Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
SimonRimshult

jolle bakom! vad är problemen?

Rekommendera Poster

 

 

Hej!

Jag håller på med ett examensarbete på Högskolan för design och konsthantverk. Jag jobbar tillsammans med företaget Sailsafe som utvecklar båtsäkerhetsprodukter och i detta sammarbetet arbetar vi med ett fäste för jollar.

Jag tänkte att här på forumet finns säkert många som har erfarenheter av att köra med jolle på släp, vad har ni varit med om gällande detta? vad är problemen? vad är riskerna? vad är önskvärt att en ny produkt har för egenskaper? -helt enkelt vad som helst som handlar om jolle på släp!

tacksam för alla svar.

ni kan skriva här eller maila mig simon@rimshult.com

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man släpa en jolle måste man kunna anpassa avståndet efter häckvågorna - inga fasta avstånd alltså. Skulle vara bra med något som gör att den inte kan blåsa upp och ner i busväder. Det är nog något att bita i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nån sorts säkerhetspåminnelsefunktion (indikator) för alla dessa som glömmer att de har en jolle på släp när de befinner sig i trånga lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån smidig dävert i aktern? Hopfällbar eller lätt uppmonterbar. En jolle väger ofta inte så mycket.

När vi byggde upp vår ställning för en radar fick vi på köpet en bra hylla för solpaneler och med ett par block kunde vi även hissa upp gummijollen. Inte vackert men praktiskt. Lätt att montera bort när man slutat segla in i dimman. Men det kanske avviker från din idé.

Targabågen lutar bakåt över aktern vilket möjliggör att hissa upp jolle och eventuellt män överbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har seglat med jolle på släp sen efter höststormen 1969 - förutom ett år - det året var ett elände. Man kunde inte komma iland när man svajankrat eller låg i boj.

Det finns ju många detaljer som dyker upp. Det som mest skulle behövas hade varit bättre minne. Fast ju längre tid man seglat med en dinge på släp, destå bättre rutiner har man fått och det mesta går nog automatiskt idag - fast jag har blivit ganska glöms i övrigt.

De första åren hände det att jag fick linan i propellern när jag glömde jollen och backade. Sista gången var i mitten av 1990-talet och det var av en speciell anledning som jag tabbade mig. Jag bruka dra in dingen och hanga upp fören en aning på aktern. Då brukar det i regel inte va några problem för hamnmanövrarna.

Idag har jag gummibåt och det har hänt att den slagit runt när jag seglat slör eller läns under skitväder. Kulingvindar och saftig sjögång (säkert vågor på upp mot en meter wink) Det viktigaste jag her till gummibåten är kapellet. Dels håller det ju bort regnvattnet och de få gångerna gummibåten slagit runt har det hållt ute vattnet och det har bara att vända den på rätt köl igen (ja det är inte bara - det är ganska besvärligt). Men en kapsejsad Gummibåt är ett mycket bra drivankare. Den stora båten blir så lung och fin när gummibåten slagig runt och fören dyker i sjögången.

Nu har jag haft så små båtar att alternativen bara har varit att släpa dingen eller att tömma gummibåten på luft och att stuva undan den, fast det sistnämnda har jag faktiskt inte gjort en enda gång sen 2004 när jag köpte gummibåten.

Jag ser inga stora problem med hantering av min dinge, men att gå utan dinge gör jag bara i yttersta undantagsfall. Nu har jag en så pass stor båt att alternativet med dävertar kanske kunde va ett alternativ.

 

tommy

post-945-1394236628,3242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen som har en Albin Ballad byggde en targabåge med dävertar där han hänger gummibåten.

post-945-1394236628,379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man planande motorbåt och jolle på släp så märker man ganska snabbt att vissa jollar är mindre lämpade att ha släpandes efter blir helt enkelt hopplöst att åka lite fort. Problem som man annars också i regel har är att linans längd till jollen behöver justeras lite då o då beroende på fart och om man ska manövrera i trånga passager eller lägga till. Behövs nästan en person som har till uppgift att hålla koll på jollen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet av egen erfarenhet att det är lätt att glömma optimistjollen bakom när man backar...Min pappa fick bada länge med morakniven i 15 gradigt vatten för att få bort tampen från propellern en gång när jag var barn...

Har även sett andras jollar som flutit omkring ensamma på fjärden när tampen lossnat.

Min nuvarande båt har dävertar vilket är suveränt. Tidigare har vi även lyft upp gummibåten för att underlätta slussning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller med om toaens erfarenheter ovanför, jag har seglat en hel del med gummijolle hängande bakom, och den behöver man passa och justera ibland.
Jag har också upplevt att den kan hamna upp och ner vid en hel del vind akterifrån eller från sidan.

Förutom det har min jolle även vid två tillfällen hamnat på helt fel avstånd i förhållande till båtens fart och helt sonika grävt ner sig och blivit ubåt...Bara att ta ner seglen och tömma den innan det går att segla vidare. Ena gången fick jag även livrädda sittplankan som lossnat från jollen och flöt iväg för sig själv.

Inför manöver i hamnar drar jag alltid intill jollen så att den hänger alldeles intill aktern - så att linan är för kort för att fastna i propellern.

Lycka till med exjobbet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hat ett kapell över gummibåten som alltid sitter på. Det har hänt vid nän av rundslagningarna att sittbrädan lossnat, men den stannade kvar i jollen pga kapellet.

Min gummijolle har en tendens att läcka ur lite luft. Jag måste pumpa den var annan eller var tredje vecka. Den gågen mi sittbräda lossade var en gång när jag borde ha pumpat i mer luft i båten innan.

Hur ofta behöver ni som har gumminåtar fylla på luft i era?

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät reparerara 2 pyspunkor och bytte samtidigt till fräscha lock och packningar över ventilerna och sedan dess så håller den sig tät över vintern. På sommaren blir det någon påfyllning för att kompensera temperaturskillnaden men det är lite luft som går i då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på gummijollen ungefär som du, dvs 1gång på 2-3 veckor.

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

och tack för alla synpunkter och erfarenheter ni delat med er av! kanonbra.

vi hoppas att detta exjobb ska resultera i en praktisk produkt som förenklar hanteringen med jolle på släp och även gör det hela säkrare.

är tacksam för mer tips och önskemål!

en fråga har jag också: några av er nämner dävertar som en lösning, om jag förstår rätt så används de så att man hissar upp gummibåten helt ur vattnet? eller delvis? eller reglerar de avståndet mellan jolle och båt på något sätt?

mvh Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Så här kan det se ut!

post-10010863-1394236631,4841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tjej som hjälper till med jollen! Genialt! Att jag inte tänkt på det själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig släpat en dinge efter båten men fick i somras lida av andras dingar i trånga hamnar. Det verkar ju som att de flesta här har någorlunda koll på sina flytetyg ute på havet men väl i hamn får de flyta runt hur de vill. Har en lång repa längs skrovet vars härkomst är en gummibåt med utombordare som fick flyta runt som den ville bakom en motorbåt. Visst, det går ju att putta iväg dem, men när det är trångt och jäkligt har man mycket annat att hålla fokus på när man ska in eller ut ur hamnen.

 

Till ämnet, det vore bra med en enkel anordning som kunde hålla dingen på platts även i gästhamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...