crabfish 61 Postad 26 Februari , 2011 Intressant läsning Skulle inte förvåna mig om Biltemas färg är samma som ett av de andra fabrikaten som ligger runt 13% Godkända preparat ( 6 st ): Biltema Antifouling Vit 4942 13 vikt-% vb 3 Cruiser Polishing Antifouling 4725 12,89 vikt-% vb 3 NonStop VK White/Grey 4880 23.4 vikt-% vb 3 Racing VK White/Grey 4918 23,4 vikt-% vb 3 Trilux 33 4594 17,2 vikt-% vb 2 Trilux Hard Antifouling 4815 13,06 vikt-% vb 3 ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 26 februari 2011 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Februari , 2011 Strålande, det är bra med forum där det finns folk som vet vad dom skall finna information. Kan ju bara konstatera att biltemas färg har 13% koppar och Hempels Mille extra har 33.1, då är det inte mycket att tveka på inför våren, absolut inte Biltemas färg på västkusten för min del. Kanske till och med den nya färgen Performer som innehåller 39,8% koppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Februari , 2011 Ställer mig frågan hur mycket koppar min båt utsöndrar per tidsenhet, men svaret blir inte helt uppenbart.Målar nog på drygt 2 liter dyr självpolerande micron wq per år, men har delegerat denna otrevliga syssla så riktigt exakt vet jag inte. Färglagret byggs på lite år från år, trots att enbart ett lager används. Går rätt sakta så kanske försvinner hela 80%, mycket svårt att avgöra. Men i så fall försvinner ju runt 1,6 liter varje år, och nu blir ju färgens densitet i burken intressant. För koppar(I)oxidens halt anges ju i viktprocent, inte volymprocent. Hmm ...? Men jag har också en radiojord-kopparplåt som är grön av ärg, och blir tunnare för vart år. Kopparplåt är ju en klassisk antifouling-metod, och den ligger i paritet med WQ:n. Men färgen är faktiskt snäppet bättre, om något. Så just koppar(I)oxid förefaller klart effektivare än ren koppar. För plåtens yta är ju (under ärgen) hundraprocentigt täckande gentemot vattnet, medans färgens kopparinnehåll som sprids via porer eller polering/slitage knappast kan ha samma kontaktyta? Nu är ju de flesta färgerna baserade på just koppar(I)oxid, liksom biltemas, så de kan förhoppningsvis jämföras sinsemellan rakt av därvidlag? Om nu biltema lyckats få optimal giftdistributions-hastighet vill säga. Men att själv blanda rent kopparpulver i nån färg blir nog däremot komplicerat, skulle kanske själv - enligt argumenten ovan - behöva 110% kopparpulver för att få samma resultat som WQ:n?? Finns ju helt nya nedbrytbara giftprinciper också, kanske funkar denna färg bättre än dagens? ... http://www.i-tech.se/en/technologies/short_facts.aspx Verkar tydligen genom att havstulpanlarverna stimuleras att simma vidare vid närkontakt med skrovet. Den verksamma beståndsdelen - medetomidine - visade sig tyvärr få fiskar att blekna, helt oacceptabelt men det handlar ju om exponering också. (Sägs inget om detta, men kanske skulle ett helt fiskliv fångad i värsta båthamnen inte ens ge synbar blekning?) Sajtens firma verkar ju i alla fall inte gett upp? Skulle det faktiskt funka bra är det sen bara att vänta på att patenträtten går ut så att prispress startas på den flerårigt verksamma superfärgen avsedd för handelssjöfart... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thosod 0 Postad 28 Februari , 2011 Har kört biltemas färg flera år på västkusten fungerar precis lika bra som dom dyrare färgerna. Har också spetsat en liter färg med en halv burk cayennepeppar kanske låter kontsigt men med mycket bra resulatat. Prova det lönar sig. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 25 September , 2011 Jag har nu plockat upp båten efter en säsong med biltemas kopparbaserade bottenfärg, båten har legat i Björlanda kile på Hisingen. Resultatet var klart godkänt, beväxningen i år var mindre än förra säsongen då jag hade Hempel mille xtra, fast jag hade i båten längre tid förra året så jag skulle vilja påstå att Biltema och Hempel mille xtra har fungerat lika bra för mig. Så nu tänker jag fortsätta att spara 500kr om året genom att använda Biltemas bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Team_Sillen 0 Postad 25 September , 2011 Kanske en annan idé Vad tror du om Båtlift ? - Slippa måla och smutsa ner naturen samtidigt som båten alltid är vår-färdig & torr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Team_Sillen 0 Postad 25 September , 2011 Kanske en annan idé Vad tror du om Båtlift ? - Slippa måla och smutsa ner naturen samtidigt som båten alltid är vår-färdig & torr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 25 September , 2011 Ehh jo visst Team_Sillen om du kan få det kommunala båtplatsbolaget Grefab att montera en sådan där lift på min plats så skulle jag gladeligen sluta måla, ja det är faktiskt jättebra ingen korrosion på drev och propeller heller, men det är inte ett realistiskt alternativ för väldigt många. Tråden handlade dock om biltemas nya bottenfärg för västkusten, nu har jag provat den och det fungerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 September , 2011 Dock tveskam om årets beväxning är relevant. Varit väldigt lite havstulpaner i år. Hade 0 st på skrovet med laglig bottenfärg (kopparbaserad) men brukar vara ett gäng. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser