Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
labbibia

Vill verkligen 90% av båtägarna att båtkörkort ska införas?

Rekommendera Poster

Kollat lite och det finns ett redaransvar även för små fritidsbåtar.

Redaransvar    Juridiskt sett är du faktiskt redare så snart du äger den minsta lilla fritidsbåt. Sjölagen ställer krav på dig, som redare och befälhavare och även på den som på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss – alltså nästan vem som helst ombord.

Om det händer en olycka, är du som är båtägare ansvarig för eventuella skadestånd. I vissa fall gäller ingen begränsning av redaransvaret. Se därför till att du har ansvarsförsäkring som gäller din båt.

källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Lagar--regler/Redaransvar/

Angående ...överkörda av stora och snabba båtar

Har du fakta och är det i så fall fler än ett fall?

Visst finns det nötter som tror de kan köra båt utan att skaffa förarbevis och lära sig köra båt. Men är de verkligen ett så stort problem?

De fall man ser i kvällspressen med båtar som står helt uppe på grund mm så kan kanske föraren har förarbevis och kört båt i många år men klantat sig när han hängt över GPS:n eller annan orsak.

Ett betydligt enklare sätt än att införa massa nya lagar och massa KBV:are som ska åka runt och kolla lappen är att informera bättre om de krav som befintlig sjölag ställer och det ansvar som finns.

Här är ett klipp ur sjölagen

Befälhavaren skall se till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.  Han skall känna till de påbud och föreskrifter om sjöfarten som gäller för de farvatten som fartyget skall trafikera och på de orter som det skall anlöpa

Räcker för polis och KBV att nypa varenda snorunge som saknar kompetens och snott farsans snabba båt.

Räcker nog för att nypa rätt många som gått förarbevis utbildning för 30 år sedan.

Dock är min uppfattning att du Tommy har full koll på detta.yes

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 25 februari 2011 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att servera kattkött på pizzan är nog en myt.. har jag aldrig hört talas om. Men däremot har det hänt att pizzerior har använt kattmat alá tonfisk på pizzorna.

Bra att politikerna tar sitt förnuft till fånga..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen hemkommen efter en hård (nåja) arbetskväll och sitter här med en stadig wirre i handen så alla syftningsfel och stavfel,  kan ju vem som helst förstå, är inte mitt fel. 

För det första: Inget körkort! Men ropa inte hej än och räkna inte mig som en motstridig faan. Jag anser att dagens förarbevis är ett hånn. Jag har läst boken! Intet nytt under solen... Ett folkskygg höna men gråstarr kan pricka in alla rätt. Nä ett sådant prov ger jag inte mycket för. 

För det andra: Så klart vi ska ha krav på nautisk kompetens! Detta är en självklarhet liksom den att du bör inneha en viss mognad innan du som illbatting framför cyckel i trafiken. Innan en viss ålder (läs mognad) saknar man konsekvenstänkande och kan då inte fullt ut inse att bilen som kommer farande i 50 knyck inta kan stanna på tre meter. Så räkna mig till de som vill ha skärpta krav på oss båtfolk, detta utan att inneha någon form av nautisk examina.

För de tredje: Alltså, har vi inte kommit allt för långt ifrån de tankar en viss klok göbbe en gång kom fram till; nämligen att de starkare överlever. Jag tror männskligheten skulle må bra av lite klassisk Darwinism! Misstolka mig inte, jag skiter öppenhjärtligt i om du är vit eller svart, blå eller randig, kvinna eller man, har rätt eller är sosse, homo, hetro eller något där emellan. Risken finns att jag inte gillar dig och att du inte gillar mig. Alla är vi olika och det är nog bra. Bättre hade varit om fler var som jag men det kan inte hjälpas. Nä nu svamlar jag bara...inte för att jag skulle vara den förste till detta men men...så för att knyta ihop säcken...klart vi som är på sjön borde kunna mer än vi kan, vara lite snyggare, lite smalare, lite mer brunbrännda och ha lite mer pengar men...ingen är ju perfekt...ja utom jag då ;)

Skål!   //gockemannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som förespråkar körkort,

Är det så många olyckor idag som beror på att man inte gått en kurs i förarbevis för båt?

Mitt antagande är att obligatorisk båtbesiktning varaje år hade gett mer än införande av krav på förarbevis.

Håller med tidigare inlägg att  provet för dagens förarbevis är ett skämt. Hade förberett mig på ett prov i nivå med teoriprov för bilkörkort men hade räckt med kraven i Bamse-klubben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är självklart att det skall införas ett båtkörkort!Varför är så många negativa till det?Att framföra en båt med allt vad det innebär är ett stort ansvar,det är för mig självklart att man skall kunna visa att man har de mest självklara kunskaperna.Som det är nu på sjön är det som med cyklister i trafiken,de skall följa trafikregler men man kan inte förvänta sig att de gör det (och det gör inte många).Båtkörkortet skulle kunna motsvara förarintyget/skärgårdsskepparen.Är det människor som inte har eller vill skaffa sig kunskaperna om hur man seglar /kör en båt som är negativa till båtkörkort?

