Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Peraero

Ny Biltema Botten färg!

Rekommendera Poster

Hej. Har sett inlägg om hur bra/dålig biltemas bottenfärg är. Spec på västkusten (där jag bor)

Men nu såg jag att biltema ska/har fått en ny färg som är koppar baserad!

Och det står tillåten för västkusten och norska vatten!

Vad tror ni, kommer denna va bättre än den många har provat? Skulle komma under hösten -10 så ingen kan ju ha provat...

Vad ska man måla vatten linjen med?

Förslag på annan botten/vatten linje färg? Är ute efter Marinblå/mörkblå.

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon länk till den?

Hittar den inte på deras hemsida.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du Thomas var det en nypa salt du tog innan du läste eller en nypa knark?

Med begränsade vatten menas altå att man inte får använda den i alla vatten som man får med dom mesigare färgerna. Mer gift altså.

Koppar är effektivare än zink ja och det är koppar som finns i dom övriga västkustfärgerna så vad är der för övrigt som skulle krävas då?

Det står ju excpicit i meningen efter den ditt röda streck pekar på att den är tillåten på västkusten och i Norge samt i vissa finska farvatten, underförstått inte tillåten i övriga vatten dvs en västkustfärg.

Eller också var ditt inlägg en ironisk drift med den rabiata biltemakritik som florerar där allt som säljs på biltema är skit wink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så?! Den går alltså använda nere längs kusten runt malmö/åhus?! cheeky

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går väll använda på precis samma platser som övriga kopparbaserade färger som redan finns från t.ex. International eller Hempel

Kanske är det samma färg men i Biltema märkta burkar.

Tro dock inte på mirakel då sammansättningen troligvis är motsvarande de idag redan godkända färgerna för Sverige med avseende på Västkusten.

Om man vill ha bottenfärg med bättre effekt får man göra en resa till Norge.

OBS inte lagligt att använda i Sverige och det åligger forumets regler att inte uppmana till olagligheter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, får nog kolla om det kanske råkat hamna lite kokain i saltet. ;)
Läste alltså inte så noga som jag borde ha gjort, men satte istället ett frågetecken.

Färgen är tillåten i vissa delar av Finlands bräckvatten, och den sägs vara effektiv. Tillåten också på västkusten och i Norge, men var står det egentligen att den är effektiv på andra ställen än just bräckvattnet den är tillåten för? Dvs såpass effektiv att den kan anses lämplig för t.o.m. saltvatten? I närheten av älvmynningar och/eller ställen där saltvatten-strömningen är låg funkar det också med mindre gifthalt.

Kopparfärgers effektivitet kan variera, så ett litet test är nog klokare än att bara chansa rakt av efter en så vag beskrivning. I denna tråden vilseleddes tydligen Keddy plus en annan kund av en tidigare biltemafärgs ohederligt trassliga beskrivning, så saltnypan behövs nog ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=366995 

(Varför finns inte småburkar på tex 1/8 liter kan man undra? Alltså för att kunna måla en liten testyta och direkt jämföra med sin tidigare färg, då utan att riskera att få en massa överbliven färg att försöka bli av med?)

Koppar och växtgiftet Irgarol är ofta de aktiva ämnena, där Irgarol bromsar tillväxt av algslem. Slemmet ger klart ökad friktion, men sitter ganska löst och kan lätt borstas bort.
Gifthalterna varierar rätt kraftigt i godkända färger, så man kan nog hitta ett minimalistiskt alternativ beroende på hammahamn, som alltså funkar men inte förgiftar mer än nödvändigt ...
http://www.hyc.nu/admin/hemsida/upload/PDF/Båtbottenfärger HYC 2010.pdf
OBS Klicka på länken ovan, rätta sen stavningen på ordet båtbottenfärg manuellt så funkar PDF-länken!
/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 februari 2011 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va på biltema idag... Den nya färger har inte kommit in och dom har inte hört talas om den...

Är det någon som har annat tipps på färg? Vill ha typ marin blå... Och inte allt för dyr...

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder biltemas kopparbaserade färg. Funkar väldigt bra,  la i båten i April och tog upp den i November. Ingen påväxt alls, inget slem eller liknande.  Min båt ligger i Strömstad dvs, riktigt salt vatten.

Senast ändrad av FredrikSstad | 20 februari 2011 | 18:31

Senast ändrad av FredrikSstad | 20 februari 2011 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppar baserad? Har jag inte sett! Länk till biltema? 

