Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Addeflipper

Flipper 575 ht -86 - Bra köp?

Rekommendera Poster

Hej! Ska åka och kolla på en båt,  flipper 575 ht -86 (  mercury 70hp -86)

Båten är i bra skick och har alltid farvarats inomhus under vintrarna, det som behövs göras är troligen byta impeller och byta skrov inredningen.

Det jag undrar är vad är ett rimligt pris för en flipper av den här modellen och årsmodell???

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte betalt mer än 50´ och då ska den vara i bra skick. Det fanns en 575 med 90hk? trailer för 50´ på blocket runt den årgången. Såldes nog direkt.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är 25 år gammal så den går redan på övertid.

Hur är skrovet, inredningen och kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rimligt pris borde väl vara 10-15 tkr, men marknadspriset ligger nog betydligt över det. Lite drygt 50 skulle jag också tippa. Givetvis beroende på skick. Kapellet är dyrt att byta om det är på gång exempelvis. Båtvagn brukar väl också höja värdet en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut imorn och kolla på båten och då får jag se hur kapellet och skrovet ser ut, men om motorn är välskött och inte körd så många timmar per säsong anser du fortfarande att den går på övertid? Har för mig att så länge man sköter om dom så håller dom bra länge, eller tror du den kan braka ihop när somhelst?

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Flipper 575 är en riktigt prisvärd och trevlig båt. För en billig peng kan man övernatta brassa käk,sola och bada. En båt går inte säga vara uttjänt bara för den är ett antal år, jämförelse med hus borde gå att göra. En byggnad är ju inte värdelös bara för den råkar vara 50-100 år, skötsel, underhåll, byte av installationer, förbättringar spelar in. Några punkter att beakta vid köp kan vara: Motor salt eller sötvattenkörd, en 25 år gammal motor som gått i sötvatten och underhållits kan mycket väl fungera länge, medans en från te x västkusten troligtsvis är sönderfrätt för länge sedan och förhoppningsvis borta från marknaden, se  bara till och kör alkylat av miljöhänsyn. Kapell kan behöva bytas, jag har själv låtit sy upp ett ungefär lika stort kapell 2008 för 6500 kr. Ta med någon som har erfarenhet av båtköp och titta, inomhusförvarad låter bra. Synd att det blir en sådant trist negativt skimmer över en enkel fråga som trådskaparens, känslan blir lätt att marinfolket faktiskt känns lite snobbiga. Vid ett bra skick bör det inte vara några problem att bjuda 50-60, motorn är alltid lite chansning, starta  provkör och undersök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar verkligen uppskattat, jag ska ta med mig en båtkunnig och ha dom andra tipsen i åtanke när jag kollar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man en Flipper för den pengen så är det bara att säga grattis, men det finns ju inte på kartan. Inte alls. Rimligt pris finns bara i fantasin, maknaden styr. Ett kapell till 575:an ligger på knappt 10´ .

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom det som redan skrivits så har jag lite till. Försök kolla akterspegeln, gärna med fuktmätare, är motorn avtagen är det oxå lätt att kolla in i hålen. Har det slarvats med tätningen av motorbultarna genom åren kan akterspegeln va rutten o du står inför en stor plastreparation. Rutorna brukar läcka på gamla Flipprar men det går ju att fixa. Likaså brukar de knastra om däcket pga av delaminering men det är väl mest ett skönhetsfel.

Motorn är ju största frågetecknet här o jag antar att provkörning blir svårt då vattnet är väl hårt på de flesta platser nu. Man kan ju göra leak-down test, kolla växeloljan o köra på muff men inget slår en riktig provkörning.

Har för mej att tändboxarna är en lite svag punkt på vissa 80-tals Mercar men vet inte om just 70an är drabbad. Tyvärr ett ganska dyrt fel att laga o ibland inte helt lätt att felsöka då motorn ibland kan gå bra. Försök även få lite koll på vilka reparationer o serviceinsatser som gjorts det senaste. Att byta t ex impeller är enkelt o billigt men har växelhuset inte varit av på 10 år kan det va omöjligt att få isär det utan att nåt går sönder.

Annars håller jag med om att välskötta gamla utombordare kan gå nästan hur länge som helst. Har själv en 28 åring som inte visar det minsta lilla ålderstecken. På 80-talet skrevs det ofta i båttidningars begagnatartiklar att 10 år gamla utombordare var avskrivna, värde noll, ofta går de än tjugo år senare..

Om det blir affär så skulle jag nog föreslå att du håller inne lite pengar tills båten kan provköras. Riktigt hur detta ska gå till rent praktiskt/juridiskt har jag dålig koll på men borde väl gå att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst håller en plastbåt rätt länge, men många uppvisar ju rätt påtagliga ålderskrämpor. Vattensjuka skrov, ruttna akterspeglar, delamineringar, krackeleringar, gulnader, bortnött gelcoat osv. Visst, mest av kosmetisk art, men ändå....

Jag har själv en gammal HT-båt och ska jag vara ärlig är den inte någon vacker syn för ögat. Värdet ligger väl precis som för en Flipper runt 50-60 lök, men det tycker jag egentligen är rätt sjukt, men det är så marknaden ser ut.

I USA hade de kört dylika objekt till tippen.

En enkel iattagelse är att man knappt finner några 70-talare och endast ett fåtal 80-talare till salu på amerikanska sajter. Väljer man istället att göra en liknanden sökning här hemma på blocket är 70-talarna närmast i majoritet.

Vi har sjukt gammal båtbestånd i det här landet och andrahandsvärdena är närmast snuskigt höga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre 570 -575 brukar ha blivit försvagade i laminatet så skrovet har en tendens att skruva sig i sjö. Har sett det på flera som vi bytt in och två st där det lett till spräckt köl med läckage som följd så kolla botten ordentligt, sprickor, ev tidagare lagningar. Finns det. Avstå om inte så lycka till med båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten va helt felfri och i kanonskick både i och utanför samt motor, så jag köpte den. Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...