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är mot obligatoriskt båtkörkort och jag har förarbevis för båt sedan 3 år tillbaka.

Men gäller det ett riktigt körkort med krav på praktiska moment så är diskussionen annorlunda men de flesta som pratar båtkörkort drar parallellen att det skulle vara obligatoriskt förarbevis,

...kunskaperna om hur man seglar/ kör båt...  är inget man får lära sig på den kursen mer än väjningsregeler och hur man tar sig fram enligt sjökortet, i stort sett.

Hur man gör för att lägga till vid bryggor, hanterar sjö och verkligen kör båt ingår inte.

Försök gärna övertyga mig varför man behöver gå en kurs för att lära sig väjningsregelrna för en mindre motorbåt.

Reglerna säger att motorbåten väjer för det mesta som inte är en mindre motorbåt för i de fallen gäller högerregeln. Upphinnande båt är inte så svårt heller att fatta.

Har man segelbåt så är det lite lurigare men har man ändå skaffat segelbåt så finns det massor med andra saker som är lurigare än att lära sig ett par regler till som gäller för segelbåtar.

Svårt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig att ett praktiskt prov borde ingå.Jag anser att de teoretiska kunskaperna i förarintyget/skärgårdsskepparen bör räcka eftersom du lär dig de viktigaste sjövägsreglerna och grundkunskaperna i navigation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

imbecilla borde inte få vistas på havet överhuvudtaget.

varför är ni emot? vad är ni rädda för? era egna tillkortakommanden?

båtbesiktning med registrering och båtkörkort hade gjort båtlivet humanare.

min haubits är snart monterad på fördäck. ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man läser ditt inlägg så kan man bara konstatera att du tydligen diskvalificerar dig sjäv från att färdas till sjöss?!

Men det finns säkert plats för dig också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry

Om du inte känner till mer än ett fall, så har du kort minne. Det har varit många fall som diskuterats på våra forum, när stora och snabba motorbåtar, i hög fart kört över ekor och jullar som antingen legat stilla eller gått i sakta fart.

Förarna av de snabba båtarna har hävdat att det var de andras fel att man lyckades köra över den i stort sett stillaliggande båtarna. Oh har dessutom dragit sig undan sitt ansvar. ått reällt redaransvar finns inte för folk med stora inkomster. De har ju råd med jurister. Och det är aldrig frågan om rätt eller fel vid en rättegång. Det är frågan om vem som har det bästa juridiska ombudet,

Här lokalt finns det ju två fall de senaste åren, när förarna av snabba båtar kört rätt upp på öar, med både personskador och matriella skador (den ega båten) som följd. I de fallen var det visserlige förare som inte hade gillat lagar som säger att man skall va nykter när man kör i höga hastigheter.

De som på forumen måste fråga på vilken sida om en prick man skall gå med en liten styrpulpetsbåt borde nog gå en utbilldning så att man får klart för sig att man skall gå där det finns vatten nog.

Sen kan man naturligtvis göra både tabbar och gå på grund ändå. Det kan hända den bästa - det har hänt även mig. wink

Skall man sen köra snabba båtar borde det finnas ett kompetensbevis som visar att man klarar den uppgiften. Det behöver inte nödvändigtvis heta körkort. Däremot skall man kunna mista dett om man missköter sig, och därmed inte längre få ha kvar det förtroendet att utsätta andra för livsfara.

Sen är jag naturigtvi sen kuf som inte förstår varför man måste ha så brått på sjön som vissa har.

Jag har aldrig haft båtar som gått snabbare än max 7/8 knop, ändå har jag nog varit längre från min hemmahamn innom de nordiska farvatten än många med båtar som gör 25/30 knop.

Denna diskutionen och liknade är egentligen meningslös. Den handlar om egoism och avsaknad av respekt för andra.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag säger som ungdomarna, Wörd! cool

(sista raden är väl essensen av mången företeelse på Sodenäset?)

men, sen kan jä väl sia atter ve kanske begriber egrann ansare än di ândre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan träffas i sommar om du vill och diskutera detta.

Själv tror jag det är överdrivet att det finns så många fall men du får gärna övertyga mig.

De fall som finns kan det vara så att man faktiskt har förarbevis men omdömmet bristar.

Vi har redan sjölagen, det enda som kan saknas är medvetenhet om kraven i den.

mvh Harry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väx upp och skaffa dig ett liv.

Själv har jag redan förarbevis för båt men har knappast bidragit till att gör mig till bättre förare av min båt.

