Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Gaidin

Norska långseglaren Berserk

Rekommendera Poster

Fy tusan, låter inte som om det slutat lyckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tolv minusgrader i vattnet får man väl hoppas att båten flyter, annars är det slut på ett par minuter. Otäckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förlåt mitt besserwisserbeteende, men om vattnet är -12 så är det väl i fast form?

f.ö. är det riktigt otäckt att tänka tanken på vad som kan ha hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur hög salthalt det är i södra oceanen men 12 minus låter lite väl kallt kanske, det är vad som stod i artikeln som du kanske inte läste, vad är det för fryspunkt på vattnet där?

Även om det är 2 minusgrader i vattnet är det nog tillräckligt för att låta en simmare ha det lite jobbigt.

Man har set Popups i vattnen där man sökt vilket kanske kan vara en orsak till haveri. Det är altså isberg som ligger under vattnet och flyter upp, de punkterar en båt underifrån. Finns det inget skydd för sådant? Jag har tidigare läst om seglare som seglat bland is och det låter som ett riktigt riskfyllt scenario, i synnerhet när det är mörkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå, läste artikeln.

Fryspunkten torde vara -4 grader celsius. (se sid 15 kap 3.3: http://www.natgeo.lu.se/ex-jobb/exj_100.pdf)

Låter troligt med sk popups även om densiteten på havsvatten vid -4 grader är som störst. Det är ju dagsljus så gott som dygnet runt där nu så antingen ouppmärksamhet eller popups som lyckats slå ett rejält hål i stålskrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...