Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
ziox916

Bottenmåla under stöttorna- Hur gör ni??

Rekommendera Poster

Kan man lossa ena stöttan under segelbåten som står på en kärra för att komma åt att skrapa och måla utan att riskera att båten välter?? Annars brukar vi se hur folk springer som tokar och målar under båten samtidigt som sjösättningen ska ske, men färgen hinner ju aldrig torka?! Så, alla ni som inte har stora sjok av havstulpaner under vattenytan, hur gör ni för att hela botten ska bli slipad och målad??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden har jag stöttor där övre delen är justerbar och då går det bra att skruva ned en stötta i taget  för att måla. Tidigare pallade jag upp med en regel innan jag lossade en stötta.

Av egen erfarenhet så vet jag att det fungerar att lägga på VC17  precis innan båten går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma jobb framför mig. Jag kommer sätta en provisorisk stötta bredvid och lossa org. Sen är det bara till att göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdelen ska vara justerbar så vi hoppas på den lösningen. Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanningen är väl att det räcker att kladda på som en tok när båten åker i sjön. Jag har inte märkt några plattor där stöttorna borde ha varit.

Det anses inte helt säkert i vår hamn att röra på pallningen. Jag fick en ordentlig åthutning av en av hamnpersonalen då jag en vår varit extra ambitiös och lossat stöttorna. Med två bockar under en Maxi 77 kan man lossa stöttorna då den hänger på bockarna om stöttorna tas bort. Kölen håller ju båten rätt då bockarna fungerar som vattenets bärkraft. Det gick inte att förklara för honom och han har ju rätt eftersom han har ansvaret. Efter det har jag slutat bry mig om målningen och det går lika bra. Den gamla bottenfärgen har giftet kvar och ingen påväxning sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft större båtar i ca 40 år och jag har nog provat de flesta varianterna. I regel är det 6 punkter man inte kommer åt att måla. två under kölen och fyra stöttor. Till övervägande delen har jag nog, utrustat medett grovt slippapper, snabbt slipat av ytan i fråga och klabbat på lite färg innan båten gått i sjön. Har aldrig märkt att det varit nåt speciellt problem på de 6 punkterna.

Ibland har jag släppt två  och två av stöttorna och slipat rent under, låtit torka och sen växlat. Det har även hänt att jag tagit bort den aktre pallningen under kölen och låtit båten stå på den främre medans den hängt i stöttorna. Den främre pallningen har jag dock aldrig klarat av att ta bort, utan där har det alltid skett en snabb avslipning och övermålning strax innan sjösättningen.

Men en varning är nog på plats här. man måste veta vad man håller på med när man släpper pallningar. Folk har faktiskt dött som aldrig har dött förr och att släppa på pallningar är inte riskfritt

Vi ett tillfälle när jag reparerade en böldpestskada på en av mina båtar, drog jag ut båten ur varmhallen , lyfte den och satte ner den på vagnen igen, så att jag kom åt den främre fläcken. Varpå båten kördes in i hallen och fläcken påtgärdades.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar där stöttorna har suttit vid själva lyftet för sjösättningen, har aldrig haft mera påväxt på dessa punkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte slingen kladdiga när de dras över de nymålade partierna? Kommer en mindre båt efter kan väl den få bottenfärg på friborden i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa 2 kraftgia spännband och lägg ett i fören och ett i aktern på styrbords sida och spänn ner i båtvagnen  så är det inga problem att lossa babords stöttor, min båt har stått med bara spännband ( 4 st ) under hösten då jag byggt om stöttorna på båda sidorna.

 

/ Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va ett stort problem?

För min del har det alltid varit någon form av företagare som sjösatt, och jag har aldrig fått nått påpekande att det skulle va ett problem för dem. Det är ju företagaren som får ta smällen om en efterföljande båt kladdas ner.

Sen är det ju inte alla som använder band när dom sjösätter.

tommy

post-945-1394236627,3185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att lossa ena stöttan, men se till att båten kan stå på kölen utan någon tyngd på någon stötta. Har själv fenkölat och när båten står i vaggan är stöttorna bara som stöd för att båten inte skall lägga sig på sidan. Hela tyngden vilar på kölen.

Grannen under vintern har också fenköl, men inte tyngdpunkten rakt ovanför kölen, så att båten vilar med tyngd på de främre stöttorna. I hans fall skulle jag inte lossa på någon av de främre stöttorna.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ämnar jag göra

Akteröver: Stötta upp strax framför eller bakom befintlig stötta, på redan målad (och torr) yta. Väljer en sida i taget. Mittstötta vid kölen: En större garagedomkraft bakom befintlig mittstötta, med planka för att fördela vikten. Föröver vid kölen: Garagedomkraft med klyka för kölen...

Har det dock bara som ett skrivbordsprojekt än, men vi lär snart få se om det fungerar i praktiken oxå smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en motorbåt, som för övrigt är ett elände att bottenmåla, vad jag förstått, så är ju vältrisken mycket mindre än med en segelbåt som står på en hög köl.

Att ha en eller ett par av den typen av trebenta bockar som syns på bilden till höger om min båt  torde inte va fel. Stabila och billiga att tillverka och enkla att använda på en motorbåt. en på varje sida gör att båten står stabilt och säker medans man målar över fläckarna från de andra stöttorna.

tommy

post-945-1394236628,5292_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...