pgh73 2 Postad 22 Februari , 2011 Dags att fixa nya roderbussningar till segelbåten. Som ni alla ser så består de av 2 st 5 cm långa rör av delrin- el teflonplast. Jag tänkte att det kanske är bättre att låta klyva ringen på ett ställe så att den blir som ett C. Att ha en hel ring innebär väl att 100 % passform krävs, vilket ev är lite svårare. Eller tänker jag fel?! Bring it on, ska till plastgubben imorgon. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 23 Februari , 2011 Jag köpte med exakt passform.Bara...att trycka dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Februari , 2011 Spontant kan jag undra vad vinsten med kluven bussning skulle vara? Deldrin eller teflon är ju mjuka plaster som dessutom är väldigt yt-hala. Och för att denna typ av extrem-hal bussning skall sitta säkert i sin omslutande/skrovfasta del krävs nog lite extra negativ dimensions-marginal? (Man kanske sas behöver ett extratrångt hål i skrovdelen för att själva bussningen inte skall snurra eller lossa helt?) För börjar bussningen väl snurra i sin infästning så slits den, och snurrar nog sen allt lättare? Beroende på typ av axiell låsning så är detta mer eller mindre katastrofalt, för den får ju inte slinta ut alldeles. Eftersom bussnings-plasten som sagt är mjuk&hal kan man ganska lätt pressa i förvånande stora överdimensions-bussningar då roderaxeln är borttagen och inte begränsar kompressionen, tänker jag mig.Själv har jag två bussningar i liknande halkmaterial, men då med en rejäl stopp-fläns i övre kanten enligt skissen. Och då kan en minimal kilform hjälpa till att bromsa ev uppåt-rörelse, så bussningen sitter bergfast utan extra låsning. Vet alltså inget om detaljerna för just din båt, eller om detta är särskilt tillämpligt, men skulle du - eller ev någon annan - ev låta svarva nya roderbussningar så kan nog fläns/kilprincipen vara tänkbar? Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2011 | 17:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 23 Februari , 2011 Lagerna är bara rör sas helt utan låsning. Hm, ska se om det finns svar på Accentförbundets hemsida och hur andra har det. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 23 Februari , 2011 Se upp lite med valet av plastmaterial. Råkade prova en delrinvariant när vi bytte lager som sög åt sig vatten och svällde. Låter hur osannolikt som helst, men var tydligen ett känt fenomen. Nöp rätt bra. Gör om - gör rätt som man säger... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 23 Februari , 2011 Vilket material ska man använda då? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 24 Februari , 2011 Finns ekonomin är det ingen tvekan utan byt till rullager http://www.jefa.com/ Kostar en slant men det blir en helt annan känsla i styrningen. Jag bytte förra året och det är den bästa, so far, investering till båten jag gjort. Som nr 2 kommer nya segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Februari , 2011 Nja, det finns inte eko för det. Segel redan beställt :-) /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser