Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
rikard454

Utombordare (70 hk Johnson) som "tvekar" ibland

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har en 70 hästars Johnson utombordare från 1990 som jag haft sen den var ny, har gjort en enklare service själv på den varje vår (nya tändstift och bytt olja i växelhuset) men inget mer än så... Mest för att jag inte litar på den lokala OMC/Johnson-verkstaden :-)

Motorn har inte gått speciellt mycket genom åren, kanske totalt en 200 timmar eller så. Jag har märkt att skvallerstrålen börjar bli lite klen nu på tomgång så det är väl dags att byta impeller till vattenpumpen.

Men, vad värre är att förra säsongen så tvekade motorn ibland när man körde med den på marchvarv... Den nästan stannade väldigt plötsligt bara för att återgå igen efter en halv/trekvarts sekund. Hände kanske en eller två gånger de sista gångerna jag var ut med båten. Och som sagt, inget hackade, hostande utan bara plötsligt slå av och på igen....

Någon som har någon teori vad som kan krångla?

Jag tror inte det är bränslet i sig, dels har jag ett stort vattenavskiljningsfilter installerat och dels dränerade jag/rengjorde jag den fasta tanken i båten ifjol. Men finns där något bränslefilter på själva motorn? Eller är det någon (dyrbar) detalj i tändningen som börjat krångla kanske ....

Cheers!
/Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade du skvallerstrålen vid dessa tillfällen?

Har själv en 15hk Johnson som inte var bytt impeller sedan ny.

Motorn började att hacka till ibland, tänkte inte mer på det.

Men sen dog den, gick att få igång den igen.

Sista dödsryckningen kom när den dog och började ryka under kåpan, kändes lite varm.

Hmmm, fick igång den och upptäckte att skvallerstrålen var borta.

Fick ro från utsidan Mollösund till Nösund, där fick man sitt straff för att vara okunnig.

Detta var det som var kvar av impellern, host host.

post-3061-1394236630,3229_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är ett överhettningsproblem... Det finns ju en varningssummer som låter om motorn överhettas, och den fungerar (i alla fall piper den till vid start av motorn och piper när oljenivån sjunker).

Men det verkar ju påverka alla tre cylindrarna samtidigt, så endera om det finns någon punkt i bränsletillförseln (har en sån här motor en bränslepump?) eller om tädningen kan brytas för alla cylindrarna någonstans...

Inte lätt att felsöka detta när det händer typ en gång i timmen.... Men det vore trevligt att åtgärda detta, man vill kunna lita på maskinen...

/Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rickard

Nu hade jag en både minder och äldre Johnson  tidigare men felet du beskriver påminner om mitt.

Som du ser i slutändan av nedastående tråd så var det bränslepumpen som tjuvsög luft. I detta fall pga klantigt hantverk men samma fenomen kunde ha uppstått pga sprickor i pumpens gummimembran.

Nu vet jag inte om du har en VRO eller en vanlig bränslepump för färdigmixad sopa men fenomenet kan beror på att bränslesystemet suger luft då flödet (undertrycket) ökar.

Om du har en VRO så har jag en komplett reparationssats för utbyte av spruckna gummimembran i pumpen, samt div packningar, till salu..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=304718

 



Senast ändrad av Jole | 27 februari 2011 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Hej, hade en likadan som du, årsmodell -88, på min fanns ett bränslefilter innanför kåpan (ett smalt, av in-line modell, tror jag det heter). Vet ej om det var ett originalarrangemang eller ej. Brukade byta det med några års mellanrum. Det är lätt att kolla om du har ett sånt filter, bara att lyfta kåpan och följa bränsleledningen där den kommer in från anslutningen på motorns utsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Har själv en 60 hk Johnson från -92 som jag tänkte byta impeller på. Första försöket misslyckades - mina hylsnycklar hade på tok för tjock vägg så det gick inte att komma åt bultarna för att lossa växelhuset. Nån som har erfarenhet var man får tag på tum-hylsnycklar med tunn vägg...?

mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en hylsnyckelsats som är inköpt på Biltema, till min 70hk.. Verktyg av de bättre kvalitéerna (dyrare), är väl en av få saker jag köper där.

Dock vet jag inte om 70hk har större öppningar kring bultarna, än 60hk...

De lite klenare hylsnyckelsatserna brukar ha rätt tunna väggar på hylsorna annars..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jole & silviasurfarn!
Bränslefiltret ska jag deifinitivt byta till våren! Och det där med tjuvsugning runt bränslepumpen låter som ytterligare en bra teori! Motorn är en VRO med separat oljetank.

Har fått tips om att tändspolen/tändspolarna kan åstadkomma detta via ett amerikanskt forum, Även att man kan behöva renovera förgasarna men jag tror mer på något mer centralt eftersom det verkar påverka alla cylindrarna. Bränslefiltret är ju aldrig bytt så... Och billigt/enkelt låter det som också :-)

Ska även ge mig på att byta impeller till vattenpumpen till våren...

/Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Daniel_B för tipset.

Jag hittade lösa hylsor på Swedol vilka var flera mm tunnare i väggen än de som jag försökte med förut. Skall ut till båten i helgen så får vi hoppas att de är tillräckligt tunna ;)

 

//björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hoppade runt i en liten ryds början -90 med 60hk Johnson samma maskin som 70 som du har.

Helt otroligt att du aldrig bytt impeller efter 20 år, på västkusten är det 5 års intervaller som gäller, tycker jag redan ser efter 2-3 år klar försämring, även högre temp, lätt att byta på din 70 själv.

Kan det .....?

vara så enkelt att du oroar dig att motorn inte får tillräckligt med kylning och du vrider dig bakåt för att kontrolera kylningen samtidigt som du råkar trycka in nyckeln med armbågen som får motorn att choka

Hände mig 100 000 på den tiden gånger men inte för att kolla kylvattnet utan att man stutsa fel i någon våg:)

 

Lycka till Rickard

 

 



Senast ändrad av kad300 | 01 mars 2011 | 14:07



Senast ändrad av kad300 | 01 mars 2011 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kad300!

Nej, såå enkelt var det inte - men det misstaget gör man ibland och det här påminner lite grann om det faktiskt men det mer plötsligt/abrupt på något sätt. Lutar man sig mot chokereglaget/nyckeln så dör den till också men inte riktigt lika plötsligt :-)

Jag tror impellern klarat sig bra då den i princip bara gått i sötvatten förutom något bersök till nordnorge och lite fiske där. Sen ligger båten inte vid brygga under sommaren utan står på trailer hemma på gården när vi inte använder den.

/Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...