns en hel del till som är värda att besöka om man vill ha party in på småtimmarna.
Skagen över kristihimmelfärd är aldrig fel då det kommer massvis med normänn som är partysugna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ziox916:  Tack för infon =) Låter som om det blir ngr resor dit upp.

EN väldigt dum fråga har jag förstått... Då det beror på vid, vilken båt och hur bra men seglar... Men jag frågar ändå... Hur lång tid kan det ta att segla upp till Helsingborg från Klagshamn/malmö? Går detta att svara på? 

Slutlekt. Oj det är väll en väldigt lång seglingstur dit upp? Har båten i Klagshamn/malmö...

Annars vet jag att det är väldigt fint där uppe!

Tack.

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att det tar Dig 5 - 6 timmar att segla till Helsingborg.

Skrev dock för att puffa för Dockan i Malmö. Stadens absolut läckraste (och nyaste ) hamn, belägen i Kockums gamla docka. Där är Du så nära stadens centrum Du kan komma. Här finns läckra bostadshus och många restauranger. Kvällstid när allt speglas i hamnbassängen är tjusigt. Ingen festhamn dock - sådana finns inte längs kusten - varken på danska eller svenska sidan och i Nyhavn skulle jag absolut inte vilja ligga. Gå i stället in i Christianshavnskanalen tvärsöver hamnbassängen. Där finns kajplatser med ett sagolikt rörligt liv på dagtid. En av mina absoluta favorithamnar.

Carl_Axel

post-14803-1394236632,5434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

carl axel: 

5-6timmar... Bara att börja tidigt en fredag och stanna tills söndag då =)

Dockan säger du, låter trevligt, väldigt nära min hemma hamn också då ju =)

Inte nyhamn alltså! Får väll börja med ditt förslag då =) Är väll inte heller på långt. Borde va närmare än helsingborg. 

NU vill jag kunna bottenmåla och lägga i båten snart =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelarna med Nyhavn är - väldigt höga kajer, vanligt att folk pissar ner i kanalen (kanske rentav på båten) samt att man är väldigt utsatt för rejält vågskvalp då trafiken i hamnen är stor. Har själv en gång lagt till där - aldrig mer.

Carl_Axel

post-14803-1394236634,1922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per

Ligger själva i Klagshamn och om du är ute efter city-hamnar så är det bara att instämma i gänget av talare före mig. Satsa på Christianshavnskanalen, Västra hamnen (Den som för oss Malmö-bor ligger i BO01-området), Dockan (mitt i stan). Helsingborg har vi aldrig testat men ser lovande ut på pappret.

Vi ses

Bosse (C-bryggan, men fr.o.m. i år på B-bryggan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse!

Trevligt! Ska dit i morgon och ta upp min båt förhoppningsvis! =) Polera och måla =)

Okok Christianshavn får man prova på då. Blir nog endel skanör också. 

Min ligger på B-bryggan, men kommer hamna på D-bryggan i år för att lämna plats å djupare båtar.

Ses.

MVH Per

Senast ändrad av Peraero | 06 mars 2011 | 23:47

Senast ändrad av Peraero | 06 mars 2011 | 23:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev ingen upptagning då ISEN låg tjock =/ Riktigt besviken! Men en vecka av 3-4 trodde jag den skulle va borta.  jaja bara att vänta lite till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...