Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
kaonda2

Akterspegelgivare?

Rekommendera Poster

Tänkte höra om någon har provat att montera en akterspegelgivare inne i båtet med plaströr och vätska. Tänkte köpa en Ekolod Cuda 300 på Jula som kostar 1295:- någon som har erfarenhet av en sådan?

Mvh/Kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte gjort det men kommer att göra det så fort det blir plusgrader för att limma fast den med Sikaflex. En del har gjort det med framgång, sök här på MG.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt akterspegelsgivaren till mitt Lowrance ekolod/plotter i sikaflex direkt mot insidan av skrovet. Det som är viktigt om man gör så här är att man ser till att sikan blir en jämn smet utan luftfickor.

För mig har detta fungerat klockrent, men jag kan tänka mig att att billigt Jula-lod har något lägre uteffekt vilket såklart kan påverka. Självklart får man inte heller sätta klossen där det är dubbelskrov, men det säger ju sig själv.

Lycka till 
/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns luftblåsor i laminatet kan lodet i värsta fall inte fungera. Pröva ut placeringen först med en klutt häftmassa innan du sätter fast givaren permanent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör ni bäst för att få bort luftbubblorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur den där givaren ser ut. Men på enklare ekolod som jag själv haft tidigare så har det funnits möjlighet att sätta dem i ett runt rör som jag fyller med olja. Röret fäste jag med epoxi men jag har sett här att en del berättar att de fäster det med Sika bara. I vart fall rekommenderar jag att du lägger givaren i en stor stark påse fylld med vatten som du håller mot skrovet och testar. I en båt så fick jag mycket bättre och starkare, stabilare värden på en plats som definitivt inte hade trott...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag offrade en liten tub och klippte upp den i bakkant vilket gjorde att jag fick ut rätt mängd med än gång, svårt att joxa ut via pipen utan att bygga in luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...