jonathan1 1 Postad 23 Februari , 2011 Hej Allihop, Har precis köpt en ny båt! En Flipper 630 HT -03. Det blev ett rejält kliv upp från min Uttern 560 HT -80. Båten är köpt av Marin & Fritid. Nu är fråga vilken motor jag ska välja. Priset är det samma och montering etc sköts av dem. Har 2 alternativ, 1. Honda BF130 -99/00 (har gått rätt lite enligt säljaren, kamremmen bytes i samband med att jag hämtar båten). 2. Mercury Optimax 135 hk, ser nyare ut. Har ingen uppgift om årsmodell. Bifogar bild på motorerna. Säljaren har inga papper på motorerna av någon skum anledning. De säger att de inte har det på några av de begagnade motorerna. För mig lutar det åt fyrtaktaren då jag prioriterar ljudnivå före allt annat. Dock är motorn rätt gammal, vad skulle ni säga att den var värd? Priset är runt 245 000 kr med motor och hydralstyrning. Endast båten utan motor och hydralstyrning får jag för 140 000 kr. Ett alternativ är att köpa endast båten och sedan hitta en motor på blocket separat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Februari , 2011 Det låter ju märkligt att det inte finns några papper på dem. Vem vet om de har några killar som förser dem med stulna motorer? Den typen av handel de bedriver främjar ju bara motorstölderna. Den gamla 4-taktaren är väl troligen en sugmotor? och inte direktinsprutad som kanske Optimaxen är. Skriv av motornumret på motorerna och kolla först och främst med polisen så att de inte ägs av ett försäkringsbolag! Att köpa i god tro gäller inte sedan många år och då kan du bli betalningsskyldig i efterhand. Kolla sedan med både en återförsäljare av Mercury och Honda för att få exakt årsmodell och teknisk information om dem med hjälp av motorbetäckningen du skriver av. Senast ändrad av Rolle85 | 23 februari 2011 | 10:55 Senast ändrad av Rolle85 | 23 februari 2011 | 10:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 23 Februari , 2011 Optimaxen är helt klart en bra motor om den är rätt skött. Dessväre har Marin & Fritid ett lite dåligt rykte här på forumet, gör en sökning efter dem så kan du läsa om lite erfarenheter kring motorköp av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 23 Februari , 2011 Köp båten utan motor. Säljs nya Suzuki 140hk för runt 115000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Februari , 2011 Det var dom gamla Hondorna var dom som gav 4-taktarna rykte om sej att vara slöa o tunga men visst tystare än Optimaxen är den. Jag tror på uveks förslag, köp bara båten om du gillar den o leta upp nån annan motor. Det här med avsaknaden av historia på motorn o ryktet om deras dåliga rykte ; ) låter oroväckande, det bör du absolut kolla upp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Februari , 2011 Såg nu att Optimaxen på bilden har 25 eller t o m 30 tums rigg o Hondan 20 tums, vad ska båten ha för rigglängd o man har väl inte tänkt göra nån UFO-lösning av det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Februari , 2011 Tycker priset på lite över 100.000:- låter mkt för en sådan gammal motor. Gör som ovanstående isåfall, köp en ny Suzuki, de skiljer inte mkt eller köp en som har något år på nacken med kompletta papper. Ska man få ner motorstölderna ska vi kunder ställa mer krav på återförsäljare och deras dokumentation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 23 Februari , 2011 jag håller med föregående inlägg 100 000:- är på tok för mycket för så gamla maskiner speciellt med avsaknad av papper, om du ändå tänker köpa av dom ta motornummer & ring försäkringsbolaget, då kan du troligen få ut om den stulits eller vem som tidigare försäkrat motor... sen ring tidigare ägare, sök info.. Antal drifttimmar borde väl båthandlaren kunna få ut (via databox) om dom servat den som dom sa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Februari , 2011 Tycker absolut att du skall titta vidare på andra objekt, för det första verkar du få betala alldeles för mycket, för det andra så verkar det oerhört skumt att ett etablerat företag inte kan visa upp papper på grejerna, dra dig ur denna affär så fort du kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 23 Februari , 2011 Hej, Mercury motorn är inte den som är på bilden. Hondan är den riktiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 23 Februari , 2011 Blir nog köp av endast båt utan motor. Ska forska lite i Marin och Fritid också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 23 Februari , 2011 Blir nog som du säger, att köpa båten löst och sedan en Suzuki. Såg att prispressarna har en bra motor för det priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 23 Februari , 2011 Och de har en del begangnad också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Februari , 2011 Det tycker jag låter som en utmärkt idé. Hondan är gammal o omodern o Optimaxen är knappast bland de tystare i klassen o dessutom är åtminstone Hondan kraftigt överprisad, Mercen fick vi ju inte veta så mycket om. En stor fördel med att köpa en Suzuki från Prispressarna förutom priset är att du får serva motorn själv och ändå gäller garantin. Det gör den inte hos de som säljs via generalagenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser