jonke_66 3 Postad 19 Februari , 2011 Jag som skulle ut till båten o fixa en del, känns som den här vintern inte ger sig. Det har ju varit massa protester mot elbolagen nu så jag tycker det är dags att protestera mot vintern! kanske borde vi förbjuda den helt o hållet? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 19 Februari , 2011 Vintern är säkert sponsrad av elbolagen... Deras fel är det i alla fall Man kanske skulle skaffa isbrytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 19 Februari , 2011 Mygg och knott fritt i vart fall. Obotlig optimist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2011 Vi svenskar är ju förfärlit dumma. Det märks ju tyvärr i många sammanhang. För att ta ett exempel. Vi hadde en ö i Västindien. Den sålde vi till Franska kungen för en spottstyver. Hade vi haft den kvar kunde större delen av befolkningen åkt dit i omgångar under de kalla delen av året, och resten kunde sett till det viktigaste här hemma - att det tex inte blev för mycket snö på presänningarna på båtarna . Sen hade vi ju kunnat segla i västindien under vintrarna. Tänk så mycket olja och el vi hade sparat. Fast det är ju synd om elbolagen. Det är ju mycket dålig lönsamhet i den branchen efter avregleringen. Jag jobbade i 20 år på ett komunalt elverk. Ett komunalt verk får inte gå med vinst, men trotts att vi hade Bohusläns lägsta elpriser, hade vi mycket god ekonomi och mycket nöjda kunder. Sen kom avregleringen. Elverket såldes till ett av de större elbolagen, som näastan fördubblade nätavgifterna. Höjningen var så stor att de var tvungna att höja priserna under 4 år för att det inte skulle bli mycket protester. Sen den dagen elverket såldes hörde vi på fältet inget annat än att det inte gick ihop och att vi jobbade för dåligt. Det vigtigaste för ett elbolag är naturligtvis att ge en själig bonus till sina högast chefer och då går det ju inte att prioritera vare sig kunder eller peronal på fältet. Det är synd om elbolagen som tjänar alldelles för dåligt med pengar - eller!? Vintern är väl bra. Jag har min båt i sjön och isen håller den i ett järngrepp. Hade det varit som i västindien så hade jag nog varit benägen att segla. Nu ligger den ju fast i isens grepp och jag förleds inte till några såna dummheter . Var och höjde värmen i båten i går eftermiddag och efter middag tänkte jag gå ner och jobba lite i förpiken. tommy fd elverksanställd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 19 Februari , 2011 Instämmer! 6kw elvärme 8 värmeljus för att hålla 20 grader om bord. Isen kryper allt närmare.. men det är ändå en bit kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 19 Februari , 2011 Jo jag håller med förbjud vintern. Jag planerar på att söka asyl i något varmare land. Begreppet klimatflycktnig borde ju vara vanligare än det verkar tycker jag. Jag jobbade med en Kroat på jobbet ett tag då någon gnällde över något på nyheterna i ett varmare land. Han pekade bara ut och frågade vilken som var lurad. Lite askan ur elden enligt han. Galna politiker eller galet väder, här har vi ju bägge det visar sig bara på olika sätt med politikerna. Jag tror själv att det har funnits ett par fler knäppstarar i regeringen där. Men det kasnke beror på preferenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser