Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Kulingvind

Nybörjare behöver hjälp med bottenmålningen

Rekommendera Poster

Är nyblivet ägare till en Vindö 32 (-77) segelbåt som är under renovering. Botten hade flagnad bottenfärg som jag nu håller på att skrapa ren. Ett blått lager färg är målat på ett rött lager färg och under det är den vita gelcoaten.

När jag skrapar försvinner det yttre blå lagret lätt medan det undre röda lagret är svårt att avlägsna med skrapning. Ibland dyker vita fläckar upp där jag nått hela vägen ner till gelcoaten med skrapan. Då jag inte kan någonting alls om detta undrar jag nu hur jag ska göra.

Båten är fuktmätt och har stått på land i fyra år nu. Plasten är helt torr enligt mätningar.

Hur får jag båten helt ren ner till gelcoaten? (våtslipa är väl dumt om båten stått och torkat flera år på land?)

Hur ska jag behandla botten på båten generellt?

Behövs grundfärg eller kan jag måla rakt på epoxy eller gelcoat?!

Vilken behandling ska jag sedan utföra och vilka produkter krävs?

Jag har båten på ostkusten men kommer segla till västkusten, får jag då måla med västkustfärg och om _inte_, hur stor är risken att någon kontroll görs?

Ska man epoxybehandla båten och hur gör man det isåfall? Vad ska man sedan behandla den epoxybehandlade ytan med?

Jag håller på att byta alla genomförningar på båten, ska de nya skruvas dit INNAN den nya färgen läggs på dvs rakt på gelcoaten? Eller ska man montera genomförningar efter att båten blivit behandlad?

Kan som sagt nada om detta så skriv gärna lite utförligt!

Senast ändrad av Kulingvind | 23 februari 2011 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär få många olika förslag här på forumet som ev kan förvilla mera. Den blåa färgen är garanterat en självpolerande färg som ska vara lätt att ta bort och den röda är troligen en grundfärg som ska sitta hårt och också skyddar gelcoten mot vattnet.  Gå in till en båttillbehörsbutik och ta lite brochyrer från Hempel och International och läs gå sen på båtmässan och prata med de respektive tillverkarnas färgexperter så får du bra svar. Själv så tycker jag att våtslipa ner den gamla färgen är bäst om man inte har bra andningsmask o slipmaskin. Sen är det ny grundfärg som gäller och man målar ca 5 lager. Grundfärgen finns i regel i olika färger tex rött ena lagret o sen grönt nästa så man ser att man inte missar någon fläck. Tar sin lilla tid att måla så lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner mig helt lost på detta.

Ska jag epoxybehandla? Grundmålar man isåfall om man epoxybehandlar och hur förbereder man en epoxybehandling?

Vad målar man på epoxyytan, krävs grundfärg på epoxyn eller är epoxyn själva grundfärgen?

Om inte epoxy, hur går man då tillväga och vilka produkter använder man då?

Om jag våtslipar botten, kommer de fyra åren på land av torkning vara förjäves? KAN man våtslipa ens innan epoxybehandling eller hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa  om du är osäker och vill ha det ok. Slipa ner till du får ren gelcoat. Om du väljer att vattenslipa, så tror jag inte det är någon risk att det tränger in fukt så snabbt att du förstör den långa torkningen.

Jag hade nog valt att slipa med slipmaskin med damsugaranslutning kopplad till en grovdamsugare. På mig själv hade jag haft en riktig andningsmask.

När botten är renslipa och tvättad med tex acceton, hade jag lagt på en epoxygrundfärg. Det finns ju en del olika fabrikat, men jag började med Gelshield första gången jag epoxybehandlade en båtbotten. det fungerade bra så jag har fortsatt med den. www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=490&artname=Grundfärg - International&sok=gelshield

Jag har för mig att man rekomenderar 7 lager. vart annat lager grått och vart annat lager grönt. Dett för att man skall se att det blir ordentlig täckning.

Efter det är det bara att bottenmåla.

Jag skulle måla epoxygrundfärgen även  upp under vattenlinjen, som du frågade om i en annan tråd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för fint svar.

Vad menar du med upp under vattenlinjen exakt? Ska epoxygrundfärgen målas upp på friborden?

Hur långt tror du 2.5 liter räcker till min båt? Den är långkölad och ca 7,8m i vattenlinjen. (Total längd ca 9m)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att uttrycka sig är inte alltid lätt och man har sina halvstarriga tankar.

