boso 0 Postad 20 Februari , 2011 Hej, Kan man se på antalet stift i kontakten på en kabel om det är NMEA0183 eller NMEA2000. Jag har nämnligen hittat en kabel på båten som inte har ngn anslutning. Vore bra om info att få innan jag river mera paneler och dyligt. H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Februari , 2011 När jag tittar på mina nya prylar som ligger här hemma så består NMEA0183 av några lösa sladdar som man kopplar direkt mellan enheterna. NMEA2000 på enheterna är bara en rund anslutningskontakt med fem stift så det bör vara fem kablar i nätverksstammen som jag senare ska montera. Jag tror inte man kan köpa en NMEA2000 kabel utan kontakt i änden utan de är klara för att enkelt sättas ihop. Senast ändrad av 666D3 | 21 februari 2011 | 05:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Februari , 2011 När det gäller NMEA 183 finns inga standard kontakter, olika tillverkare = olika kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 21 Februari , 2011 Tack Amiralerna för upplysningen. Förtkortade min mekktid en del som behövs till andra projekt på båten. /b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Februari , 2011 Om jag inte har missuppfattat bilderna jag har kan NMEA0183 nätverket bara bestå av två enheter. Stämmer det? NMEA2000 har lite andra begränsningar. Avståndet mellan två punkter i nätverket får vara max 100 m Den totala längden för alla droppkablar får max vara 78 m En droppledning får vara max 6 m Max enheter på nätet är begränsat till 50 st Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 22 Februari , 2011 Nja, inte riktigt. NMEA0183 kan mycket väl innehålla flera enheter, det har att göra med hur många sändande respektive mottagande portar varje enhet har. I mitt fall har jag tre enheter som pratar 0183, en VHF som tar emot GPS-position från en Garmin-plotter och sänder AIS-information till plottern. Sedan en autopilot som tar emot GPS-position från plottern. Jag använder alltså 2 sändande portar på plottern och en mottagande på autopilot resp VHF samt en sändande på VHF-en. Att kalla NMEA0183 för ett nätverk tycker jag är onödigt smickrande; snarare en härva av hårfina trådar som är helt hopplösa att jobba med. Formellt en seriell databuss, men ändå. NMEA2000 är ett riktigt nätverk baserat på CANbus-standarden J1939. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Februari , 2011 Tack. Då kunde jag teoretiskt provköra mina grejer om portarna räcker till. Väntar istället på mitt startkit för MNEA2000. Som svar i annan tråd kopplas min VHF antenn direkt till AIS300 och sedan sätts en annan antennkabel från AIS till VHF;n. Någon separat GPS antenn finns inte men förmodligen får AIS den från GPS;n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser