Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
vagabonden

Rullfockssystem?

Rekommendera Poster

Hej! Har kikat runt efter nya/beg. rullfockssystem, men har svårt att hitta.. Nån som har nå tips om vart man kan få tag i det ?? MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Jag köpte ett rullfocksystem från plastimo förra sommaren.
Jag pratade med Henrik på HR-marin (www.hrmarin.se) som gav mig ett grymt pris.

Annars har du ju Furlex, lite dyrare dock. Jag är supernöjd än så länge med min från plastimo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har på min nuvarande båt två Plastimo rullfocksystem som jag köpt åpå Hjertmans julrea. www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=278&artname=Rullfocksystem - Plastimo&sok=plastimo De brukar alltid ha nedsatt pris på dem i December. Det jag köpte sist har ersatt en CU som rostat ihop och inte gick att vare sig rulla ut och in. CU-rullen fick jag ordning på och har nu byggt om den till Genacker rulle.

Har tidigare haft både Furlex och Hood, men för min segling duger Plastimorullarna gott.

tommy

post-945-1394236626,5506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av rullfock men har själv funderingar på att skaffa en som finns att köpa här: http://www.rullfock.se/produkter.htm

Verkar bra pris men jag har ingen aning om produkterna är prisvärda. Jag har ju en liten segelbåt, 19 fotare, så jag tror den minsta för 2.500:-  passar min båt bra. 

/Thomas

Senast ändrad av gladius | 21 februari 2011 | 19:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerade utmärkt till min Stortriss på ca 16 fot! Jag kan bara rekomendera deras väldigt smarta lösningar. Slipper sy om ditt segel och är lättare att skifta segelsort.

/stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag köpte ett rullsystem ifrån CU-system (rullfock.se) för två år sedan till min Sunwind 26. Kortade förstaget enligt anvisad längd hos Hjertmans, det följer med ett wirelås för att korta förstaget på egen hand men det kändes inte helt tryggt att förlita sig på ett wirelås..

Hade rullsystemet en sommar tillsammans med min genua 2:a och stormfocken. Det funkade väl sådär tycker jag, dels så är ju inte ditt orginalsegel anpassat för att segla med halvt utrullat så räkna med att det är helt utrullat eller inget som gäller..

Om du väljer det systemet så skulle jag säga att det viktigaste är att du ser till att vinkeln på linan blir korrekt in i rullen, jag hade problem med att jag inte kunde rulla in seglet emellanåt eftersom fel vinkel gjorde att rullen låste sig. Slog vid ett tillfälle upp en reva i ett segel pga detta eftersom det blåste ordentligt och jag omöjligt kunde få in seglet som slog sönder sig mot ena spridare.

Det slutade iaf med att jag tröttnade och köpte ett nytt furlex-system tillsammans med en genua som är anpassad för rullsystem ifrån Boding segel. Så klart en mycket större kostnad men jag hade en väldigt behaglig segling förra sommaren utan några som helst bekymmer.

Om du är intresserad av ett nytt rullsystem (tex furlex) så skulle jag råda dig att begära en offert för din båt via Bodings hemsida. Att hitta ett begagnat system tror jag blir svårt, jag kollade på det innan jag köpte CU-systemet men hittade inget..

Mvh,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att några system kräver att du byter ut förstaget ( till ett kortare ) medan andra gör att du kan ha kvar ditt nuvarande förstag. Har testat båda och det är bara att byta ut förstaget om du väljer ett sådant system. Dock känns som om de systemen med utbytta förstag är lite dyrare...

Montering. Jag har monterat själv på tre båtar och det var nervöst första gången. Men följer man instruktionen, har en händig kompis med och det är helt tomt och stressfritt vid mastskjulet så löser det sig. Det sägs att ett nytt försegel med kompensatorer står bättre än ett omsytt gammalt? Det vet jag dock inte för jag kör med gamla segel - rullen är ju samma så det går att lösa senare.

Tror att de flesta rullfocksystem säljs hos segelmakaren och det är praktistk för då kan de sy om segel eller offerera nya som du vet kommer att passa sedan.

Senast ändrad av Funkis | 22 februari 2011 | 11:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var den typen av trullsystem som jag kasserade för att det inte fungerade.

Principen att kapa förstaget och sätta in två lager i förstaget och dessutom låsa med en virelås är vansinnigt. Detr finns ju en ögleterminal att köpa men de kostar ju några hundralappar.

Förstaget skall ju spännas upp med en avsevärd kraft. Till att börj med till 20% av virens brotthålfasthet och vid kryss upp till 40% av brotthållfastheten.

För en liten båt som man nästan aldrig seglar kan väl kanske denna budget -budget variant duga.

Om man i regel seglar tycker jag det är bättre att köpa ett Plastino rullfocksbeslag på Hjertmans julrea. Just nu har faktiskt Hjertmans nedsatt pris på Plastimos rullfocksbeslag 608S. Passar till båtar upp till 3 ton. www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=278&artname=Rullfocksystem - Plastimo&sok=plastimo

Man får ju visserligen sy om seglet om man har pistolhakar och det kostar väl i runda slängar ca 1000 kr. Plastimobeslaget sätter man ju på befintligt förstag och förstaget är ju viktigt, så har man ett gammalt så kan det ju va själ att byta. Sen är det inte svårt att vare sig montera eller demontera. Det rullfocksbeslaget jag har på kutterstaget på min motorseglare har jag monterat och demonterat 5/6 gånger av olika själ.

