Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Kulingvind

Hur målar man vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska bottenmåla båten. Befintlig snobbrand är lite krokig (föregående ägare..)

Hur vet man var vattenlinjen går på båten?

Hur tar man bort snobbranden utan att skada friborden?

Var ska bottenfärgen sluta, ska den gå ovan vattnet när båten ligger stilla i hamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att våtslipa bort min snobbrand då jag ändå kommer gå över hela mitt skrov för att få upp fin yta. Därefter så har jag fått tipset, av repr från International, att måla den nya med deras Toplac. Först grund med lite brytning av den kulör som randen kommer att få för att få till täckningen till 100 %. Först med skumgummiroller sen efterdra med fin pensel.

Min kommer ligga 3 cm över bottenfärgens kant som går ngn lite cm över vattenytan.

Mina 2 cent.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sak på en båt som skall va rak - Vattenlinjen.

Har man gott om plats runt båten går det utmärkt att slå ut den med ett laservattenpass. Har man inte gott om plats får man använda den traditionella metoden plankor och snören.

Har beskrivet det sista alternativet här thallatha.blogspot.com/2010/06/vattenlinje.html

Är det nåt ytterligare du undrar över får du fråga igen.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag när båten står lodrät / horisontellt rätt placerad? Min gamla vattenlinje är ju som sagt lite krokig och jag vet inte riktigt vad man ska utgå ifrån.

 

Hur våtslipade du bort den, blir det inte väldigt fula märken efter slippappret på friborden alternativt tar en hel evighet att slipa bort randen med ett fint papper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar har en konstruktionsvattenlinje med flytmärken i för och akter. Annars kan man kanske märka ut dessa när båten ligger i vattnet. Min båt ligger minst 5 cm djupare när den är semesterlastad än när den är nysjösatt på våren. En båtbyggare i min barndom märkte upp vattenlinjen på sina klinkbyggda båtar genom att spänna ett snöre som tangerade båtsidan på mitten. Sedan hade han en planka på bockar parallellt med snöret och ca 50 cm ifrån. Båten stod i våg. Han förde en stavlampa längs plankan och märkte av skuggan från snöret med en syl ung. var tjugonde cm. Hur han visste på vilken höjd han skulle spänna snöret vet jag ej men vattenlinjen stämde alltid när båtarna kom i sjön.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kämpa med att få en vattenlinje rak när båten ändå ska gå i vågor? wink

 

(laserpass är det enda raka)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också använda sig av vattenslangsmetoden. Ni måste vara två personer:

Först ska båten stå i våg. Sedan tar man en hyfsat genomskinlig vattenslang och fyller den delvis med vatten. Märk sedan ut var du vill ha vattenlinjen på en punkt. Håll vattenpelaren i ena änden av slangen still i höjd med detta märke medan person två tar andra änden av slangen en bit bort på skrovet och märker ut var vattenpelaren i denna slangände slutar. Man måste vänta en liten stund så pelaren stillar sig. Vi gjorde så på vår nya båt i våras (se bild).

Hur du vet när din båt står i våg är svårt att säga. Vi visste att vissa delar inuti var i våg så vi måttade med vattenpass här.



Senast ändrad av ciaraud | 24 februari 2011 | 07:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen svag smutsrand kvar efter förra säsongen som du kan mäta efter?

Det är ju inte alla som har en båtbyggares magiska insikter och kan måla vattenlinje med ögonmått. :-)

Personligen vill jag ha bottenfärgen strax ovanför vattenytan (4-5 cm) när båten ligger stilla. Småvågor som slår upp och fuktar skrovet ger annars en lätt beväxningsrand. Men det är min uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många som resonerar så.

Jag är defenitivt ingen pedant, men det stör mig oerhört när jag ser ett dåligt utfört arbete.

Att man struntar i att vattenlinjen inte är rak kan ju bero på två saker. Okunskap - man har ingen aning om hur man skall göra - och när man inte kan är allting svårt, eller så är man lat och vill inte anstränga sig och skiter fullständigt i hur saker och ting ser ut.

