Alpha1 0 Postad 23 Februari , 2011 Så där då var det bara 2 månader kvar tills jag hämtar min 58 fots stålälskling upp till Umeå men finns de någon som har nån erfarenhet av åretruntboende på båt i våra nordligare breddgrader där isen ligger tung? Hade varit trevligt isåfall att höra vad jag ska tänka på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 23 Februari , 2011 Hej, har tyvärr inga erfarenheter, men önskar din skuta välkommen till norr. Av nyfikenhet, vart skall ditt boende parkeras? / Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 23 Februari , 2011 Tackar allra ödmjukast Jonte. Har ett par ställen i holmsund/Obbola som jag fått löfte att lägga till vid men hade gärna sett att det gått att få något vid Ön eller kajen vid designhögskolan. Då jag har ett digert jobb i sommar att få henne beboelig innan hösten så hade det varit bra o ha henne nära stan. Har du kanske något ide om var det finns plats närmare? Hon har ett djupgående på 1,7 så att hon går rätt grunt trots sina 50 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2011 Hej och välkommen till MG. Är skrovet nån forma av holländs tjalk? med tanke på det ringa djupgåendet och lite pga förstävens utforming. sv.wikipedia.org/wiki/Tjalk Skepparnas familjer bodde ju ofta ombord, fast det var ju lite sydligare breddgrader. Du får väl isolera sovrummet och salongen lite extra så det blir drägligt vid 25 minusgrader. Båten ser i varje fall fin ut på bilden. Lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 23 Februari , 2011 Hello again, Kolla med kommunen om du inte tillfälligt för sommaren får lägga till vid gamla fundamentet för flistuggen, strax nedanför 4sesonger på Öhn. / Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 24 Februari , 2011 Tack Tommy! Ja de stämmer att hon kommer från Holland och är byggd -31 men blev 1968 ombyggd.http://www.tugboatlars.se/Alpha.htm .Har nu totalrenoverat skrov sedan 2009 så nu återstår bara att inreda insidan. Börjar med att gjuta golv samt lägga in golvvärme.Sedan finns det som jag sett i flera forum olika sätt att isolera stålskrov men har inte riktigt kommit på vilket som lämpar sig bäst. Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 24 Februari , 2011 Tjena Jonte! Har sneglat på den platsen men trott att den var privatägd.Ska genast kolla med kommunen.Tack för tipset . Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Februari , 2011 När jag jobbade med lyxa aluminium segelbåtar i Holland isolerade de oftast med glasull. De limmade spik på skrovet varefter de trykte på isoleringen och en bricka. !0cm 5cm vanligt och sen 5cm med alufolie. och de isolerade aldrig under vattenlinje. Jag har okså sett att de sprutade PURskum på sidorna och take tmen det ger mycket jobb om man vill instalera greje sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 24 Februari , 2011 ok har funderat att spruta skumisolering men som du säger så är det ett elände att få bort om de skulle behövas.Glasull låter intressant o antar att det inte binder fukt. Men då jag tänker bo åretrunt o har ständigt varmt så kanske det blir ett mindre bekymmer.. Men menar du 5 cm glasull sen 5 cm alufolie? en kanske dum fråga då jag är novis vad gäller isolering av båtar men finns det 5 cm tjock alufolie?Din ide låter efter en viss efterforskning väldigt intressant o jag tror jag skall gå på den. men nu bär det iväg för att köpa en vattenmatlad vedkamin för att integrera med såväl golvärme samt varmvatten. Tack för tipset o är det någon fler som har tips för mitt projet så tas det emot med tacksamhet Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Februari , 2011 jag tolkade det som 50 mm isolerin plus 50 mm isolering me en aluminumfolie utanpå. Om man lägger dubbla lager kan man ju förskjuta skarvarna och undvika köldbryggor just i skarven. Iden att limma fast spik som isoleringen fästs på var intresant. Lim - epoxy förtjockat med nåt förtjockningsmedel. Man kan lägga en klick på skrovet och låta epoxyspacklet omsluta spikskallen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 24 Februari , 2011 Stämmer bra det,o har du Stålbåt så har Ventplåtisar en specialpickadoll där du Typ Punktsvetsar fast Spikarna,Räfflade med tillhörande Brickor,Köp Isomaterialet av dem med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Februari , 2011 Helt rätt det är 50mm 50mm isolering med alufolie, 50mm alufolie kallar man plåt Om man inte vill köpa svetsspikar kan limma fast de andra med vanligt sikaflex. Jag bruka köpa hos Profisol de har hela assortimentet. Jag ska scanna i en bild sen så kan du se hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Februari , 2011 Det finns så kallade limspik hos profisol www.profisol.se Maskinrumet isolerar man med stenull, vi användade bondalplåt över den. Det är 2 st 1,5 mm aluplåt med plastfolie emellan och en vitt coating på ena sidan men det går bra med husvagnplåt okså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 24 Februari , 2011 Ahh ja men jösses fan så smart. O de roliga är att jag redan har punktsvetspistol.morgondagen innebär inhandling av glasull. Tack till er alla för tipsen kommer nog att fråga mer o är tacksam för er hjälp Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser