Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
grogg

Erfarenheter om Parsun 9.8

Rekommendera Poster

Hej,

jag undrar om denna http://www.kinamarin.se/utombordare/parsun/F9.8.php. Är ett ok. nyköp. Eller är det bättre att gå ner i kraft och istället köpa mig en suzuki 6hk, som är en encylindrig fyrtaktare .

Det jag ute efter, är så kul som möjligt med en 2,6 meters ribb.

Alltså..Parsun   10kg.mer extern tank , men två cylindrar och fler hästar, eller.. Suzuki med sin erkända kvalité, men .. färre hästar och en cylinder.

Tackar för svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är säkert helt ok,  Jag köte en femhästars Parsun förra året,  den funkar  bra,  Kan tänka mig att nian är lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova även sökfunktionen.yes

parsun ger 41 träffar och en hel del har redan debaterats om denna typ av produkt

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på dig,

kan du vara snäll att länka till något inlägg som gäller min frågeställningyes.

Eller har du egen något eget, av värde, att tillägga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag läst av tidigare av inlägg så är vissa nöjda andra inte nöjda.

Parsun har tydlgen en del plastdetaljer som inte riktigt håller måtten på kvalitet men är nog vad man borde vänta sig på budgetalternativ.

Visst är det många inlägg att läsa men är du på allvar intresserad av en Kina motor så är det nog bra att skumma igenom det som redan varit upp på forumet.

Själv skulle jag aldrig satsa på en budgetvariant för något som är så viktigt för säkerheten. Men för saker som inte är så viktiga kan man nog köpa budget men knappast för något på sjön.

Men det är ditt val.

mvh ::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VI Båtägare testade 8 hästare i nr 10 2010 vilket inte är exakt vad du frågade efter men kanske kan hjälpa lite ändå. Testbåten var Crescent 410. Snabbast med en person var Hidea med 17,6 knop och långsammast gick det med Suzuki (15 knop)

Sammanfattningen av testet då allt räknats in blev

1. Tohatsu 8

2. Selva 8 och Hidea 8

3. Honda BF8, Mercury F8 och Parsun 8

4. Suzuki DF8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar,

Parsun 6,8 och 9.8 hk. är samma motor och den bygger tydligen på Tohatsu, inte Yamaha som övriga modeller.

Varför jag frågar om denna motor beror på att det är parsuns senaste modell och erfarenheter kring denna borde därför vara färsk. Är därav ej intresserad av årsgamla trådar fyllda av käbbel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parsun i testet är ny och baseras på samma block som 6 och 9,8 hästaren. Tohatsu är dock vinnaren bl. a. beroende på toppfart, accelaration, bullernivå, bränsleekonomi och ett lägre pris än de etablerade märkesmodellerna 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemmet med de flesta tester är att de avser nya produkter som testas under en kortare tid. Själv äger man ju sina båtar och motorer länge (i alla fall jag) så även hur väl en motor håller, hur ofta den måste lagas, etc, är också av stort intresse. Och då måste man även tittat på tillverkares track record.

Du har ju ett tredje alternativ och det är att köpa en begagnad motor, gärna en tvåtakt med överlägsen acceleration och lägre vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

ja tester på nya produkter  som utförs på de flesta båttidningars vis, ger väl inte mer än produktens dagsform.

Skulle vara intressant att läsa tester utförda på årsgamla grejer och speciellt då motorer. Kanske med felåterföring, synpunkter med tillhörande statistik från branschfolk (ej försäljare) och flitiga användare, typ öbor..Lite skjutjärnstester med Aschberg i täten.

Jag har allt scannat av begagnatmarknaden och priserna på de få tvåtaktare som kommer ut tilltalar mig inte. 15000sek. för en tio år gammal mercury 9,9 är enl. mig femtusen för mycket.

Annars är tvåtakt det som står överst på min önskelista. 

Senast ändrad av grogg | 20 februari 2011 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en Parsun 5hk. Den svek mig 2 gånger under samma säsongen. Den var då ca 8 månander gammal. Det som hände var att flottören hängde sig och motorn var omöjlig att starta. Detta hände givetvis när jag var ute och fiskade, så vi vick ro tillbaks. Kvalitén kändes tveksam, kedjan som höll tanklock gick sönder direkt. Alla slängklämmor och skruvar i motorn är tydligen inte i rostfritt eftersom de rostar….   visst går motorn tyst och bränslesnålt när den funkar. Ska den bara användas för ändamål där det inte är viktigt att det alltid fungerar så är den väl ok i förhållande till priset.

Men jag litar helt enkelt inte på en Parsun!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parsun och motsvarande är riktigt crap, väsentligt mycket sämre än man kan tro. Var nära på bryta ihop då jag såg min kollegas motor, maskinen hade gått 6 timmar och var dags att kasseras. Komponenterna inuti rostar, elektroniken strular, te.x. defekt cdi-box. Kolla och jämför med en riktig motor. Smäckigheten är slående.  Men jag har samtidigt förståelse att vissa går på dessa minor och köper. Ser ju trots allt rätt schysst ut när kåpan blänker och den liknar en bra motor. Desutom är det ett ordentligt överpris för det du får. Riktigt dåliga komponenter rakt igenom. Ska tillägga att jag föredrar grejor till bra pris, och köper mycket Kina-prylar, men att lägga pengar på dessa motorer är enligt mig helt bortkastat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mazeltov,

går tydligen ej att göra inlägg med iphone..

Hur som helst så vill jag bara meddela att min sambo hämtar med sig en flångans ny Tohatsu 9,8 av 2010 års modell, när hon återvänder från örebro. 17900sek. är ju sjukt bra pris, speciellt jämfört med motsvarande yamaha, som man begär över trettio tusen för. Galen prissättning på motorer..minst sagt...

Senast ändrad av grogg | 26 februari 2011 | 11:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppstickare är ju alltid både kul och intressant. Många gånger gömmer ju sig en motor från etablerade tillverkare under kåpan. Titta tex på Selva som vad jag förstått gömmer finfina Yamaha motorer under skalet. Efter ett par år vet gemene man att det faktiskt är på det sättet och då tappar folk intresset för att köpa märkesprodukter. Hur det är med just Parsun vet jag inte och det är som alltid viktigt att (det som de etablerade märkena är bra på och som man också får betala för) är att de har en gedigen reservdelsmarknad. En motor där du inte kan få tag i reservdelar är i princip värd lika med noll om man inte tänker att man ska köra motorn några år och därefter kassera den. Detta förutsätter ju dock att det skiljer såpass mycket i pris att man räknar hem affären med att byta motor mer frekvent. Därefter får man väga in en annan aspekt och det är tillförlitligheten. En motor måste alltid starta, känner man sig osäker med sin motor blir det onödig stress under semestern när man bara vill kunna använda sin båt och motor.

Yamaha, Honda mf skulle tex aldrig våga lansera något som Inte har varit mkt hårt provat för lång livslängd -  allt annat riskerar att rasera varumärket. Ett varumärke tar årtionden att bygga upp men kan raseras på en dag. Därför håller sig andrahandsvärdet på en sådan motor längre än uppstickarens vilket man också får räkna in i kalkylen, dvs att Parsunen snabbare sjunker i värde.

Det är med andra ord många saker man får väga in och därför får applicera på sitt specifika tankesätt och behov. Personligen hade jag satsat på ett mer etablerat märke om det rörde sig om större pengar men 16.000:- har jag råd att chansa med och därför hade Parsunen fungerat.

Senast ändrad av Rolle85 | 28 februari 2011 | 10:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...