Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
0090

Navigation Ipad

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är någon därute som har tips på vilken navigations-applikation som är bäst för Ipad? Man har ju kunnat läsa i många tester de senaste månaderna att det fungerar alldeles utmärkt att använda sin Ipad istället för en traditionell GPS. Än så länge har jag inte lyckats hitta en bra applikation, så är det någon som har några tips? Tacksam för det exakta namnet så att jag kan söka direkt i App Store

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Jag är också nyfiken på din fråga och skulle dessutom vilja ha svar på några till i samma ämne. Jag har läst någonstans att GPS-funktionen i en IPAD är densamma som den i Iphone vilket verkar rimligt. Jag har lekt med min Iphone och olika appar som nyttjar GPS-funktionen ganska länge och kan bara konstatera att det är en leksak i första hand.

Ingen av de appar jag använt har någon större precision. Detta spelar ju ingen större roll när jag är ute och åker bil och kan dra slutsatsen själv att om vägen är på ett ställe och navigatorn ett annat så väljer man vägen men hur gör man till sjöss? Jag skulle aldrig välja att navigera efter min Iphone till sjöss. Men detta kanske inte gäller Ipad. Någon som vet bättre får gärna kommentera.

Min egen ovetenskapliga slutsats om varför det funkar dåligt är bl.a. att den uppdaterar alldeles för sällan, inget för snabba motorbåtar kanske någon tänker men jag vill påstå att du knappt kan segla heller. Jag springer fortare än den uppdaterar och jag är ingen löpare.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Bifogar en tråd där detta med iPad diskuteras vilt ;)

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=378951&highlight=ipad

Angående säkerheten på den inbyggda GPS-mottagaren så tror jag nog att det räcker till. De programmen som följer med tex iPhone (kartor) är inte lika snabba på att uppdatera vart du är eftersom de använder sig av kartor som du inte har i telefonen utan tar kartbilden direkt från nätet (google) Jag har själv kört med Navionics sjökort i två år på iPhonen och har inte märkt av några buggar speciellt.

Enligt vissa så ska iNavx eller vad de hette vara ett bättre alternativ för iPad.

Programmen finns listade i tråden som jag skickar med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag oxå! Jag kollar efter en ipad-applikation som man kan köra CM93 C-MAP kort med?  Typ som OpenCPN fast för iPad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har precis köpt en Ipad och laddat ner appen med Navionicskorten.
Hittills är jag supernöjd då de visar precis samma som min HDS plotter gör.

Jag laddade även ner en AIS app som funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter intressant, du får väldigt gärna ge lite info och feedback på hur det har funkat för dig och gärna då det här med AIS:en när tillfälle väl ges...

Tycker du att det är långt till säsongen för att åka båt, gör som vi; ut på isen och härja!

Mycket nöje!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat den andra tråden och har dämpat min skepsis något, men inte helt ;-) Ni som verkar kunna en hel del om det här, jag använder bl.a. Navigons programvara för att navigera på land och efter att ha läst era inlägg så drar jag slutsatsen att även Navigon hämtar kartorna och därför är långsam i uppdateringen. Är jag rätt ute då eller...?

Hur  vet man att den app man skaffar inte hämtar kartor utan laddar ner dem i IPAD:en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Använde min iPad förra sommaren i en segelbåt. Tyvärr var det inte helt tillfredställande av två orsaker. Dels är det svårt att se på displayen utomhus. Fick vinkla ner den mot sittbrunn för att se något alls. Dels dog den pga överhettning då solen stod på. Fick vänta en stund så gick den igång igen. Inget fel på navigationen för övrigt och kartmaterialet från Navionics. Att jag för övrigt tycker att iPaden är en förträfflig kamrat så jag kommer att ínvestera i en ipad 2:a nu när den kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan nu finns det en helt gratis iPad app på appstore för sjöfolk, den finns under appstore på http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

Jag har testat den och tycker att den är enkel att använda, visst kan man önska sig mer funktioner men helt klart bör den testas.

post-23320-1394236752,3765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att det finns en film som är svagt frostad på Teknikmagasinet att sätta på för att undvika speglingar i skärmen.

Har beställt en Ipad2 med gps 16 mg, verkar vara rätt lång väntetid, med min tur så hinner sommaren ta slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...