Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
tindritus

Epoxybehandling?

Rekommendera Poster

Har sett en del annonser där båten är Epoxibehandlad.

Vad är det egentligen o hur går det till?

Slipper man Bottenfärgen om man som jag ligger i Vänern med ganska snäll beväxning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plastbåt i polyester är inte tät. Det läcker vatten genom laminatet. Inga stora mängder.

Det finns en process som kallas Osmos Osmos

Detta kan ge upphov till det som ibland kallas plastpest. Små blåsor som om man petar hål på dem innehåller en vätska som luktar ättika.

I de allra värsta fallen kan plastpesten byta ner laminatet så att båten i det närmaste blir skrot.

Nu annser jag att debatten om plastpest är väldigt mycket överdriven, fast jag själv haft en båt som drabbats av problemet partiellt. Hade jag inte åtgärdat hade båten överlevt mig med råge.

För att skydda plastbåtar mot vattnet tränger in i skrovet kan man epoxybehandla dem. Epoxy är tät. Man kan använda ren epoxy, men i regel brukar man måla båten ett antal lager med en epoxygrundfärg tex Gelshield  Gelshield , vilken är den färgen jag brukar använda. Det finns flera olika.

Hur det går till beror ju på om båten är skadad av plastpest/böldpest eller det bara är en behandling i förebyggande syfter. Det senare är ju det vanligaste.

Om man skall reparera en skada är det ju ett mycket omfattande arbeter.

Om det är förebyggande görs undervattenskrovet ren ner till gelcoaten som mattas ner och rengörs nogrant. Innan epoxygrundfärgen läggs på måste skrovet och laminatet va torrt. Därefter målar man på grundfärgen. För gelshields del rekomenderade man sju lager, vart annat grrått och vart annat grön för att man skulle se att man får ordentlig täckning.

Egentligen slipper man inte bottenfärgen, men på en mindre båt kan man ju försöka. Fungerar det inte så får man ta bort beväxtningen, slipa ren grundfärgen och lägga på ett par lager till innan man bottenmålar.

tommy

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2011 | 12:06

post-945-1394236624,2484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, epoxi är ingen ersättning för bottenfärg, alltså bottenfärg vars syfte är att hindra beväxning. Ett undantag finns, och det är ifall epoxin är av fabrikatet Coppercoat, alltså en epoxifärg med koppar i. Denna säljs inte i Sverige och du kan nog förutsätta att det inte är denna typ av epoxi som sitter på båten.

Om du å andra sidan har båten i sötvatten så behöver du kanske hursomhelst inte bottenmåla, oavsett om det är epoxi på botten eller ej. När jag hade min båt i Mälaren bottenmålade jag aldrig och det enda som kom på botten var lite slem som spolades av på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack o bock för svaren, nu är jag något klokare vad gäller ämnet.smiley

Men nu kom jag på en ny fråga, hur vet jag vilket material just min båt har?

Eller är det så att alla båtar släpper in lite fukt i skrovet? I så fall är det ju viktigare att epoxi-behandla än att få på bottenfärg när man köper ny båt.

(Lika bra att ta dom dumma frågorna här på den här tråden på en gång)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är givetvis svårt att veta exakt vad din båt är av för typ men troligen är den av plast. Den typen man kallar plastbåt är av glasfiberarmerad polyester men kan vara av oarmerad plast om det är en liten dinge (badbåtstyp).

Sen kan det vara cement, stål aluminium eller trä. Eller kombination trä/epoxi. Träribb med epoxi på ytan för båtar som inte byggs mer än en enda. Den är också redan tät.

Har du tur är det en epoxi/kolfiber. Då behöver du inte oroa dig så mycket då epoxin är ganska tät.

Vänern växer det väl bara lite ålgräs eller vad det kan heta och det svabbar man bort.Synd att förorena dricksvattnet med bottenfärger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...