Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
Gäst Per Eckersten

Penta bb140 effektökning

Rekommendera Poster

Gäst Per Eckersten

Jag har en B21 som behöver totalrenoveras, vill öka effekten samtidigt. Har fått rådet av KG trimmning i Dalby att köpa ett B23 block och att utöka slaglängden till 86 mm vilket ger 2,5 liter volym. Att behålla en snäll kam, Tror att vridmomentet ökar från 170nm till kanske 230-250. Det låter för mig mycket seriöst, men vill gärna ha synpunkter. Intresserad av synpunkter på propeller, förmodar att jag måste ändra stigning, har ett 270 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn: Du har nog säkert en AQ140, och inte en BB140. Skillnaden är att BB är med backslag, och AQ är med drev. Att utöka slagländen på en B23 går endast på ett sätt, nämligen att excenterslipa vevaxeln, och 86mm är det yttersta som är möjligt. 80mm är standard. Själv rekommenderar jag att du skaffar ett B230 block, INTE B23, för till B230 får man marin vevaxlar med färdigt 86mm slaglängd. Själv skulle jag nog köpa en AQ151/SP250 eller AQ171/SP251 penta motor med färdigt 2,5L slagvolym, och 146 eller 167hk, och ett vrid på 210 eller 230Nm. Med en B23 med 86mm slagländ, och snäll kam får du nog inte ut 250Nm, det kan jag lova, om du inte skaffar 16v topplock, eller utarbetar förbränningsrummen och kanalerna i 8v topplocket HELT till max. Ja, du behöver definitivt större stigning, om du ska trimma motorn. Det vore intressant att veta i en hurudan båt du har motorn, så är det lättare att hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, mycket tacksam för dina synpunkter. Ja, jag har en AQ140. Båten är en Otto Laguna Norsk daycrusier. Väger 1600 kg tom, så bort mot 2 ton i sjön. Anledningen till att skaffa en B23 skulle vara att jag kan behålla avgaslimpa etc. Ökning av slag kostar ca 6000 kr. Borrning renovering av block med nya kolvar lager etc ca 10 000. topp renovering ca 5000. Om jag skaffar en B 230 gäller samma sak, dvs är blocket och toppen lika? Om, det går, har du någon information om man kan använda en insprutningsmotor? Häls Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, toppen och blocket är så gott som ombytbara på alla B17/19/21/23 och B200/230 motorer. Rekommenderar nog, att du skaffar en AQ151 eller AQ171, som har färdigt större slagvolym. Blir betydligt billigare att renovera upp en sån, än att bygga en 2,5L helt från början. Jag totalrenoverade upp min AQ171A på våren, betalade 2200e för motorn, och 800e till reservdelar. Gjorde allt utom topplocksrenoveringen själv. Avgaslimpan började dock läcka på sensommaren, och jag var tvungen att byta ut den, och den var DYR, 1506e, p.ga. att de är en 16v motor. 8v motorn kostar den under halva till. Själv har jag en AQ171A/290D (167hk, 230Nm) i min 1100kg 5,65m Jurmo Trimaran båt. Går 38kn (borde gå hårdare). Men är MYCKET nöjd med prestandan på AQ171:an, går som ett spjut, och har ett enormt bra vridmoment från topp till botten. Då man trycker gasen i botten från marschfart, känner man vid 4500rpm en liten spark, när motorn börjar sitt sista drag. Det går bra att använda en insprutningsmotor, men då måste man vara noga om att hålla bort fukten från elektroniken. Har själv också funderat på detta, men mina dubbra 44mm förgasare fungerar nog bra på AQ171:an. Kompisen min har en Jurmo Cabin 1600kg, 6,5m båt med AQ151B (146hk, 210Nm) och den går 30kn. Han har varit mycket nöjd med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2004-10-17 vid 14:28 skrev VolvoMan:

Ja, toppen och blocket är så gott som ombytbara på alla B17/19/21/23 och B200/230 motorer. Rekommenderar nog, att du skaffar en AQ151 eller AQ171, som har färdigt större slagvolym. Blir betydligt billigare att renovera upp en sån, än att bygga en 2,5L helt från början. Jag totalrenoverade upp min AQ171A på våren, betalade 2200e för motorn, och 800e till reservdelar. Gjorde allt utom topplocksrenoveringen själv. Avgaslimpan började dock läcka på sensommaren, och jag var tvungen att byta ut den, och den var DYR, 1506e, p.ga. att de är en 16v motor. 8v motorn kostar den under halva till. Själv har jag en AQ171A/290D (167hk, 230Nm) i min 1100kg 5,65m Jurmo Trimaran båt. Går 38kn (borde gå hårdare). Men är MYCKET nöjd med prestandan på AQ171:an, går som ett spjut, och har ett enormt bra vridmoment från topp till botten. Då man trycker gasen i botten från marschfart, känner man vid 4500rpm en liten spark, när motorn börjar sitt sista drag. Det går bra att använda en insprutningsmotor, men då måste man vara noga om att hålla bort fukten från elektroniken. Har själv också funderat på detta, men mina dubbra 44mm förgasare fungerar nog bra på AQ171:an. Kompisen min har en Jurmo Cabin 1600kg, 6,5m båt med AQ151B (146hk, 210Nm) och den går 30kn. Han har varit mycket nöjd med den.

 

Hej, sent svar här men har en AQ140A på min Fjord, om man ska byta upp sig till en AQ171, behöver man också byta drevet? Var hittar man en begagnad AQ171 tror du? Hade varit roligt att lära sig mer om motorn och renovera hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

 

Hej, sent svar här men har en AQ140A på min Fjord, om man ska byta upp sig till en AQ171, behöver man också byta drevet? Var hittar man en begagnad AQ171 tror du? Hade varit roligt att lära sig mer om motorn och renovera hemma.

Äsch, det är väl inte så sent svar, det är ju bara 19 år sedan...  😜

 

Användare VolvoMan verkar ju onekligen kunnig när det gäller dessa motorer, men det var tyvärr över 11 år sedan denne besökte maringuiden, så hoppas inte för mycket på svar därifrån. 

 

image.png.7da7b5997083c7a364e0b0659a33fa67.png

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju fler på forumet som kan gamla rödblockare men jag tror att en AQ151 är ett enklare val än AQ171 som är en 16 ventilsmotor som har en del specialdelar som inte är lika lätta att finna som till en 151:a. 
Börja med att skaffa en verkstadshandbok till motorn, där står bl.a vilka specialverktyg som behövs och med vilka moment de olika delarna ska dras. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som gammal Volvo trimmare som nog gäller än idag:

Undvik volvos röda lågfriktionsmotorer 200-230-234 85-88. Lite klena lager även till strokade marinvarianter. 234:or höll inte Volvo fast vid så många år. 

Hade en AQ145A som LISAB i Malmö helrenoverade 405 toppen på. Bytte till nya Mahlekolvar. Satte på en dubbel Weber med chokespjäll. Bytade till 123Ignition tändsystem och Bosch blå tändspole. Startade alltid utan accpumpning och gick klockrent på tomgång 750-800 rpm.

På en Nidelv 18 (1200kg), fick jag byta propeller två steg för att inte övervarva . Gick 30+ kn med rätt propeller utan att gå varm.

Strokad vev till 2,5 liter ger ytterligare energi mer vriiiid , svåra att få tag på till B23.

Kolla på KG Trimning, en guru för rödblockare . Det kostar mer idag än när jag fixade en  AQ145A runt 2010 som än idag far runt i Öresund.

 

AQ145A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...