Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
ervmad

Propellerbyte Birdie 32

Rekommendera Poster

Hej

Jag bytte motor i en Birdie 32 i våras, men motorn varvar inte upp i toppvarv och drar hysteriskt mycket diesel. Motorn är en Solé mini 29.

Slutsatsen är en för stor propeller, en trebladig VP-folding där bladen är märkta T581220(Lite svårt att läsa, men jag tror det är rätt). Diametern med utfälda blad är ca 38cm.

Har blivit rekommenderad att ta med den gamla till Göteborgs Propellerservice för att antingen minska diametern eller ändra stigningen, möjligen båda.

På Båtmässan hittade jag nya vridande propellrar från Gori (typ 25.000kr) och G-prop (typ 13.000kr)

Har någon annan erfarenhet eller tips om hur jag bör gå till väga??

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man ändra på en VP trebladig folding? Tvivlar starkt på det. Det är ju en ganska avancerad bladutformning, inte den vanliga raka med en ganska enkel profil. Jag har för mig att diameter ochstigning finns angiven på bladen inne vid navet, läsbar då propellern är hopfälld.

Propellerval är 50% vetenskap och resten är något annat. Det finns ett antal kalkylatorer på nätet, t.ex propcalc, som kan ge en anvisning om häradet så att man vet ungefär. Om man vill slippa problematiken finns Autoprop www.bruntons-propellers.com/Autoprop/Autoprophome.htm . Inte den billigaste lösningen men säkert bra. Priset är nog något högre än Gori men fördelen med automatisk stigningsanpassning skall inte undervärderas. Pundet har juockså tappat en hel del i värde vilket kan ha förändrat prisbilden. 

Sedan finns det flera typer av flöjlande propellrar som har justeringsmöjligheter vad avser stigning. Ett specialfall är Kiwiprop i kompositmaterial. Den skall vara något billigare än mässingskusinerna. En stigningsjutering  justering kräver dock ett lyft/torrsättning av båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår inte om motorn sitter på ett S-drev (120S?) eller med Sole backslag på axel.

Om du har ett Sole backslag så verkar det kunna levereras med flera olika utväxlingar (2,1:1 - 2,6:1), och ditt problem i så fall kan vara att du fått fel utväxling till den propeller du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...