Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
johangranrot

Kostnad för motorbyte, utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som har erfarenhet av att byta en utombordare? Det innebär ju antagligen en del jobb att meka ihop styrvajer, gasreglage etc. Jag har idag en Mercury 115 HK 1989 och funderar på att införskaffa något modernare - och snålare. Någon som gjort något liknande? Hur gjorde/resonerade ni? Jag vill helst inte genomföra hjärtbytet själv...

Motorn sitter i en Ryds 570 DC, också från 1989. Är det överhuvudtaget värt det, eller ska man byta både båt och motor? (Nu är båten extremt fräsch, med ny inredning, fräscht kapell mm)... Man kan ju ibland hitta en vettig motor för omkring 40-50 000 som är fyra-fem år gammal på någonstans 90-115 hk. Och vi gillar båten som passar perfekt både i sjön och för vår familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det ett par ggr då den båt jag köpt inte har haft den motor jag önskade.
Det är ju väldigt bra om man har någon typ av lyft som hjälpmedel för dom lite nyare maskinerna i den storleken är grymt tunga och har rundade kåpor överallt,
man vill ju inte tappa en fin maskin i backen direkt.

Om maskinen du har idag fungerar bra så är det tveksamt om det är värt pengarna att köpa en nyare motor (om man bara tittar på bränslekostnade gentemot mellanskillnaden) 
men ser man också till ljudnivå så får man ju lite mer & bättre helt klart.
Tänk bara på o kolla upp antal timmar den nya motor har gått, en 5år gammal motor som gått 500h o servats dåligt är inte någon bra investering även om den råkar vara billig.
Jag skulle passa på o skifta till hydralstyrning på en gång, då slipper man allt fixande med teleflexstyrningen.

Köper du en nyare maskin via en handlare brukar dom kunna hjälpa dig skifta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomiskt går det knappast att räkna hem tror jag. Så värst mycket snålare är ju inte en modern motor att man tjänar in bränslet på en hel livstid.

Nypriset på en motor mellan 90-115 hästar ligger väl runt 100 tkr, lite beroende på vad man väljer. Jag tror det blir svårt att hitta en sådan fyra-fem år gammal för 40-50 tkr.

Generellt tror jag även att det lönar sig att sälja båt och motor separat om det sitter en nyare motor på en äldre båt. Många gånger får man då nästan mer för motorn än om den råkar sitta monterad på en gammal skorv.

Det är nog ytterst få som vill betala 150-170 tkr för en 20 år gammal Ryds 570 även om den begåvats med ny motor.

Personligen tycker jag det betalas för mycket för gammalt skräp, därmed inte sagt att din båt är skräp. Jag skulle hellre se en avskrivning och utfasning ungefär som det fungerar på bilar. När motorn är slut, så är båten slut. Säg en livslängd på 15-20 år. Sedan deponering.

Har lite svårt att se det nostalgiska i gammal plast från 70 & 80-talet, men det är ju jag det. Antar att många inte håller med mig, men men...

Jag menar, vem skulle komma på tanken att montera en ny motor för 100 lax i en gammal Volvo 740 från 1989? (Även om bilen i sig är hur fin som helst, utan rost, fin i lacken osv). Men i en gammal båt förekommer det, även det kanske inte är särskilt ekonomiskt försvarbart...

Tekniskt och ekonomisk livslängd ser jag ingen direkt skillnad, även om jag förstås är medveten om att det är betydligt högre efterfrågan på begagnade båtar jämfört med begagnade bilar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre  du råkar inte vara båthandlare blush

stackar mig, jag sålde en ockelbo T16 från -69   med ditt resonemang så är det på gränsen till kult eller idioti,  okay den var grymt risig så det senare är nog mer korrekt, i alla fall om man frågar min sambo smiley

men jämföra bilar & båtar avseende när dom bör tas ur bruk ...nja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj !  Skall man riva och deponera hus också som är 15-20 år.Rimligare borde väl vara att underhålla, förbättra och byta uttjänta installationer. Dessutom, hur mycket används prylarna om året. Värdeminskningen på en båt för 1 miljon blir ju helt enorm vid förbrukning på 15-20 år och föga lockande att köpa.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag jobbar inte som båthandlaresmiley

En båt för 1 miljon tycker jag är en rätt dyr båt. Inget för gemene man direkt. Det är å andra sidan inte en bil för 1 miljon heller, men tittar man på vad en maxutrustad Mercedes S-klass eller BMW 7-serie är värd efter 15-20 år så är inte heller det någon munter läsning för nybilsköparen. 90-95% av värdet är utraderat.