Viktigt när man monterar rullfocksbeslag är att fallet får rätt vinkel mot förstaget. Ofta får man montera en extra falledare (medlevererad har jag för mig med Plastimobeslaget) för att fallet inte skall sno sig runt förstaget. Det hände mig en gång och jag drog av kutterstaget på den förra båten när jag rullade in seglet. Det var en av gångerna jag fick demontera och montera beslaget på nytt förstag.

Furlex levererar med ett nytt förstag, men vi pratar ju också om helt andra pengar.

tommy

Senast ändrad av toaen | 22 februari 2011 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med många tips! Har kikat på rullfock.se tidigare men tror att det blir för klent, då båten som systemet ska sitta på är 31fot med ett 6-7mm förstag om jag inte missminner mig..

Ska skicka in en offert som ni tipsar om då och tittar vad priset hamnar på... plastimo å furlex verkar bra! MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tackar och bockar för tipsen, råden o dåden. Jag börjar tveka, att inte kunna rulla in förseglet känns ju rent av farligt om det skulle börja blåsa upp. Just nu tror jag att jag gör en simpel och enkel nedhalsfunktion på focken istället och avvaktar rullfocks-funktion tills vidare (tills jag vet mer). Jag ska kolla noga och höra mig för på den kommande båtmässan.

Jag känner mig oerhört glad över att detta forum ger mig så mycket bra tips och kunskap om saker och ting som jag annars svårligen och tidsödande skulle få reda på.

/Thomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en Vagabond 31.

Vilket nr har den?

På en sån båt skall du ha ett riktigt rullfocksbeslag och inte sån skit som en CU-rulle.

Brottlasten på ett 6 mm Wire  är    3 100kg  och på en 7 mm 4 300 kg vilket ger en belatning på förstaget mellan 0,5 och upp till 1,5 ton. Att kapa wiren och sätta in två lager i staget med denna last annser jag va vansinningt. thallatha.blogspot.com/2010/08/riggtrim.html

Furlex ärl bra och plastimo inte så dumt i förhållande till priset. Har själv seglat med en Furlex ett antal år och har ett par Plastimorullar på den nuvarande båten. Att jag valde plastimo var helt enkelt en prisfråga. Furlex levererar ett nytt förstag med rullen, vilket inte Plastinmo gör.

Kompisen som har en Ballad har seglat i minst 20 år med sin Plastimorulle och han seglar mycket.

Sen finns det ett ytterligare antal bra rullsystem att välja på, men på dem har jag ingen koll, men det finns sådana som annses bättre än Furlex

tommy

Senast ändrad av toaen | 23 februari 2011 | 08:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det skulle va farligt att segla utan att kunna rulla in förseglet är nog att dra ut konsekvenserna för långt. jag har seglat i snart 50 år och de gånger jag har fått ett sånt överfallsväder under den tiden att jag måste få ner seglen eller reva snabbt kan räknas på ena handens fingrar.

Ett nedhal på förseglet kan ju hjälpa till. Jag har aft sådana, men det är ju inte att jämföra med en rulle ur praktisk synpunkt. Sen kan ju ett rullsystem haka sig så man inte får in seglet. Om det sker nån gång så är det naturligtvis när det blåser småspik. Då är nästan ett nedhal säkrare.

En viktig sak när det gäller rulle är att fakket har fätt vinkel mot förstaget. Det får inte gå parallellet med förstaget utan måste vinkla ca 15 grade. Det löser man ofta genom att montera en falledare en bit under där fallet kommer ur masten.

Om fallet inte har rätt vinkel kan det sno sig runt förstaget och det går inte att rulla in. Om man tex lägger revlinan på winchen och dra kan man dra av förstaget. Det hände mig en gång. hade monterat ett rullsystem på kutterstaget på min förra båt. Vinkeln blev fel och vi har långt till mastkran. På min semestersegling skulle jag gå förbi mastkran på Ökerö. Det är ungefär 50 distansminutetr hemmifrån. Under resans gång inträffade nåt, så att jag tvingades gå en något annorlunda väg än som var tänkt. Sen glömde jag bort att jag skulle montera falledaren.

I ganska dåligt väder var jag tvungen att få bort kryssfocken. Det gick inte att rulla in den och jag la revlinan på vinchen och drog. Precis som man inte skall göra. När jag kom i hamn kunde jag konstatera att jag dragit av kutterstaget. Av skadan blir man vis - men inte rik.

Däremot är det ju viktigt att man har möjlighet att reva, i första hand storseglet, och dessutom vet hur man gör. Även att man revar i tid. Jag brukar alltid dra ner fall, rev och trimlinor till sittbrunnen. Är man gammal och stöpplebent skall man undvika att springa på däcket på en liten båt, i onödan - av säkerhetssjäl.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde en plastimo 608s från hjertmans för 7 år sedan som jag monterade på min maxi77. Oerhört enkelt att montera. (Jag monterade det när båten var riggad) Man anpassar längden på profilen efter förstagslängden. Mycket riktigt som sagts ovan måste en falledare monteras. Denna nitade jag fast i masten. Tror att hela monteringen tog max 3 timmar. Jag har seglat med denna rulle sedan dess och aldrig haft några problem. Kan varmt rekomendera denna typ.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...