Jag bukar alltid lägga själva bottenfärgen så den hamnar några/ett par cm över vattenytan när båten ligger still. Ovan på det har jag alltid en bred vattenlinje i en avvikande färg - i regel blå.

Det jag menade var att jag alltid målar epoxygrundfärgen ävwen under den breda vattenlinjen, som jag sen 30 år tillbaka alltid målar med en hård bottenfärg. Sen kan man ju välja vilken färg man vill om man målar en bred vattenlinje. 2-komponentsfärg, Brightside, som är en speciell vattenlinjesfärg www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=467&artname=

Man skall naturligtvis inte måla epoxygrundfärgen så att den syns på fribordet.

Hur mycket färg som bår åt brukar stå på burken. Hjälp att beräkna ytan kan man få tex här www.plastimo.com/pdf/antifouling(se).pdf

Själv brukar jag aldrig tänka så. Köper ofta på ett giss och när det är slut sticker jag bort till Nordens skeppshandel och köper merwink. Det finns många fördelar med att bo på en liten ort.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv så la jag epoxi på en Comfort 30:a, lite större än din Vindö? Det var mycket jobb med det så förbered dig mentalt innan du tar beslut.

Dock är de flesta rädda för att stänga inne fukt i skrovet när man lägger epoxi så de låter båten stå hela vintern för att torka ur... räcker inte alltid. Du har en fördel om båten stått så länge och jag skulle nog - eftersom du ger ett ambitiöst intryck - absolut då ta tillfället i akt att lägga epoxy.

Välj en tillverkares schema och följ det slaviskt... obs att det är olika torktemperaturer som rekommenderas i olika tillverkares scheman ( säger jag med tanke på ev kall vår... )

Det smarta sättet är att lägga epoxy i alla hål för genomföringarna - så med det synsättet så tar du bort alla genomföringsbeslag innan du målar epoxy. ( Vissa beslag skulle du nog ändå byta ut? )

Rådet ovan att måla upp över vattenlinje är smart - glöm inte att märka ut bara var vattenlinjen är! Jag hissade upp min snobbrand 5 cm och det blev ganska bra tycker jag. Lycka till...

Edit... just det. Vatten vid våtslipning? Nä... det är bara en slipmetod med lite fuktigt sandpapper, den mängden vatten är helt oväsentlig. Du kommer att se i vissa leverantörers scheman att du ska skölja hela skrovet med sötvatten... så fukt vi talar om är det som är inneslutet i skrovet, inte det som kommer av kondens, dina sandpapper eller att du sprutar med trädgårdsslangen!

Senast ändrad av Funkis | 24 februari 2011 | 11:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset Toaen!

Shoppa lite idag =)

Botten: International Fabi Skeppsmask CT Kobber SVART

Vattenlinjen: International Brightside OCEANBLÅ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm nä. det står glasfiber... Och det va den dom rekomendera... Extra giftig sa han hehe så den skulle sluta sälja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att den färgen togs fram för att skydda träbåtar när man i stort sett tog bort giften ur färgerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar ju väldigt konstigt... Köpte den marinbutiken i helsingborg/råå han verkade som han hade koll på läget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte.

Har aldrig refflekterat på den färgen, då jag har för mig att den togs fram och godkädes för att träbåtar inte skulle gå ett allt för tidigt öde till mötes pga att de slulle angripas av skeppmask som åt upp trät pga avsaknad av gift i de godkända färgerna.

Jag har ingen träbåt.

tommy

PS

Jag kollade i Hjermans katalog/hemsida. Så här står det för den färgen

Tillåten från Trelleborg till norska gränsen.
Fabi Skeppsmask: Mjuk kopparbaserad. För träbåt.

www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=493&artname=Bottenfärg för västkusten - International&sok=skeppsmask

Det är med all sannolikhet det som står på burken också.

DS

Senast ändrad av toaen | 26 februari 2011 | 22:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kika aldrig eftersom jag fråga vilken färg jag skulle ha till min båt.

Men på Burken och det jag sett på internet står det Bottenfärg till Trä, Stål & Glasfiber.

Men jag har mailat dom nu och frågat om dom tänkt fel när han föreslog den färgen...

Men tack för att du uppmärksamma detta! Blir kul å se vad dom svarar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat på produktbladet för Fabi skeppsmask-färgen.

Betydligt högre halt  koppar (10-25%) än vanlig bottenfärg med koppar.

Låter bra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...