Omdömme och hänsyn kommer knappast via förarbeviset och där finns inga brister sedan tidigare i mitt sätt att leva.

Men du får gärna ge en vuxen kommentar varför du kommer med sådan här skit på forumet.

citat imbecilla borde inte få vistas på havet överhuvudtaget.

Betyder att människor med mentalt handikapp skulle förbjudas på sjön. Diskriminerande eller gäller det dig själv?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Imbecill

Blir riktigt förabannad av sådan skit på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är märkligt att så många kan skriva så mycket utan att ha fattat ett dugg varför samhället har infört körkort för att framföra fordon osv. 

Det är INTE för att utbildningen leder till så värst mycket förbättrat beteende i förhållande till rådande bestämmelser.

Det är för att ett körkort förvandlar en rättighet till ett utdelat tillstånd SOM KAN DRAS IN!

Ta fartkameror t.ex.  Respekten för dessa skulle försvinna om det var bilägaren som fick böta. Eftersom inte föraren drabbas av körkortsindragning då bara bilen får böta så....

Lösningen på båtkörkortsfrågan för båtar är alltså att införa detta och dela ut dem i första omgången till alla som anmäler att de är berättigade och att de behöver det. Utbildning behövs inte, det räcker att det finns bestämmelser. Sen kan man satsa på att övervaka dårarna och dra in deras båtkörkort i takt med att de visat att de inte klarar att följa bestämmelserna. Bestämmelser utan kontroll och kännbar påföljd är nonsens.

Senast ändrad av Seawolf | 27 februari 2011 | 08:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har inte tagit ställning i frågan ännu, men det finns mycket folk som köpt båt som inte har en aning om vad det innebär för ansvar att framföra en båt på sjön. Frågan är hur man skall komma tillrätta med problemen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry,

du kan ta lösryckta kommentarer ur sitt sammanhang för att försöka misskreditera och du kan också vara helt oförstående vad gäller självironi, hur tydligt jag än uttrycker just det, men du har faktiskt i mitt tycke helt diskvalificerat dig i omdömesfrågan när du dels argumenterar för berusning på sjön och mot körkort.

http://www.dagens-ord.se/imbecill/ 

Jag hoppas och tror att du är ett troll.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

....och för övrigt hänvisar jag till taglinen i botten på mina inlägg och kommentarer!

Senast ändrad av Buvallit | 27 februari 2011 | 10:29

Senast ändrad av Buvallit | 27 februari 2011 | 10:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är  väl troligt att vi träffas i sommar, men jag tror inte att vi skall diskutera denna fråga. Såna diskutioner leder ingen vart. Jag har min åsikt, som jag skrev i det du citerade;

Skall man sen köra snabba båtar borde det finnas ett kompetensbevis som visar att man klarar den uppgiften. Det behöver inte nödvändigtvis heta körkort. Däremot skall man kunna mista dett om man missköter sig, och därmed inte längre få ha kvar det förtroendet att utsätta andra för livsfara

Sewoolf, som vi ju känner som en klok man, uttryckte vad det hela handlar om på ett mycket klart och begripligt sätt, i sitt inlägg ovan.

Tack Sewoolf.

Harry - du kanske skulle följa med vårt gubbgäng ut och 12 eller 24-timmars segla, i måmadsskifftet Maj/juni. Det går inte fort. mellan 0 och 8 knop. I regel inte fortare än 4. Det har tom hänt att det gått så sakta att vi har drivit upp på grund.

Vi är inga kappseglare och lever efter devisen; Vore det inte för den goda maten - hade vi aldrig seglat . Drycker ombord är mest kolsyrat vatten, men det brukar även finnas Cocacola och Fanta. Pulverkaffe är ochså en regelbudet återkommande dryck. Vissa av oss är så djupt försjunkna, bl.a. jag, att vi alltid måste ha nått starkt i kaffert - 3% mjölk. wink

Ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394236631,1115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

laughyes

att printas och tas med i båt och läsa som bl.a. godnattsaga för barnen och eventuellt som grogglektyr för körkortslösa rättshaverister till sittbrunnskaptener.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Följer tråden och har fått flera negativa hintar om utvecklingen här.

Får saxa ur regelboken

*Håll dig till ämnet, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du
*Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE!

Skärpning i sandlådan.

//M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

och ursäkta om mina ord föranlätt en anmälan. Vilket inte är omöjligt.

Personen som står för de flesta personliga påhoppen och som trollar lite överallt i forumen är säkert hintaren.

Och det var trevligt att se att det finns en moderator då en aktiv sådan har saknats. Hoppas du tittar igenom forumsinläggen och bildar dig en egen objektiv uppfattning om hur tonen är.

