Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
caak

Fråga krin vp 100A drev

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte kolla om det är någon här på forumet som kan svara på följande fråga:

Jag har ett 100A drev där jag har problem med vatten i oljan. Drevet är nu inlämnat för ompackning.

Innan jag monterade av drevet prövade jag att trycksätta drevet med hjälp av en kompressor och ca 1-2 bars tryck för att lokalisera ev.läckage direkt. Det som då händer var att luften pös ut i motorrummet mellan struten och skölden. Ska det vara tätt här eller behövs det inte eftersom det inte normalt skall vara något vatten i motorrummet? Tittat lite på sprängskisser av skölden och struten för 100A drev och det är en del packningar där men går inte ritkigt att se om det skall vara tätt in mot motorummet eller inte.

Senast ändrad av caak | 20 februari 2011 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej.

Mellan svönghjulskåpan (struten) och skölden sitter två kraftiga o-ringar. Om det är otätt där så läcker sjövatten in i båten. Det kan knappast vara där det pyser, utan troligtvis inuti kåpan. Där ska vara tätt om lager och tätningar är OK. Du bör inte trycka med så högt tryck i drevet. Det är öppet mellan drev och bälg. Packa om drevet (glöm inte växelmek.) och byt till ny bälg så har du nog löst problemet.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, får hoppas ompackning bälgbyte räcker. Vad jag kan se läcker det inte in något vatten i båten via skölden så oringarna där borde vara täta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevet är så konstruerat att oljan cirkulerar i bälgen, för att smörja knuten, som är av CV-typ. Alltså är det en förbindelse mellan oljan i drevet och bälgen. I primäraxelkåpan, där det på andra drev, sitter en smörjnippel, finns det en avluftningsventil. Det är där det pyser. När man provtrycker 100A drevet ansluter man pumpen i hålet för avluftningsventilen. Man kan bara trycka med några tiondels Bar, annars sprängs bälgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra det var något sådant jag misstänkte, är avluftningsnippel det hålet som man ser precis ovanför motoraxeln på bilden? (inte min bild men ser likadant ut).

Har du möjligen några tips på hur man gör om man vill prova att trycksätta drev bälg genom luftningsnippel för att kontrollera att man lyckats få tätt mellan drev, sköld och bälg borde ju i detta fall räcka med att få upp ett litet tryck som inte riskerar att bälgen exploderar?

post-10003116-1394236626,7847_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skruvar loss ventilen på primäraxelkåpan, och skruvar i en slangnippel, kan man med passande slang och pump sätta tryck i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...