Vad för färg lackar man vatten linjen med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strömstad? Ligger i Udevalla med rötter i Strömstad.
Köpt din färg på biltema i Norge. Hörde från syskon i Halden att dom kör på den och att den skall fungera bra.
Har kört Jotuns fär hittills, men funderar att prova denna färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min färg i Norge. Vet inte om det finns samma färg i Sverige eller om det är någon annan sort biltema i Sverige  har tagit in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NU är den med på deras hemsida http://www.biltema.se/sv/Bat/

Men bara på den rullande reklamen men inte nr man söker i produkter... När/om den kommer... Så ska jag nog köpa den och prova.

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar totalt stolligt.

1 . Att den får användas på västkusten innebär ju inte att den är lämplig att använda där. Ostkustfärg brukar inte hålla måttet.

2 att den får användas i begränsade vatten jag gissar att man menar insjöar. Betyder inte att den är lämplig att använda där. För oss som håller oss i insjöar är en högtryckstvätt det bästa, för både plånbok och miljö.

Biltema har m. a. o. gjort det igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tolkar du begränsade vatten i Finland. Skulle det innebära insjöar i Sverige eller Finland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hur 17 får du det till att det skulle vara en ostkustfärg?  Den är ju inte tillåten där.

2. Med begränsade vatten menas alltså inte i alla vatten som deras andra bottenfärg är godkänd för.

Du måste tillhöra den mest rabiata typen av biltemahatare som med vett och vilja feltolkar allt till det sämsta, jag går med på att biltemas text inte är ett under av klarhet men med normal slutledningsförmåga kommer man fram till att det är en västkustfärg.

Var den får användas i Finlad vet jag inte bestämmt men dom finska reglerna skiljer sig från dom svenska som är unikt hårda, så det är nog helt enkelt så att det vi kallar västkustfärg är tillåten på delar av finska kusten trots att dom ligger i östersjön.

I biltemas marinkatalog som dom delade ut på båtmässan finns ett vittnesmålsreportage från en kille i Ängelholm som använt den under 2010 på västkusten som anturligtvis vittnar om att den är toppen.

Jag personligen välkommnar den här nya billigare västkustfärgrn som ökar konkurrensen, för det behövs Dom speciella svenska reglerna har skapat ett sorts oligopol bland dom få tillverkare som brytt sig om att hoppa genom kemikalieinspektionens nålsöga och fått färger godkända i sverige, detta har skapat unikt höga priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MartinX - jag är inte rabiat Biltema hatare. Och du har nog dina poänger: Jag har nog inte läst ordentligt, Shame on me!

Men faktum är att den text som BT har i sin katalog är inte helt tydlig. Jag blir inte klok på om den e fågel eller fisk. (ost eller väst) ;) -Shame on Biltema.

Jfr. tex http://www.kemi.se/templates/Page____3656.aspx

Och så till sist, bara för ngn säger i ett annonsblad att en produkt är jätte bra så behöver det nödvändigtvis inte vara sant. Det är en viss skillnad på reklam och konsumentjournalistik. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom färgen är kopparbaserad och kopparbaserad färg inte är tillåten på ostkusten, chansar jag vilt och gissar att det är en s k västkustfärg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till de som förväntar sig en revolution så kan ni nog glömma det. Är färgen godkänd för Svenska Västkusten så är färgen i överensstämmande med gällande lagar och troligen relativt begränsad effekt precis som de stora etablerade märkena (t.ex. International och Hempel)

Färgen är troligtvis billigare men det vet man först om man jämfört och sett effekten.

Färgåtgången kan både vara lägre eller högre per kvadratmeter och det går inte bara att jämöra priset per liter.

Dock jättebra med mer konkurrens på marknaden. Stimulerar utveckling och prisbild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan nämna att jag förra året körde med Biltemas ostkust och upplevde den som identisk med Mille Light, så jag kan bara stämma in tillsammans med crabfish.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett litet test på bottenfärg som gjorts i Norgen under förra året, dock är det väl inte Biltemafärgen som är med där som denna tråd handlar om men man ser väl ändå att viss skillnad är det på färg och färg:

http://www.watski.se/PageFiles/1449/091-096 Bunnstoff.pdf

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj då!

Det går inte att skriva den länken utan att det blir mellanslag före ff i bunnstoff. Ta bort det manuellt så funkar det nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS testen gäller för färg med blandning för Norge.

