Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Ringhede

Höjd bensinskatt

Rekommendera Poster

Gäst Jannne

Kolla vilken energipolitik vi kör idag, skrämmande. Svenska statliga energibolag gör miliarder genom att köpa in billig energi från direkt/indirekt från Ingalina och Sosnovybor, värden två största och farligaste kärnkraftverk av Chernobyltyp, grafitmodererade. Sen håller man upp priserna genom att skylla på låga vattennivåer. Staten tar in 150 miliarder på energi och miljöskatter, ut lade man 800 milioner på stöd till alternativa energislag, Mindre än 0.5% och nästa år 2005 så vill man gå ned till 0.25% dvs 400 milioner. Så av varje 100lapp du betalar för bättre miljö så går 25 öre till miljön 2005 och resten går till ofantliga sektorn Vilket dumt folk svenskar är som går på denna megabluff år efter år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för alla som förfaras över höga bensinpriser och bensinskatter, kör din motorbåt på etanol istället! Det går utmärkt att anpassa en bensinmotor (2 eller 4-takt) för E85, se http://www.etanol.nu/ och gå in på forumet om ni vill ha tips hur ni kan bygga om motorn. Etanol i E85 är skattebefriad (kostar 7.70 kr/l) och etanol är ett koldioxid neutralt bränsle. Dessutom är utsläpp av etanol i vatten inte alls lika miljöovänligt som när bensin hamnar i vattnet. Avgaserna luktar också mycket trevligare (bra att veta när man bygger om gräsklipparen med). Etanol löser också upp kondens och vatten i bränslesystemet och det sotar inte i motorn. Visserligen ökar förbrukningen något men motorn får också mera vrid och effekt. Det känns helt enkelt mycket trevligare att köra på etanol i tanken! Så vid jag vet finns ännu inga marina E85 tankstationer, men tjata om det så kanske det ordnar sig också! /Aryan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, för med hela 70 miljarder i intäkter så lär det dröja innan statsmakterna kommer vilja subventionera andra miljöalternativ, tro inget annat. Se bara på P-lisorna, att de är kvar beror inte på att man satsat pengar på att hitta parkeringsalternativ, eller sätta upp begripligare skyltar - nä de drar in fett med deg. Och bygger fler om till etanoldrift så är det en smal sak för vilken gniden finansminister som helst att bedriva rovdrift på de som gör det. What goes around comes around.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från en resa nere i Tyskland kan jag inte låta bli att dra slutsatsen att denna blåsta skattehöjning enbart är till för att dra in mera pengar till staten. Den har ingenting med miljön att göra. De bara blåser oss (igen) med sina lögner. Där nere i Tyskland så drunknar landet snart i bilar och lastbilar. Som en jämförelse mellan trafiken där nere och här hemma (bilade själv hela resan ned och hem drygt 200 mil t.o.r.) så är vi nästan helt befriade från trafik. (ja ja. Jag har sett trafikstockningar i vår huvudstad Stockolm mm). Men vad hjälper en skattehöjning på 21 öre här hemma när avgaserna ändå når upp i atmosfären. Ja precis samma atmosfär som de avgaser som kommer från Tyskland (och andra länder). Alltså blåsning. Vill man göra något för miljön så måste man använd hjärnan och då blir det jobbigt för våra politiker och då väljer de heller något enkelt typ skattehöjning på energi vilket de tror att vi dumma svenskar ska tro är ett krafttag för miljön. Men egentligen är ett sätt att driva in mera skatt som de sedan kan använda till sina egna resor med bla taxi och flyg. Så var det frågan, Är mitt påstånde skitsnack eller är det politikernas skattehöjning som är skit???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du pratar nog inte skit Ringhede. Det är ofta den modellen man väljer i Sverige för att ta tag i ett problem. Dessutom så vet politikerna att vi är så pass många i landet som måste använda våra bilar oavsett vad bensinen kostar. Resten av Sverige får betala skattehöjningen som ska minska trafiken i storstäderna. Så nog har du rätt, de blåser oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska det kosta att tära på miljön om det inte görs något för pengarna som man betalar. Jag kan gärna betala lite mer om jag viste att bränsleskatten går till att rätta till det som bränslen skadar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatt behövs, det är ett sätt att betala för tjänster vi använder i samhället, men de måste vara relevanta. Givetvis ska vi ha en stor andel för sjukvård, äldrevård, skola, försvar osv. Men de måste vara av den typ så