Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Fanta_gbg

Byta ut inombordaren mot en utombordare...?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av byte från inombodare mot en utombodare på en midre plastsnipa? Snipan är på 22fot, MD2B från sent 70tal, jag fick mecka väldigt mycket förra sommaren och funderar på att byta till en 9,9hk med lång rigg med laddning, dels för att få mer plats i båten och dels för att ha mindre underhåll på motorn. Vad kan det finnas för fördelar och nackdelar? Gissar på att motorn väger 2-300kg som försvinner ifrån mitten på båten, påverkar det sjödugligheten?

Så den stora frågan är om det får att använda båten med en utombordare och hur det blir i när det är sjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde tillfälligt med en 9 hk aktersnurra på en 20 fots koster, när jag hade problem med inombordarn. Det var ingen höjdare. Såg till att fixa inombordaren med en gång. I sjögång var det helt hopplöst.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inte alls samma kraft i utombordaren. de visar sig nog när du skall lägga till. Sen finns det fler nackdelar. du får ingen bra laddning om du skall ha någon ström till instrument mm och även högre bränsleförbrukning.

Stabiliteten går alltid att kompencera med extra last. En utombordare behöver igentligen lika mycket service som en innobordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...