Visst är användningen av en båt generellt mindre än en bil med tanke på den korta säsongen, men det betyder ju inte att båtar inte åldras. Plasten på båt från 80-talet är sällan/aldrig i nyskick. Inredningen ska vi inte tala om. Motorn sjunger även den troligen på sista versen om den är från tillverkningsåret. Egentligen ser jag inte att den tekniska livslängden är längre på en motorbåt än på en bil. Att båtarna i allmänhet lever längre beror snarare på att värdet på gamla båtar är förhållandevis högt och att det därför lönar sig bättre att hålla flytetyget i liv ett par år till, tills det bara inte går längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra en bil och båt går inte. En bil har så mycket mekanik och elektronik som används dag ut och dag in året runt medan en båt kanske används nån månad om året och därefter ibland värmeförvarad. En 6 meter styrpulpet har du inte så mycket som kan gå sönder på och det är snarare utombordaren som får bytas efter 20 år. Om båtar skulle skrotas efter 15 år skulle priserna sjunka i mycket snabbare takt än vad de gör idag. Att det går att sälja båtar från 1969 tyder ju även på att båtar inte blir värdelösa så snabbt som bilar då folk är villiga att spendera pengar på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer mellan bil och båt är att bilen rostar, det är det som knäcker en bil, motor och växellåda håller uppemot en milion kilometer på en kvalitetsbil.

På nya bilar är elektroniken det stora frågetecknet.

Båten är ju glasfber som välskött håller hur länge som helst, det ser man bl.a på alla segelbåtar från 70 och 80 talet...

Men för att svara på TSs fråga, så uppskattar jag att det kostar kring 8 - 10 000 att byta motorn kring 100 hk på en marina, om det inte kräver några ombyggnader av båten.

Biltemas motorlyft kostar under 2000:- och vissa marinor använder såna också. Plus 10 timmars jobb ger en god timpenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det still kärvar det ofta ihop ändå.

Sedan är ju inte plastbåtar helt i plast. Kärnan i akterspeglarna är väl ofta av plywood och inte sällan totalt ruttna. Likaså tvärslå och durkar. Min gamla HT är dessutom duktigt krackelerad på alla ytor som solen kommer åt. Små små sprickor precis överallt. Går liksom inte att polera bort. Jag ser det mer som ett resultat av tidens tand snarare än misskötsel.

Sen finns det ju alltid en marknad. Är bilen eller båten från1969 börjar det räknas som kult och då ökar väl värdet. Förklaringen till båtars relativt höga andrahandsvärde tror jag snarare kan tillskrivas utbud och efterfrågan snarare än den tekniska livslängden. Eftersom de flesta båtar bara används under någon månad på sommarhalvåret är efterfrågan på begagnat mycket högre än efterfrågan på nytt. På bilar tror jag folk prioriterar annorlunda eftersom de används varje dag året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ungefär det jag skrev precis ;) En HT som krackelerar är ju tråkigt. Min båt från 1998 har inga sådana problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då missuppfattade jag dig. Jag trodde snarare att du antydda att båtar motstår tidens tand eftersom de är i plast till skillnad från bilar som är i plåt.

De flesta båtar från 1998 är säkerligen fortfarande förhållandevisa fräscha, men har man inte polerat och vaxat finns det nog många som är rätt matta också. Helt i nyskick är det nog inte många som är.

Visst ser man att solen går hårt åt gelcoaten. Kanske extra tydligt på Floridabåtar och de som legat nere i medelhavet. Jag kan hålla med om att båtar ofta håller rätt länge, men de är långt ifrån opåverkade av tidens tand som en del hävdar.

Sedan finns det ju som påpekats i tråden båtar som lider av klara utattningssymtom. Det bryter och vrider rätt bra när man står på i vågorna och till sist blir konstruktionen försvagad. Ungefär på det sätt som vatten urholkar en sten. En båt från 1969 är ju faktiskt 42 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast nu handlade väl tråden om motorbyte o inte min fd gamla 42åriga skorv....
sen hade han ju en 20år nyare båt,  570DC -89
den är ju som ny i mina ögon :)

Så har du vilja & råd köp en ny motor...båten håller i 20år till (minst)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte motor på en gammal HT-båt för ngra år sedan. Att handlaren monterade bort den gamla och satte dit den nya  ingick i priset.  Så mitt tips är att du  köper den någonstans där man är beredd att montera motorn utan att ta betalt för besväret.

När det gäller ekonomin så kan man ju  i stället ifråga ätta om det är ekonomiskt försvarbart att köpa en ny båt när man kan skaffa ny motor och rusta upp en gammal båt  för en spottstyver i jämförelse.  Men det är ju mitt sätt att se på saken. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn på en HT-båt som är bestyckad med 90-115 hästar brukar utgöra halva priset om man köper nytt båtpaket.