att vi känner att de går till rätt ändamål. Straffbeskattning av energi med dolda avsikter ger bara fel signaler. Om det är miljön vi vill värna om så skall vi göra åtgärder som påverkar den possitivt. Om det är behov av resurser för vård och omsorg etc. så skall det framgå, då blir vi motiverade att dra vårt strå till stacken. Allt annat är falskt och skapar bara misstro mot vår demokrati. Så jag hoppas vi slipper mer straffbeskattning av sjöfarten men mottager gärna möjlighet att få hjälpa till att dra in medel för till vårt samhälle om det är till det området det behövs resurser. Gärna skatt men ej straffskatt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just i dagsläget kan man väl knappast kalla bensinskatten för relevant, det är väl mer åt straffskatthållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Hmm, E85 är idag billigare än bensin att köra bil på. Om marina motorer vet jag intet, men man kan antalgien lika lätt konvertera dem tilll E85 som med bilmotorer (<1000:-). Så, vad väntar ni på? :-) Homann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat att konvertera en marin motor till E85? Är det inte dags för en sjötapp med E-85 i Stockholm nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara som lite info innan ni börjar konvertera! En bil som kör på E85 drar 30% mer än motsvarande bensinare .... det är liksom därför som det inte blivit så populärt med E85 .... för vad händer när man drar in subventionerna på det bränslet .... För subventionerna kommer garanterat att försvinna :-D E85 är överreklamerat som milöalternativ .. helt orealistiskt dessutom eftersom tillgången inte kan täcka behovet om mp ska tvinga oss över till det! Det enda realistiska milövänliga alternativet idag är en MODERN diesel med partikelfilter ... men eftersom mp mm. senaste åren straffat moderna dieselbilar med 6000 i straffskatt kan man inte svälja förtreten och inse fakta ... därför ska man nu plöja ner hundratals miljoneri ett dött alternativ :mad: Är det inte sommar snart så man kan åka ut på sjön och koppla av från våra fjantar till politiker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, eftersom tråden börjar få liv igen. Någon som tror att höjningen på 21 öre var syftet med miljösatsning? Nu när soppan åker upp med kronor räknat och man gissar på att vi snart når 15 kr/l så är regeringens agerande bara trams. Att bränslet stiger så kraftigt i pris är inget som någon regering agerat för genom skattepåslag utan beror på att 1,2 miljarder Kineser och andra länder i Asien expanderar kraftigt. Mycket olja går åt att frakta råvaror till Kina och färdiga prylar till Västländerna, samt att potentialen för bilåkande ökar med 1,2 Miljarder människor där och de lägger inte mycket möda på att göra något åt miljön med avgasrening på bilar. (jag vet, har varit där) Om regeringen hade velat göra något för miljön hade man satsat på att behålla jobben här i Sverige med kortare transporter emellan tillverkare och förbrukare. I stället satsar man på straffåtgärder för att ytterligare slå ihjäl Svensk produktion. (förklaring, högre bränslekostnad ger ökat krav på löneökningar osv) När ska man vakna? Risken är stor att det då är för sent. Visst är miljön jätteviktig men det är inte så här man löser problemet genom larviga skatter på drivmedel i vårt pytteland. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl snarare i grund och botten att oljan faktiskt är en ändlig resurs som inom kort helt enkelt tar slut. Då menar jag de oljetillgångar som är kommersiellt utvinningsbara, bättre att styra in mot alternativa bränslen redan nu än att det kommer som en överraskning om 5-10år. Jag menar inte att oljan faktiskt kommer att ta slut, men man når ju en brytgräns när det helt enkelt inte lönar sig, säg om bensinen skulle kosta 20, 50 eller 100kr litern skulle vi knappast göra slut på sista dropparna. Vad jag har förstått är vi faktiskt inte mer än ca: 5-10år ifrån detta scenario, men ingen verkar vilja inse det. Däremot den som ligger först i den kommande omställningen kan nog bli framtidens vinnare. :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A fan ja skiter i både böppa priset o miljön,ja kör tills oljan tar slut sen får ja väl borra hål i taket o sätta dit en mast.Skulle ja brytt mig om miljön skulle ja aldrig köpt båt från första början,så ja guppar vidare tills den sista droppen kramats ur så de så.keep on gupping :-D 8-) :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Inge Pengar

