Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Doktor_Bjoerk

Kustskepparintyg 12x4 m FRÅGA

Rekommendera Poster

12x4 meter; menas det då att båten får vara 20 x 3,90 m (eller för den delen 11.9 x 8m) och fortfarande framföras utan kustskepparintyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man den storleken på båt så kan det nog vara lämpligt att ha kustskepparintyg ändå tyycker jag. Även om man rent juridiskt inte behöver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om jag får stjäla tråden lite med en fråga.

Vad är det största skepp man får föra på sitt kustskepparintyg?

 

Man kanske skulle slå på stort ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt; med kustskeppare får det vara hur stort som helst. Men du får bara ta med dig max 11 kompisar förutom övrig besättning som behövs för att framföra fartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja,

Kompisar får man ha med sig hur många som helst (på sin fritidsbåt). Betalande passagerare är en annan femma.

Vad gäller storlek på båt så blir ju även fritidsbåtar lotspliktiga vid vissa mått beroende på farled. Den vanligaste lotspliktsgränsen i svenska vatten är allt över L, 70 x B, 14 x djup, 4,5 meter. Lite opraktiskt att behöva anlita lots såfort man inte har en tross i land.  Vid Volvo ocean race senast var det på linkeluten att båtarna var lotspliktiga på djupgåendet. det hade varit en syn att se deltagarna köa för lots vid Sandhamn innan målgång. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisar får man ha med sig hur många som helst (på sin fritidsbåt). Betalande passagerare är en annan femma.

Mjaaa? Får man? Jag har för mig att kravet på under 12 passagerare är oberoende av om de betalar eller inte? Fler än så och skepparn behöver formell behörighet och att båten är godkänd för passagerartrafik.

Har nämnts på någon båtklubbs hemsida som problem när man gör utflykt till klubbholmen. Är man bara några fler än 12 så kan man ju avdela lite mer besättning än vanligt; två utkikar, en navigatör etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_st har alldeles rätt. Det är tolv passagerare förutom besättningen. På kustskepparen får du inte ha någon betalande resenär. Utan det är privatbruk eller vad man skall säga. Skall man ha en motsvarighet och istället få ha tolv betalande passagerare så är det sjöbefäl klass 8 som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en övre gräns vid 100 bruttoton. Lite beroende på när båten byggts ( har jag för mig utan att kolla ) så kan det efter 1 jan 2007 finnas en gräns vid 24 meter också. Lite osäker där...

Men ska du ha betalade passagerare så är det passagerarförtyg och då gäller alltid formell kompetens - som i sin tur är beroende på båt, fart och sådant. Skepparexamen kan räcka för mindre fartyg men man brukar ha krav på besättning / maskinare osv. Förutom krav på utrustning.

Tex en RIB, som kan göra över 45 knop behöver TVÅ personer ombord. De gånger som jag åkt med vid tex företagsevenemang brukar jag fråga den ensamma föraren om han ( eller hon, det är ett gäng tjejer tydligen som anlitas också ) om han / hon vet om båten är passagerargodkänd. Alla gånger utom en så vet de inte. Förvånande tycker jag men så är det nog i verkligheten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som f-n, jag hade fel då alltså. Får skylla på att utrustnings och behörighetskraven skiljer sig även för handelsfartyg vid fler än 12 pax,  Att man skulle kunna utse en onormalt stor besättning för att kringå 12 pax, gränsen är dock inget jag skulle gå med på. Möjligen skulle man kunna jämföra med bemaningskraven för motsvarande storlek av handelsfartyg. Det rör sig i så fall knappast om fler än 2 max 3 pers, för en båt uppåt 20 meter. Intendurpersonal räknas naturligtvis inte in i fatygets säkerhetsbesättning.

Har plöjt författningssamlingen igen och finner inget stöd 100 brt, som max för fritidsfartyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh... ingen expert som sagt... men har plöjt igenom det mesta ( för att förbereda mig för en glad diskussion med experterna om vad som gäller för installation av 230V i fritidsbåtar - inga regler gäller! ) och då ser jag att det finns en nyare definition på vilka båtar som kräver formell examen och därmed sjötid än den gamla i SJÖFS 1996:14.

I och med att EU kom med i spelet så harmonieras vissa lagar sakta men säkert... definition av fritidsbåt som finns tidigare och som upprepas i tex SJÖFS 2004:16 stämmer fortfarande.

