Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Rabarber

Johnsson 90 hk VRO. Erfarenheter??

Rekommendera Poster

Hej alla, Har fått hjälp här förut, vilket är lysande när man inte kan så mycket. Har hört att Johnsson 90 hk VRO har dåligt rykte. De skär lätt??? och är bara skit, men vet inte varför. Någon som vet mer om vad jag skall passa mig för vid ett köp? Tacksam för all info. Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått allt rätt så är det VRO pumpen som krånglar på dessa motorer, alltså motorn slutar blanda olja och bränlse = motorn skär, men jag har förstått att om man monterar bort VRO pumpen och sedan blandar olja direkt i bensinen funkar det bra. Hur motorerna är i övrigt skall jag låta vara osagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst nicke

motorn i sig är bra, men som ovan skrev, koppla bort den separata oljeblandningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin! Jag har själv haft en Johnsson 90 hk VRO i ca 15 år och det ända problemet jag haft är att VRO-pumpen/bränslepumpen gick sönder. Fick en ny sen alldrig mer problem. Men fick ett tipps att slangarna frätte sönder invändigt av bensin/olja liksom löstes upp. Kollade hur det mina var och dom var nästan täta av klet, Så jag bytte ut samtliga. Risken fanns att motorn skulle skära ihop eftersom det kom dåligt med olja. Så kolla dina slangar så slipper du ev. få motorhaveri. Övrigt så gick motorn helt perfekt under mina 15 år och jag har alldrig hört att dessa motorer skulle vara dåliga. Lycka till Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Johnson 115hk V4 -91. Har inte haft nåt problem med oljesmörjningen som alla skriver om. Kanske har jag haft tur... Nåt skit är det inte varifall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...