Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
666D3

Ny bok och översikt för Sthlm från Hydrographica

Rekommendera Poster

Intressant.

Undrar om de garanterar att man kan ta sig igenom om man sticker under ett visst antal cm. Måste kollas på båtmässan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garantera gör nog ingen men säkrare än detta går nog inte att få. Jag brukar konstatera att grund och bränningar brukar ligga på metern när de gånger jag passerar här och använder deras kort i min Garmin. Lägsta djup på denna sträcka är 1.8 meter vilket kan vara svårt att tro

http://kartor.eniro.se/m/IHTwT 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev inköp av båda och sedan har jag lagt in många av genvägarna i det digitala sjökortet. Sjökortutdragen i boken stämmer inte alltid med mitt S57 baserade sjökort så Sjöfartsverkets kort går ännu inte att lita på tyvärr. En genväg jag funderat på tidigare men inte vågat prova är Spjutsund mellan Oxnö (Gålö) och Långgarn. Så skönt att kunna slippa Mysingen när sydvästan ligger på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod och bläddrade en stund, men köpta faktiskt inte. Tyckte de flesta genvägar redan syns i korten (har kört många av dem) och flygbilderna gav inte så mycket extra info.

Men det är bara jag, fler kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också åkt flera av dem och vissa är självklara men det finns några riktigt intressanta. T. ex. den mellan sydänden på Ornö innanför Kullbäling och Grönskär. Omöjligt enl sjökortet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, har du rätt i, Eniros flygbild ser bättre ut än kortet där.

Jag brukar iofs göra planeringen just med Eniro. Man växlar mellan kortet och flygbildsläget för att kolla grynnor o annat krafs innan man tar dit sin ömtåliga båt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man vinglar lite och inte följer exakt efter föreslagen väg så har man fem meter djupt där

Man går även innanför Måskobben mot Ornösidan

Senast ändrad av 666D3 | 18 mars 2011 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Översiktskortet passar att vikas väst-ostligt och får då samma storlek som övriga kort från företaget och passar då i deras plastficksbok. Man får alltså halva skärgården tillgänglig direkt. T.o.m. genvägen söder om Ornö finns med. Båtsportkortet kommer jag nog inte att användas så mycket i framtiden.

Edit pga fel i texten

Senast ändrad av 666D3 | 19 mars 2011 | 17:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag gick vi igenom Spjutsund två gånger och det är verkligen en smart väg, men det var rätt strömt. Andra gången gick vi igenom med båten i plan och då var det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...