Dvs allt som inte är handelsfartyg är fritidsfartyg. De kan vara hur stora som helst. MEN till slut kommer krav på fartcertifikat och då slår man till med krav på besättning och båt. Detta är ganska sent påfund och står i SJÖFS 2008:81 men jag citerar här från SJÖFS 2008:100

7 kap.
1 §

Av 3 kap. 1 § fartygssäkerhetslagen (2003:364) framgår att fritidsfartyg med en bruttodräktighet om 100 eller mer ska ha fartcertifikat. Dessa fartyg ska utöver första sjövärdighetsbesiktning enligt 2 kap. 1 § genomgå besiktning för förnyande av certifikat var 60:e månad och mellanliggande sjövärdighetsbesiktning med besiktningsintervall och besiktningsfönster
enligt 2 kap. 46 §. Första stycket gäller även fritidsfartyg som omfattas av lagen (1996:18)
om vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar.

 

Jag ser också att på ett helt annat ställe talar man om 24 meter. Där blandade jag ihop det. BÅDE en volym om 100 ton samt en längd om minst 24 meter måste vara uppfyllda. Då slår man till med krav enligt ovan på fartcertifikat. Däremot är krav på kapten och besättning ofta olika på olika fritidsfartyg... finns inte så många så här stora. Men jag känner faktiskt en kille som äger ett sjömätningsfartyg i den här storleksklassen... ( han får inte vara kapten själv, än,  men styrman )

Till trådskaparen kan jag säga att jag seglat en smal segelbåt som var 3,98 bred enligt mätbrev fast nästan 65 fot lång... den kräver då INTE skepparexamen, prexis som du trodde...
 



Senast ändrad av Funkis | 23 februari 2011 | 18:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att vid yrkesmässig fart är gränsen för att föra båten utan någon form av behörighet redan vid 6 meters längd.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd....

Räknar 12 meter skrovlängd eller är det Löa?

Jag har kollat på en båt som är L 12.10  och B 4,04, men skrovet är 11.99 (Hanse 400)

Naturligtvis kommer jag ta skepparn i vilket fall :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovlängd är det som gäller. Man räknar alltså inte med tex peke och badbrygga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kustskepparintyget får man ha högst 12 passagerare.

Kravet för att framföra ett fartyg i inre fart som har en längd om sex meter eller mer och en bruttodräktighet understigande 20 och tar ombord maximalt 12 passagerare är att lägst inneha skepparexamen eller examen som fartygsbefäl klass VIII.

Besättnings storlek ska vara rimlig. Är det betalande passagerare är man automatiskt ett passagerarfartyg och då krävs minst klass VIII

Passagerare i fritidsbåt

Fartyget får ta högst 12 passagerare. Dessa får inte vara betalande. I vissa fall kan passagerarna vara med och dela på omkostnader (självkostnad), men för att det inte ska uppfattas som affärsmässig verksamhet ska kostnaden vara rimlig och en relation finnas mellan passageraren och besättningen.

För större fritidsfartyg (brto >100) kommer tex certifikatkrav vilket också påverkar bemanningen.  Ska man köpa en så stor båt kan det vara lämpligt att kolla vad som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om båten är 5,9 m vilken behörighet erfordras? i vilken fart får man gå. Och hur många betalande passagerare får man ta?

Undrar fortfarande hur stor fritidsbåt som man får föra på kustskepparintyg?

 

Jag tycker det marina regelverket är luddigt.

 

kanske är det så att människor utan marin bakgrund är de som skriver lagar för sjöfolk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen.

Vilkenfart du vill.

Inga.

Hur stor som helst, nästan. Det finns väl tonnageregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Nej! Nej!

Om båten är 5,9 m vilken behörighet erfordras? i vilken fart får man gå. Och hur många betalande passagerare får man ta?

Undrar fortfarande hur stor fritidsbåt som man får föra på kustskepparintyg?

FB 8 (examen räcker) 0<20 GT . Inre fart. Med en 8:a max 12 pax, men troligtvis ca 6st med tanke på båtens storlek.

Vad jag känner till så finns ingen övre begränsning på storlek med kustskepparn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag hittade svar på min fråga här

 

http://lmdyk.se/mediawiki/index.php5?title=Beh%C3%B6righet_f%C3%B6r_att_framf%C3%B6ra_b%C3%A5tar

 

Inga egentliga krav på behörighet finns för att framföra en båt under 6,0 meter. Det innebär att man i princip kan lasta sin lilla båt (under 6,0 meter) med upp till 12 passagerare, ta betalt, och köra till Hawaii med den.Det är dock viktigt att ha i åtanke att den som framför båten är skyldig att se till att den är sjövärdig och framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

 

Jag hade för mig att det nämndes när jag tog 8:an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...