Laservattenpass är bra när det gäller att dra upp en vattenlinje. Det förutsätter dock att det är gott om plats på sidan av båten och att det inte är för starkt solsken. jag drog upp vattenlinjen på min bohusjulle med laservattenpass efter renoveringen. Jag har aldrig haft en sån rak vattenlinje. På en klinjkbyggd båt är det ju svårt att få det perfekt just vid lanningarna. Vattenlinjeg måste ju gå i zickzack just där för att va rak. På min hållöjulle fick jag två små missar på nån mm på två ställe. Det berodde nog på att jag missade en aning när jag tejpade. Jag såg det när jag kollade på vattenlinjen efter avslutat arbete. Jag är helt övertygad om att ingen annan har lagt märke till det.

Slangvattenpass som Cia beskriver går väl, men man måste ju va två, så det är inget alternativ för mig - jag jobbar alltid själv. Dessutom måste båten stå i våg på tå led. Det är inte helt enkelt med en båt som väger flera ton.

När det gäller att ställa båten i våg sidledes, brukar jag lägga en planka och ett bra vattenpass över sittbrunssargen, och justera stöttorna tills vattenpasset visar ok. En båt är visserligen nästan aldrig symetrisk, men det gäller ju att få det så bra som möjligt, och på de båtar jag haft har det fungerat skapligt. Man skulle väl kunna tänka sig att loda från fören.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  håller med det Anders skriver i princip. Enda undantaget är att en båtbyggare målar vattenlinjen med ögonmåttet. De använder plankmetoden, som jag beskrev på min hemsida.

Jag har märkt att man behöver höja vattenlinjen efter att åren går. Dels vill man ju att den går några cm över vattenytan när båten ligger still och dels tycker jag att det är vackert med en bred vattenlinje i en avvikande färg. Jag brukar va ganska grymm när jag slipar. om jag kommer nån mm upp på gelcoten har ingen betydelse tycker jag. Sen lägger jag den brada vattenlinjen så att den täcker över skadorna.

På min havsfidra hade man målat upp vattenlinjen alldeles för högt i aktern. Fast än jag målade en 10 cm bred vattenlinje, var skadan högre än det. Målade botten med vit bottenfärg. Den breda vattenlinjen med blå bottenfärg och den trekant som var 60-70 cm lång och ca 5 cm hög i sin aktra del målade jag med den vita bottenfärgen. Jag vet inte om ni kan se det på bifogade bild?

tommy

post-945-1394236627,9469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ful vattenlinje, dels var den för låg, mest i aktern förstås, sedan var den jämnbred vilket är jättefult på avstånd.

Nackdelen med allla mer eller mindre komplicerade och fiffiga metoder med vattenpass eller slangar på land är att de inte utgår från verkligheten - hur båten flyter. Och den flyter aldrig som tänkt...

 

Jag gjorde följande - en stilla dag tog jag en frigolitbit, tejpade fast en mjuk blyertspenna och från jollen lät jag frigoliten flyta på vattnet och så markerade jag med små streck var 30-e cm.

Med båten på land tejpade jag upp denna linje med tape i konstrasterande färg, denna linje är alltså helt parallell med vattenlinjen och ett par cm över densamma (bestäms av frigolitplattans tjocklek)

Sedan tog vi ett snöre i kontrasterande fäg och med hjälp av en som spanar på avstånd och en som flyttar snöret och fäster det med små tejpbitar syftade vi in vattenlinjens överkant så att den dels kompenserar för skrovets icke vertikala ytaor, dels blir bredare i ändskeppen på ett sympatiskt vis.

Litet pyssel, javisst. Men vi får ständigt kommentarer för vår snygga vattenlinje.

post-14806-1394236628,0593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsså i sjön...

Pricken över i-et är att låta vattenlinjen lyfta litet i överkant, särskilt föröver. Men det kanske inte passar på moderna rakstävade båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigtv fina bilder. Tack för bra tips.


Kan man få fler åsikter ang hur högt upp på friborden som bottenfärgen ska målas. Om båten ligger  stilla i hamn, ska bottenfärgen synas då ovanför vattenlinjen?

Hur avyttrar jag min gamla snobbrand som löper ca 10cm ovanför förra vattenlinjen?

Eftersom jag aldrig haft båten i sjön vet jag som sagt inte hur den kommer att flyta när den väl läggs i. Ser det dumt ut att helt enkelt ta bort snobbranden och sedan bara polera gelcoaten under?  Dvs vit bottenfärg och ingen snobbrand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...