Alla bor inte i sthlm o kan ta buss m.m vart man än ska istället för bilen. Folk kommer inte sluta köra bil bara för att bensinpriset höjs, för de kan inte, man måste ha bil utanför de större städerna. De som blir lidande vid ett höjt bensin pris är småbarnsföräldrar som skjutsar barnen till dagis,folk som jobbar skift m.fl..m.fl. Nej folk tvingas dra in på annat istället..som semester o sånt. Rika o politiker kommer alltid ha råd o åka OCH ha semester, men vanligt folk får vackert lyda o lida. suck! Nej man får köpa in en jättepråm o hämta bensin från usa o sälja här privat...tror ni det skulle löna sig? hehe Det tror jag, men då skulle man nog få döds straff, det måste vara det värsta man kan göra här i svenska regeringens ögon...alla skattepengar åt h....sike.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kveru Lant

Vi måste alla hjälpa till att få in pengar till staten, hus ska man annars kunna ha det bra? Läser i dagens tidning att vi i Göteborg betalar ut pensioner till mängder av avgångna politiker och tjänstemän som har många år kvar till pensionsåldern, totalt 5,5milj under år 2004. Detta är bara Göteborg, tänk vad det blir i hela Sverige. Det bästa med att höja en skatt som bensinskatt det är att man får ju även ut moms på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du driver med oss, bra med höjd skatt?? Måste man ha in mera pengar för att köra runt landets ekonomi så skall det framgå att så är fallet. Mygel med att skylla på miljön är falskt och urholkar endast moralen i landet. Givetvis är miljön mycket viktig men då ska man göra offensiva saker för att förbättra den. Förbättringar för miljön via possitiva möjliga val som blir en självklarhet att välja. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Fjordwing, du är väl såpass insiktsfull att du känner till det faktum att grabbarna med de stora plånböckerna också har de stora motorerna = de har råd att tanka även om bensinpriset höjs radikalt. Det gamla uttrycket det drabbar ingen fattig bör nog ses över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordwing, beträffande din tanke kring utsläppen under/över ytan är inte småbåtarna det stora problemet (även om de bidrar), utan utsläppen från industri, flyg och farrtyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tyvärr så blir det ännu värre framöver. Jag tankar mitt arbetsfordon var fjärde dag för cirka 6500:- Tanken rymmer 810 L och jag förbrukar i snitt 43 L/100 km. En bränslekostnad på över 30.000:- per månad för att kunna utföra ett arbete som om man jämför med utlandsregistrerade fordon som kommer hit och kör har extratankar på cirka 2000 liter som är fyllda till brädden med diesel från Spanien. Där kunde Svenska staten tjänat en hel del skattepengar istället för att krama ur oss svenskar. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någon i tråden som kände sig givmild när han tankade . Blir mest sur och förbannad när man tankar båten men jag har börjat fundera på etanol konvertering sen igår när soppan gick upp ytterligare 20 öre . Någon som har några bra erfarenheter med etanol ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det blåsa åt rätt håll! Ämnet i sig är tragiskt men lika ......... har vi problemet. Därför är det bra när någon vågar ta i en av trådaren, utländska fordon på svenska vägar. Vi får betala skjortan när vi drar söderut. Hit är det bara att köra. Inte en krona till moder Sveas magra barn. usch/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu läst på ang etanol ! Startar nu en intresse anmälan på en annan tråd intresse för etanol i tanken Besinpriset kommer att öka ännu mer innan sommaren är här . Dags att hitta på något NU .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...