Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Joflopp

Efterlyses - Verkstadshandbok till MB10A

Rekommendera Poster

Om det finns någon som vet var jag kan få tag på en verkstadshandbok till MB10A så tar jag tacksamt emot tips.

Har du en bok liggandes köper jag den gärna, köper även kopierade exemplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt med Drevia utan resultat (ej fått kontakt) men får göra nya försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en verstadshandbok men reserdelskatalog  http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-586-MB10A.aspx

Vekstadshandböcker men tyvärr inte den sökta. http://www.motoren.ath.cx/

Instuktionsbok  http://nf.broach.se/motorer/marna-motor/motorer/marna-motor/1976-volvo-penta-mb10a-instruktionsbok-publ-2504b.pdf 

Senast ändrad av Lasse-L | 25 februari 2011 | 14:59

Senast ändrad av Lasse-L | 25 februari 2011 | 15:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken Drevia eller tillverkaren Marna säger sig ha någon verkstadshandbok till MB10A. Lite konstigt i och med att den har tillverkats i drygt 20 000 exemplar.

Sprängskisser och spridda anteckningar om åtdragningsmoment har jag hittat men om någon sitter på den förlorade graalen så vore jag tacksam om det gick att ordna en kopia. Naturligtvis betalar jag för mig. :)

I värsta fall får jag väl skriva ner egna erfarenheter allteftersom jag skruvar. Risken är dock att det mer blir en bok om hur man inte ska göra. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instruktionsboken har jag redan. Verkstadshandboken lyser dock med sin frånvaro, om den nu ens finns. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Via Volvopenta.com lyckades jag komma till en sida där det gick att beställa en verkstadshandbok. 200 kr gick det loss på, nu återstår bara att se vad det är jag har beställt. Återkommer när den har kommit fram. =)

Senast ändrad av Joflopp | 26 februari 2011 | 00:05

Senast ändrad av Joflopp | 26 februari 2011 | 00:06

Senast ändrad av Joflopp | 26 februari 2011 | 00:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men i länken hittar Du ett företag som heter Marna Motor. Detta företag tillverkade motorn som i Volvos system döptes till MB10A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta gjorde ingen verkstadshandbok på MB 10 A. Det finns bara några blad med renoveringsdata så vitt jag vet. MB 10 A är en ganska enkel och lättjobbad motor. Det  som kan vara besvärligt är att få ihop kamkedjan rätt, om du nu räknar med att gå in så djupt i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare så kunde varken Marna eller Drevia uppbringa en verkstadshandbok.

Precis som EaDC21 skriver så verkar det inte finnas någon regelrätt verkstadshandbok. Det jag beställde visade sig vara just häftet med renoveringsdata. Inte helt fel i och för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...