Att hänga på 100 tkr längst bak på en 20-30 år gammal båt ser inte jag direkt som någon spottstyvel, men det är ju jag det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Om en båt klarar 40 år och en motor 20 år så är det två separata investeringar som kan bytas ut när de är uttjänade. När en bil blir 20 år gammal är hela ekipaget redo för skroten och man investerar inte gärna i en ny motor om den nuvarande ger upp pga den mer avancerade integreringen mellan chassie och motor. En utombordare sitter fast med två bultar... och båtar med inombordare är värda att byta ut motorn på då själva båten kanske har 20 års livslängd kvar.
Det är därför du inte har samma värdeminskning på en båt som en bil.



Senast ändrad av Rolle85 | 23 februari 2011 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det där tror jag inte ett ögonblick på. Speciellt inte sista meningen det är dörför du inte har samma värdeminskning på en båt som en bil.

Båtar såväl som bilar får ålderskrämpor. Mycket handlar nog också om estitik. Båten såväl som bilen anses omodern beträffande design m.m. Såväl båten som bilen kan ha mycket kvar att ge trots en ålder om 20 år beroende på hur den använts och hur den har skötts. Egentligen är det inte så stor skillnad om man tänker efter. Visst finns det pärlor när det gäller gamla bilar också? Fast, de är ändå inte värda något.

Som jag skrivit tidigare tror jag det höga andrahandsvärdet på båtar i Sverige kommer av att det säljs förhållandevis få nya samtidigt som det är stor efterfrågan på begagnat. När det gäller bilar är det precis tvärtom. Det säljs hur mycket som helst nya, inte minst många företag köper ju nytt konstant. Dessa bilar vräks sedan ut på beg.marknaden och möter ofta en minst sagt sval efterfrågan. Då blir priset därefter. Jag tror det har väldigt lite med teknisk livslängd att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar själv inom bilindustrin inom produktutveckling. Det år inte att jämföra en bil med tusentals komponenter och en styrpulpet med en ratt och ruta. Under 20 år kommer mycket mera ha fallerat och vara uttjänat i bilen jämfört med båten som du kanske bara tvättat. Tillslut kostar reparationerna mer än vad bilen är värd. Det är just därför du har en stor begangatmarknad på båtar. Hade det varit motsatt hade inte intresset för 20 år gamla båtar varit så stor som den är idag och alltid varit. 



Senast ändrad av Rolle85 | 24 februari 2011 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skapligt bilintresserad själv och köper inte alls dina argument. Det finns ingen magisk gräns eller magiskt årtal där allt fallerar på en bil. Slitdelar och kompontenter byts undan för undan på en bil under dess livslängd. Starten är nästan omgående. Tillslut kostar reparationerna mer än vad bilen är värd. Det håller jag med och det är väl ungefär då den går till skroten, men det avgörs så gott som uteslutande av när bilen uppnått tillräckligt hög ålder , inte när den är tekniskt uttjänt. Är du med på hur jag menar?

Rasar kopplingen på en 100 tkr bil så reparerar man. Händer samma sak på en 5 tkr bil går den till skroten, även om den är okej i övrigt.

En trasig handbromsvajer och defekt avgasrör kan räcka. Ingen skulle köra en 20 år gammal HT till tippen för att styrvajern gått av. Jag ser det helt och hållet så att det är värdet som avgör. Dessutom är jag av uppfattningen att båtmotorer många gånger ger upp långt innan bilmotorer gör det, tros betydligt större användning hos de senare. Rost och korrosion är båtmotorns värsta fiende, inte dess driftstimmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr håller jag inte med dig...

Min nuvarande båt är från 1998 och det är inga som helst problem och inga utgifter. En bil från 1998 hade jag däremot aldrig velat äga, det är alldeles för kostsamt.

Om du går in på blocket.se får du se att resten av svenska folket tänker som jag också är jag rädd..



Senast ändrad av Rolle85 | 25 februari 2011 | 09:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi Orkar Janne! smiley

Har inte råd att åka i en bil från 1998???!! Det är ju för sjutton bara att tanka och åka. Vi har två bilar, varav den ena är från mitten av 90-talet inköpt för ett par år sedan. Har aldrig varit några allvarligare fel på den. Den andra bilen som är betydligt nyare har jag lagt ut betydligt mer på i service och reparationer än vad den första bilen kostade att köpa.

Lägger man därtill värdeminskningen på en ny bil så blir kalkylen närmast katastrof. Men allt är ju inte bara pengar. Jag trivs ändå bättre i saker som är nya och fräscha. Det gäller även båtar.

Med ditt resonemang aplicerat på bostadsmarknaden så beror de höga priserna i Danderyd på att husen där är undershållsfria, samtidigt som husen i Norrlands inland kräver massor av underhåll och därmed nästan är gratis.... 

Återigen. Priset bestäms av utbud och efterfrågan.