Samma fabrikats namn finns med blandning för Sverige men är INTE samma färg

Alltså kopparbaserad färg från Norge är inte samma som Kopparbaserad färg från Sverige.

(nja den norks varianten tillverkas av visst fabrikat här i Sverige men får då bara säljas i Norge)

Därför blir en sådan här test svår att överföra

Dessutom med Biltema som ibland har produkter som är samma som de kända fabirkaten då de köt sina produkter från samma fabrik men med egna varumärket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om Biltema köper sin färg från en av de stora tillverkarna så har jag svårt att tro att de får köpa samma färg som finns ute i båtbutikerna till ett dubbelt eller tredubbelt pris. Mest troligt är väl att de får köpa in sig på en äldre version av färg som färgtillverkaren slutat att sälja. På detta sätt tjänar ju Biltema en slant på färgen samtidigt som färgtillverkaren fortfarande får in pengar på tidigare utvecklad färg. Det är väl så här med de flesta billighetsprodukter att de baserar sig på en tidigare version av känt märke. Många lågpriskedjor har själva inte råd att stå för produktutveckling utan hela deras ide bygger på att man köper in sig på redan existerande ideer och sedan låter tillverka dessa under eget namn.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga problem med att tro på att biltemas färg kan kosta hälften och innehålla samma saker som dom dyra färgerna, har du lagt märke till att färgerna kostar över 350kr litern? I detta pris ligger naturligtvis en saftig brakvinst, ingen i branschen är intresserad av att konkurrera med priset,, varför skulle dom det? Sverige är en liten marknad och branschens aktörer känner sannolikt varandra sedan länge. Dom speciella svenska reglerna för bottenfärg innebär att det blir extra svårt för konkurrenter att ta sig in då dom måste utveckla en unik produkt bara för den svenska marknaden.

Det finns fler exempel, dom höga svenska priserna på byggmaterial har debatterats i årtionden, motorolja som kostar 40kr litern i helfat kostar över 200kr litern när den står på mackens hyllor, eller på mekonomen!

Folk måste gnälla mer och ifrågasätta höga priser, folk måste bli mer prismedvetna och försöka gynna en sund konkurrens. Biltema har i kraft av sin storlek tagit fram en ny bottenfärg som säljs för nästan halva priset jämfört med dyrmärkena, jag vet vilken färg som kommer att målas på min båt i vår, jag hoppas den är åtminstone lika bra som dom halvkassa färger vi fått vänja oss vid. Om den är dålig tänker jag klaga hos Biltema och skriva om det här, i höst vet vi hur det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har följt tråden med intresse och försökt finna produktspecifikation både på Biltemas nya färg och Hempel Mille Light som jag brukar använda, detta för att jämföra kopparhalten i respektive färg, det är ju det som är den största avgörande faktorn om det är en bra västkustfärg, dock utan resultat, nån annan som är bättre på att googla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade begränsat till enbart kemikalie-inspektionen, båtbottenfärg koppar site:www.kemi.se.
Fick överskådliga 35 träffar, i den första framgår bla att Biltemas nya kopparfärg har 13 viktsprocent koppar. ... http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatAnv.cfm?ProdTyp=12&bkmtyp2=0&bkmtyp3=0&klass=9&soktext=&datum=&endgodk=ja&biokem=0&special=&visatext=ja&visa=amnen

Lite lågt om det är en hård färg? Vissa sådana har ju uppåt 30-40%.
Men kemikalie-inspektionen kollar väl egentligen bara hur mycket koppar som utsöndras till vattnet per tidsenhet. För låg läckage-hastighet ger påväxt men för hög förbud, så en jämn läckage-hastighet strax under max under hela säsongen blir väl idealet.
Kopparmängden måste ju också räcka minst hela säsongen, och jag jämför med min Micron WQ som är självpolerande med 8,4 viktsprocent. Skall läggas på i två lager enligt tillverkaren, men jag lägger bara på ett lager där uppskattningsvis hälften sen försvinner under säsongen. Seglade 600 nM med max 5 knop och hade som vanligt inga snäckproblem, bara med lättborstat algslem. Algslem kräver nog växtgift typ irgarol? Har f.ö. rätt hög salthalt men bara liten vattenströmning i hemmahamnen.

Blir alltså lite nyfiken på biltemafärgen, hade det funnits testburkar på bara typ 1/8-dels liter så hade jag testat en provruta redan i år, men men.
/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...