Han som kastar första sandkornet osv......  ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att ett körkort gör någon skillnad. Tittar man på försäkringspremierna idag så påverkas kanppt premien av en kustskepparexamen. Det betyder troligtvis att försäkringsbolagen inte ser något större skillnad i olycksstatistiken mellan båtägare med eller utan utbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just skummat igenom Transportstyrelsens undersökning som Svenska Båtunionens tidningen Båtliv hänvisar till när de påstår att 90% av alla båtägare vill ha ett båtkörkort. Länkar till undersökningen här:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/Batlivsundersokningen_2010.pdf?epslanguage=sv 

Och precis som jag misstänkte ligger det ett helt gäng med skeppshundar begravda bakom påståendet. Tidningen Båtliv har nämligen i flera år lobbat för ett båtkörkort.....

Inte så konstigt att deras egen lilla Gallup om båtkörkort försvann fortare än kvickt när siffrorna emot ett sådant passerade  65% av de som röstat. Och hur de (Båtliv) kan få det till att 90% vill ha ett båtkörkort är i allafall för mig en gåta....

Bara en fråga om ett ev båtkörkort har ställts i undersökningen. Och observera att den bara gäller snabb båt. (alltså båt som kan gå i 15 knop eller mer) Inte ett ord om ett allmänt körkort gällande båt alltså, vilket de påstår i prasselupplagan av Båtliv.

Frågan  lyder ordagrant:

Hur ställer du dig till införandet av ett framtida obligatoriskt

förarintyg/kompetensbevis för att få köra snabb båt?

Obligatoriskt intyg/bevis Procent

(5) Mycket positiv 57,6

(4) Ganska positiv 25,5

(3) Varken positiv eller negativ 8,4

(2) Ganska negativ 4,3

(1) Mycket negativ 2,9

Ej svar 1,3

Totalt 100

Varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körtkort eller inte? Jag tror inte vi blir varken bättre båtförare eller att omdömet blir klarare men ett körtkort kräver utbildning. Kunskap är ingen stor börda att bära, så varför inte?
Jag är för körkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag röstar nej till båtkörkort.

Det kommer bara att innebära ännu mer möjligheter att mjölka oss båtägare på pengar.

Båtkörkort innebär naturligtvis ett statligt båtkörkortsregister som kräver en massa pengar att underhålla. Minns bara det det förra båtregistret som lades ner bl a på höga kostnader. Kostnader för att driva detta register var 29 miljoner kr per år och då rörde det sej om ca 300 000 båtar som var registerade. Intäkterna var ca 10,5 milj kr/år.

Man kan ju bara fantisera om vad det skulle kosta i dag.

Sedan tillkommer naturligtvis kostnader för att övervaka att båtförarna har båtkörkort - fler sjöpoliser och kustbevakare? Och då får säkert båtskattsivrarna nytt vatten på kvarn.
För icke båtägare vill ju säkert inte vara med att betala, typ via skattsedeln.

Det måste ju räcka med att man följer dagens sjölag och får böter om man bryter mot denna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag är emot ett så kallat båtkörkort är för att man ska inte införa något utan fakta.

Vi vet inte ens om olyckorna beror på bristande kompetens som ett båtkörkort skulle gett.

Vi vet inte ens om de som varit inblandade i körkort redan haft förarbevis.

Utan att känna till fakta blir det felaktiga beslut.

Visst är kunskap bra att ha men det kanske är andra saker som är viktiigare för att öka säkerheten till sjöss.

Kanske är obligatorisk flytväst det som skulle varit bästa alternativet. Kanske borde så kallade seglarvästar förbjudas och endast vara flytvästar osv.

Dessutom betydligt enklare för KBV att kontrollera än att stoppa massa båtar för att kolla lappen

Visst är det viktigt med preventiva åtgärder och flytväst skulle inte behövas om det skedde olyckor.

Själv använder jag alltid väst, dock så kallad seglarväst. Funkar säkert för oss då vi oftast håller oss innomskärs och aldrig går ut i tufft väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förklaring till vad jag syfter på som fakta

Utgår från att många av de som är förespråkare för ett båtkörkort är av kategorin ordningssamma.

Ni kollar säkert väderläget före ni ger er ut.

Skulle aldrig ta ett banklån till en ny båt utan att kollat över att ni har råd med det.

Kollar sjökortet noga innan ni går in på grundare ny vatten osv

Alltså försöker i möjligaste mån skaffa er fakta före beslut.

Det är precis det jag anser man ska göra med frågan om båtkörkort. Kanske är det så att båtkörkort räcker med teoretisk kompetens motsvarande förarbevis men det kan även vara så att det krävs mera och då  även praktiska moment.

Eller så visar det sig att detta är INTE rotproblemet utan något helt annat.

mvh Harry  yes (skrivet i positiv anda så man slipper bli kallad troll)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...