Personligen skulle jag hellre köpa en ny båt och en 20 år gammal bil än tvärtom. Främst beroende på den snabba värdeminskningen på en bil och den oerhört långsamma på en båt. Halva nypriset på en båt inkl motor som är 15 år gammal känns som ett skämt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bostäder hör inte hit, du får utgå från det marknadsläge den specifika produkttypen har.

Och som sagt, gå in på blocket.se. Det finns många enklare båtar med stort värde även efter 20 år....bilars värde är inte detsamma. Jag tror innest inne att du är medveten om detta eftersom det är detta du spinner i gång på i ditt resonemang i början av tråden...;)

Jag servar min bil varje år och komponenter kommer fallera konstant. Jag servar inte min båt, hur gör du det? Däremot servar jag motorn som i sin tur är utbytbar när den är finito. Båten kommer därefter hålla 20 år till om vill behålla den så länge. Hur ofta har du eller någon du känner bytt hela motorn på en 20 år gammal bil? Hur ofta hör du om folk som byter inombordare eller utombordare? Det sker rätt ofta på mkt gamla båtar eftersom man vet att själva båten har långt kvar. 

Summa summarum: båtar är inte redo för deponering efter 15-20 år som föreslår, de flesta har mkt kvar att ge även efter det yes

 



Senast ändrad av Rolle85 | 25 februari 2011 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknelsen med bostäder var mycket bra, vilket vanligtvis mina liknelser brukar varawink

Det jag vänder mig mot är att du tar det relativt höga andrahandsvärdet på mindre fritidsbåtar till intäkt för att de håller en relativt sett högre teknisk livslängd, vilket jag anser att de inte gör. Ett bra sätt att illustrera detta på är att två identiska hus, det ena beläget i norrlands inland, det andra i Stockholm har totalt olika värden, trots att de tekniskt och underhållsmässigt sett är likvärdiga. Har huset i Stockholm mer att ge än huset i norrland? Knappast.

I fråga om service så är det ju vanligtvis motor och transmission man servar oberoende av om vi pratar bil eller båt. Till viss del gör man underhåll på såväl bil som båt när det gäller skalet. Man tvättar, polerar och vaxar. Övriga delar byter man ut när de tjänat ut. Du byter kanske bromsbelägg, avgasrör och glödlampor på bilen. Du byter kanske kapell, någon glödlampa, klär om dynor på båten. Så länge är det egentligen inte särskilt stor skillnad.

Jag brukar säga att en bil håller precis hur länge som helst. Det är bara att laga den när den går sönder. På Kuba åker de fortfarande runt i bilar som är 60 år gamla. I Tyskland skrotas de efter 12-13 år. På Kuba är begagande bilar en bristvara. I Tyskland finns de i överflöd. Kan man ana något samband beträffande livslängden? smiley

En kompis till mig körde en fin gammal SAAB 900 från tidigt 80-tal till skroten under den period då det fanns en förhöjd skrotpremie om 4000 kr. Det var inget fel på bilen. Inga missljud i vare sig motor eller låda. Blank och fin i lackeringen, ingen rost. Enda felet var att bilen var gammal och omodern. Sannolikt en egenskap den delar med jämngamla båtar.Prisbilden låg och ligger sannolikt fortfarande under isen. Finns kort och gott ingen marknad. I Sverige är begagnade båtar en bristvara. I USA finns de i överflöd. Många av 70- och 80-talarna har i USA åkt på tippen. Varför? Jo, det lönar sig inte att hänga på en ny motor och dessutom bedömer kanske många att solen och vågorna gjort sitt med skrovet. De ser kort och gott ut som s*** rent estetiskt (och det ser man för all del många båtar som gör här hemma också).

Här hemma i Sverige rustar vi upp gammalt skrot, precis som de gör med bilarna i Kuba.

Varför? Jo, de har ett värde och går att omsätta på begmarknaden.

 

 



Senast ändrad av Sparre | 25 februari 2011 | 15:47



Senast ändrad av Sparre | 25 februari 2011 | 15:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller så anser majoriteten av svenskarna att det du ser som gammalt skrot fortfarande har ett långlivat och bra värde för att produkten har lång livslängd.
Jag kommer aldrig någonsin jämföra bilar med båtar, det är två olika världar, samma sak gäller jämförelsen mellan båtar och hus som du pratar om - det går bara inte.

Kör båt ett par år till så kommer du se det på samma sätt yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar kostar konstant pengar bara att inse. Trivs ni med båten så byt motor funkar den gamla bra så har du bra möjlighet att få lite betalt för den också. Samma historia oavsett om man har innombordare eller utombordare trivs man med båten så fixar man till motorn eller byter ut den. Som j-bro skriver köp via en handlare så hjälper de till med installationen och du får garanti på att det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...